Huvudmeny

Svof i framtiden

Startat av saurer, 10 juni 2012, 19:57:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Med internet funkar det alldeles utmärkt att sitta t ex i Järpen och sköta en SvOf-funktion.
Nu mailar du mig och tar på dig din del av ansvaret, det finns inga "andra" som gör allt, inte ens i Stockholm!

SvOf jobbar för att bevara bussar från hela landet, det är bara SSS som har samma breda spektrum.

Ersa

Citat från: saurer skrivet 10 juni 2012, 22:23:02 PM
men som jag skrev tidigare vi måste hitta på ett sätt att locka fler medlemmar och till och med sponsorer

Det har du helt rätt i. Men det sker via samarbete och vänskap. Vilket inte underlättas av tonen i startinlägget, som säkerligen retade upp en hel del människor på kort tid.

Jag ser iaf fram mot ett ökat samarbete och att vi försöker komma ifatt norrmännen och finländarna. :)

Nico

Citat från: saurer skrivet 10 juni 2012, 22:23:02 PM
Man kan vara aktiv på många sätt
Jag har knytit värdefulla kontakter med normännen
Vad beträffar  Svof ´s resetjänst är kanske det vad föreningen behöver eller inte ,vi får se vart tråden leder
är det ingen som vill är det ingen mening med en sådan
Att åka på RHF´s träffar verkar  vara lite kyligt ,men det kanske finns andra tillställningar att åka på eller samorda arrangemang med andra föreningar, ute i landet

Största problemet tror jag är geografin ,det är lätt för mig att sitta och tycka vad man borde gjort i Sthlm ett antal mil därifrån
och inte kunna  vara där det händer

Det är därför jag tycker att vi måste fundera på en annan organisation som samordnar personer och föreningar runt om i landet,för det tror jag vi behöver och att vi kan visa upp våra fordon och verksamhet under ett  gemensamt flagg
Vi har ju olika förutsättningar runt om i landet och de ska vi ta vara på och inte tycka att det är orättvist

Fordon som SVof har tagit tillvara är många unika och ska vårdas,problemet är medel till detta
Jag blev väldigt glad när Svof tog hand om LinjeBuss AEC:n ett verkligen unikt fordon

Men som jag skrev på ett annat ställe kanske vi ska lista upp våra fordon ute ilandet och sedan kunna värdera det unika med olika fordon för att  därefter kunna  prioritera medel till fordonen

Vi får väl se vad medlemmarna tycker om vi ska ha ett Svofs resetjänst eller inte
men som jag skrev tidigare vi måste hitta på ett sätt att locka fler medlemmar och till och med sponsorer

En liten undran i sammanhanget... varför har du t.ex. inte lagt in en motion om detta till SvOF:s årstämma? Känns som om det är ett bättre forum att behandla något som uppenbart är en föreningsfråga snarare än något som bör manglas här på Bussnack.

Mvh // Niclas
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 10 juni 2012, 22:30:53 PM
Det har du helt rätt i. Men det sker via samarbete och vänskap. Vilket inte underlättas av tonen i startinlägget, som säkerligen retade upp en hel del människor på kort tid.

Jag ser iaf fram mot ett ökat samarbete och att vi försöker komma ifatt norrmännen och finländarna. :)

Samarbetet med SSS ökar stadigt, och de flesta av SSS bussdiggare är med i SvOf också. Många tar styrningar i båda föreningarna. Själv har jag varit med i SSS sedan 1970 då jag i hög grad gillar spårvagnar också.
Men att komma ikapp RHF och SLHS blir nog svårt med den inställning som råder här, med enbart "hemknutarna" som intressanta.

Nej, inga som helst motioner inkom till årsmötet kan jag påpeka. Det verkar som om Bussnack används för sådant i efterhand.
Vi ser fram emot fler frivilliga funktionärer och blivande aktiva styrelsemedlemmar, gärna från hela landet! SvOf har bussar från Skåne i syd till Jämtland i norr, och  till Gotland i öster. Ni som känner att ni vill bli aktiva eller bidra som sponsorer, hör av er!

saurer

nja hur är det på möten ,det mest matnyttiga brukar komma framföre och efter mötena
och jag vill bara undersöka intressen av olika saker ,bla annat hur känslig man är för ekonomin

och jag inbillar mig att vi behöver fundera  och det var väl någon annan som startade funderingar kring Svof´s verksamhet under ett annat inlägg

Men visst har du rätt att det ska vara formellt korrekt

Även om vi pratar Om resor till RHF´s träffar så är nog sakfrågan att hitta någon verksamhet som leder till
fler aktiva medlemmar

Nu snackar vi det är klart att hemknutarna är viktiga så är det i Norge och även i Finland
det måste finnas en viss känslomässig förankring till fordonen och varför kan det inte finnas det
det finns många föreningar i Norge som är med i RHF och samtidigt bildas det nya lokalavdelningar ochså tex senast i Lillehammer
Det är därför jag menar att vi måste fundera på vår organisation ,så kanske vi kan tillgodogöra vissa sponsormedel i hela vår organisation