Upphandling - Kronoberg

Startat av CR, 13 juni 2012, 15:33:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CD

Citat från: CR skrivet 20 juni 2012, 22:24:26 PM
I Växjö stadstrafik var det endast 2 anbudsgivare, 1:an och vinnaren är som bekant Bergkvarabuss och 2:an var Flexbuss Sverige.

Således kan konstateras att ingen av de stora bolagen lagt anbud på någon trafik i hela Kronoberg.

Vad gäller den annonserade trafikökningen i Växjö stadstrafik så har vi inte sett något av detta ännu. En av riskerna i denna upphandling är just att Kronobergstrafiken inte garanterar någon viss volym till vinnande entreprenör, för upphandlingen är inte som bruktligt byggd på trafikpaket med X antal fordon utan är byggd på enskilda omlopp/ bussar som anbudslämnarna fått prissätta.

Så det kan mycket väl sluta med att Bergkvarabuss får fortsätta med att köra precis lika mycket (eller litet om man så vill) som Veolia gör i nuvarande avtal. Risken för det är väl överhängande då priserna har rakat i höjden rejält med dryga 5 miljoner per år mer än vad Växjö stad hade räknat med.

Om ökningen inte blir av så riskerar Bergkvarabuss sitta med Svarte Petter på handen, då de är bundna av att hyra en fullständigt svindyr depå av Växjö stad till fullpris oavsett hur mycket fordon det blir i praktiken och detta med en ersättningsmodell av Kronobergstrafiken som baseras på kilometer per omlopp. Att fördela en hyra på 6,65 milj kr/ år på 38 busser (tänkt antal fordon i upphandlingen) ger en hyra per tursatt buss på 175 000 kr/ år och OM det bara blir 28 bussar som rullar för närvarande ger det en hyra per tursatt buss på hela 237 500 kr/ år och buss, utan att Bergkvarabuss kommer att få mer betalt för sina enskilda fordon. Grattis kan man säga då!

Det var en av anledningarna varför många bolag avstog anbud på denna trafik och det var mycket sådana här exempel som  ansågs utgöra enormt stora risker för entreprenörerna.

Vilka krav har ställts på fordonen? är det samma generösa maxålder på 17år som i nuvarande avtal? Normalgolv med lift eller lågentre?

CR

Citat från: CD skrivet 20 juni 2012, 23:52:03 PM
Vilka krav har ställts på fordonen? är det samma generösa maxålder på 17år som i nuvarande avtal? Normalgolv med lift eller lågentre?
10,5 år i maxåler, snittålder max 5,5 år.

Jo

Bilaga över fordonstyperna:

http://www.lanstrafikenkron.se/System/FileArchive/180/File_28361.pdf


Vad är "N2" respektive "bef" för busstyper?

virtual1