Huvudmeny

Svof i framtiden

Startat av saurer, 10 juni 2012, 19:57:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

saurer

Vad ska vi göra under Svof´s paraply
De här med resor verkar ju vara något som man inte ska hålla på med enligt herr Forslund ,speciellt om de blir lite längre ,att hänga upp sig på varför man inte åkte till RHF´S landsmöte i Röros är oväsentligt
Men det som är väsentligt är om vi ska göra liknande resor i framtiden,ska vi ha en resekommité kanske
som tar fram underlag för sådana resor ,
Jag hoppas att det är samma här som i Järnvägsklubben att målet med resan är resan att sedan man kommer fram till interssanta ställen är en annan sak

Eftersom jag tycker norrmännen är duktig på sina  arrangemang så gillar jag att framhäva ,nästa år ska Landsmötet äga rum i Laerdalstrakten ,ganska mitt i Norge ,ska vi kanske försöka samorda en resa med Värmlandsbussveteraner tex eftersom resan skulle troligtvis gå genom Värmland

Jag vet inte hur intersset är för sådana här utflykter men jag tycker sådana är ganska roliga
Det är förstås en ekonomisk fråga ochså ,kan man som medlem betala några tusenlappar för en sådan utflykt med övernattning

Herr Forslund tycker då att jag sitter på läktaren och tycker, om hur andra spelar ,kanske så är fallet
men jag ordnade faktiskt en resa med gammalbuss till Röros så han får tycka vad han vill

Vi som var där knöt i allafall kontakter och hade trevligt tillsammans och hade verkligen gränsöverskridande samarbete


Ersa

Vad jag vet har ingen haft åsikter om dig personligen. Men rent generellt är det svårt att hitta folk som vill åka med samt betala för sig på långa resor. Och det är även väldigt svårt att hitta folk som vill engagera sig att offra egen fritid till att köra och/eller skruva i föreningars gamla bussar.
Det är jättekul att ni är engagerade, men rikta inte någon irritation mot Björn Forslund och SvOF. De gör redan så gott de kan med ett fåtal engagerade människor och ett stort antal bussar.

saurer

Vad jag tycker om herr Forslund eller inte hör inte hit
Det jag vill ha fram är om det finns intresse av liknande resor
finns det inget intresse så finns det inget och då får man hitta på något annat sätt att samverka med våra Nordiska kamerater
Men det jag menar är att vi måste försöka hitta fler spår för att locka fler medlemmar
Det är ett stort lass att dra för att bevara vår kulturhistoria
Vi måste gnugga geniknölarna för att komma  på nya ideér om hur vi ska komma framåt

Lars-Håkan_E

Problemet är knappast Björn.....

Intresset att delta i resor av den modell som det skulle ha varit fråga om och till det pris som skulle bli aktuellt är inte så stort bland medlemmarna efter upptagningsområdet för en sådan resa.

En sådan här resa skulle ha annonserats i mycket god tid, inte här på forumet eller bara i Färdskrivaren utan i hela landets tidskrifter för motorintresserade inkl genom MHRF.

Detta med ett komplett reseprogram, sista anmälningsdatum och anmälningsavgifter, ett minsta deltagarantal osv.

Det går ju tyvärr inte att köra en sådan resa utan kostnadstäckning, bara dieseln hamnar på 6-7 tkr.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Håkan_E skrivet 10 juni 2012, 20:26:36 PM

Det går ju tyvärr inte att köra en sådan resa utan kostnadstäckning, bara dieseln hamnar på 6-7 tkr.

Med 15 deltagare och om man skall ha ett hyfsat boende samt göra något annat än besöka bussträffen, t ex åka genom världens längsta vägtunnel samt ta en tur på Flåmsbanen, kommer man upp i en kostnad på mellan 5 000 och 6 000 kronor per person. Det blir alltså inte så lätt att få deltagare till en sådan här resa. Dessutom får man räkna med 500 SEK per person och dag för mat i Norge. Det är ju inte precis något lågprisland vi talar om.


saurer

Det är ju just sådan här argument jag vill ha fram för och nackdelar

Men hur kommer det sig då att norrmännen kan åka runt hundra mil enkel väg
Har de ett annat intresse eller någon annan finansiering

Om man bortser från det ekonomiska är det verkligen ointressant med sådan resor och tillställningar

saurer

Det är kanske att ta i men du vet ju vad det kostar att anordna sådana resor


Lars-Håkan_E

Många svenska veteranlastbil/buss deltagare har ju sponsring från olika håll, från egna företag t.ex och jag antar att det är många norska bussar som har detsamma.

Hotell o mat kommer man dock inte ifrån.

saurer

Sponsring på ett eller annat sätt är bra

Vi kanske ska diskutera en annan fråga som kom upp i Röros ,en gemensam Nordisk bussträff i mitten av Sverige ,skulle det finnas intresse av en sådan tillställning

Lars-Håkan_E

Citat från: saurer skrivet 10 juni 2012, 20:45:05 PM
Sponsring på ett eller annat sätt är bra

Vi kanske ska diskutera en annan fråga som kom upp i Röros ,en gemensam Nordisk bussträff i mitten av Sverige ,skulle det finnas intresse av en sådan tillställning

Problemet är att föreningar som SSS och SVOF aldrig får del av denna sponsring, många veteraner ägs av åkerier och bussåkare som har helt andra möjligheter att inkludera kostnaderna i rörelsen, jag antar att det är precis så med VBK:n ni deltog med.

Det finns säkert intresse av en Nordisk bussträff, frågan är bara vem som ska stå som anordnare? MHRF?

Staffan Sävenfjord

Citat från: saurer skrivet 10 juni 2012, 20:39:00 PM
Det är kanske att ta i men du vet ju vad det kostar att anordna sådana resor

Det går förstås pressa kostnaderna genom att sänka standarden. Men jag tror att de flesta vill ha det ganska bekvämt omkring sig och jag tror också att Stockholm-Lærdal kräver minst en övernattning på vägen i varje riktning. När man i alla fall är så långt hemifrån vill man ju också passa på att se lite av Norge och inte betrakta alltsammans som en ren transport till själva träffen. 

År 2008 ordnade jag en resa Jönköping-Molde till det årets veteranbussträff. Bara hotellkostnaden gick då på nästan 3 000 NOK.

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juni 2012, 20:52:29 PM
Det går förstås pressa kostnaderna genom att sänka standarden. Men jag tror att de flesta vill ha det ganska bekvämt omkring sig och jag tror också att Stockholm-Lærdal kräver minst en övernattning på vägen i varje riktning. När man i alla fall är så långt hemifrån vill man ju också passa på att se lite av Norge och inte betrakta alltsammans som en ren transport till själva träffen. 

År 2008 ordnade jag en resa Jönköping-Molde till det årets veteranbussträff. Bara hotellkostnaden gick då på nästan 3 000 NOK.

Ja med en buss som mår bäst i hastigheter runt 70 så tar det sin lilla tid, även om man åker större delen inom Sverige, minst 3 förmodligen 4 övernattningar lär det bli från mellansverige och där är nog 5000:- förmodligen t.om i underkant.

saurer

Lite beroende på upplägg kanske man hamnar åt det hållet
Men det känns som  man letar anledningar att inte åka ,kan det inte finnas något som gör det värt att åka

kontakter  är nog svårt att värdera ekonomiskt

Det finns ju dem åker land och rike runt för att fotografera
skulle de tänka i bara pengar så  skulle vi inte få se fina bilder från vår omvärld

1.8 milen   det är väl vad en stor amerikanare sörplar i sig och vi var några st att dela

Björn Forslund

Citat från: saurer skrivet 10 juni 2012, 21:12:24 PM
Lite beroende på upplägg kanske man hamnar åt det hållet
Men det känns som  man letar anledningar att inte åka ,kan det inte finnas något som gör det värt att åka

kontakter  är nog svårt att värdera ekonomiskt

Det finns ju dem åker land och rike runt för att fotografera
skulle de tänka i bara pengar så  skulle vi inte få se fina bilder från vår omvärld

1.8 milen   det är väl vad en stor amerikanare sörplar i sig och vi var några st att dela

Snarare 3 liter milen när det är en buss och "citydiesel". . Istf att snacka en massa, varför tar inte du "saurer" på dig att arrangera nästa tripp?
Bussar finns, du fixar fram förare, kollar upp bussen i förväg så den grejar typ 150 mil,  arrangerar alla övernattningar, ser till att tillräckligt många åker med för att det ska bli lönsamt. Kryp nu fram under stenen och maila mig moparbjorn@gmail.com så ska vi omedelbart göra dig till SvOf resetjänst! Välkommen i de aktivas skara! Eller hade du tänkt att "någon annan" ska fixa allt?

saurer

Man kan vara aktiv på många sätt
Jag har knytit värdefulla kontakter med normännen
Vad beträffar  Svof ´s resetjänst är kanske det vad föreningen behöver eller inte ,vi får se vart tråden leder
är det ingen som vill är det ingen mening med en sådan
Att åka på RHF´s träffar verkar  vara lite kyligt ,men det kanske finns andra tillställningar att åka på eller samorda arrangemang med andra föreningar, ute i landet

Största problemet tror jag är geografin ,det är lätt för mig att sitta och tycka vad man borde gjort i Sthlm ett antal mil därifrån
och inte kunna  vara där det händer

Det är därför jag tycker att vi måste fundera på en annan organisation som samordnar personer och föreningar runt om i landet,för det tror jag vi behöver och att vi kan visa upp våra fordon och verksamhet under ett  gemensamt flagg
Vi har ju olika förutsättningar runt om i landet och de ska vi ta vara på och inte tycka att det är orättvist

Fordon som SVof har tagit tillvara är många unika och ska vårdas,problemet är medel till detta
Jag blev väldigt glad när Svof tog hand om LinjeBuss AEC:n ett verkligen unikt fordon

Men som jag skrev på ett annat ställe kanske vi ska lista upp våra fordon ute ilandet och sedan kunna värdera det unika med olika fordon för att  därefter kunna  prioritera medel till fordonen

Vi får väl se vad medlemmarna tycker om vi ska ha ett Svofs resetjänst eller inte
men som jag skrev tidigare vi måste hitta på ett sätt att locka fler medlemmar och till och med sponsorer