Fartgupp och låggolvsbussar problem i Göteborg

Startat av Jo, 01 juni 2012, 18:37:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

Citat från: Jo skrivet 01 juni 2012, 18:37:10 PM
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.963618-vagbulor-sliter-hart-pa-bussforare

Detta var upp redan på min tid på Göteborgs Spårvägar, största problemen var då på Danska Vägen med en massa fartgupp.
Kanske fanns på flera ställen i stan men värst var den vägen.

Det går att lösa med vägbulor som bussen och andra tunga fordon kan passera, men bilar måste gå över med minst ett hjulpar.
// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Nico

Mja, den typen av vägbulor finns nog mest i fantasin hos vissa beslutsfattare. Visst kommer främre hjulaxeln på en buss eller lastbil att kunna grensla en sådan kudde obehindrar, men sedan kommer bakaxeln/axlarna med tvillingmontage och de inre däcken klarar inte passagen utan fordonet måste då klättra.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

KG

Citat från: Nico skrivet 01 juni 2012, 21:21:39 PM
Mja, den typen av vägbulor finns nog mest i fantasin hos vissa beslutsfattare. Visst kommer främre hjulaxeln på en buss eller lastbil att kunna grensla en sådan kudde obehindrar, men sedan kommer bakaxeln/axlarna med tvillingmontage och de inre däcken klarar inte passagen utan fordonet måste då klättra.

Exakt, jag har då aldrig hittat ett hinder som bussen kan passera helt obemärkt förbi.

Lars-Håkan_E

Det finns dock sådana, s.k barriärhinder, typ det som finns/fanns vid Söderhallen och omvända spårviddshinder, sådana med en djup grop i mitten som en smörjgrop.
Dessa kan dock bara användas i reserverade körfält

danneh

Måste dock fråga en sak, vart står det att låggolvsbussarna är ett problem?

Christer K

Citat från: danneh skrivet 01 juni 2012, 22:45:49 PM
Det är väl så att alla bussar i stadstrafik har lågt golv, normalgolv finns inte på så många platser i landet.

Lågt golv lika med kort fjädringsväg vilket betyder stötigare gång.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Ersa

Låggolvsbussarna är inte problemet. Problemet är låggolvsbussar i kombination med vägbulor, dåligt underhållna vägar samt felkonstruerade hållplatser.
Innan man sätter handikappanpassade låggolvsbussar i trafik måste man se till att vägarna är i bra skick, alla farthinder borttagna samt se till att alla hållplatser har däckvänlig kantsten i rätt höjd. Annars fyller ju låggolvsbussarna inte alls sin tilltänkta funktion.
Men dessvärre finns det gott om kommuner och huvudmän som tror att låggolvsbussar går att sätta in överallt, utan att några andra faktorer behöver åtgärdas alls. Och detta leder till sist att vi nu har gamla lågentrébussar med helt ofjädrade förarstolar på dåliga grusvägar ute i skogarna, med obefintliga hållplatser som ger en instegshöjd på 40 cm. Samt förare med ryggvärk.

Jo

"- Det här bekräftar vid vi tjatat om i flera år, säger Gunilla Olin, bussförare och huvudskyddsombud vid GS Buss. Dålig beläggning, illa underhållna fartgupp och låggolvsbussar sliter hårt på förarna och orsakar massor av ryggbesvär och sjukskrivningar.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 02 juni 2012, 09:29:38 AM
Låggolvsbussarna är inte problemet. Problemet är låggolvsbussar i kombination med vägbulor, dåligt underhållna vägar samt felkonstruerade hållplatser.
Innan man sätter handikappanpassade låggolvsbussar i trafik måste man se till att vägarna är i bra skick, alla farthinder borttagna samt se till att alla hållplatser har däckvänlig kantsten i rätt höjd. Annars fyller ju låggolvsbussarna inte alls sin tilltänkta funktion.
Men dessvärre finns det gott om kommuner och huvudmän som tror att låggolvsbussar går att sätta in överallt, utan att några andra faktorer behöver åtgärdas alls. Och detta leder till sist att vi nu har gamla lågentrébussar med helt ofjädrade förarstolar på dåliga grusvägar ute i skogarna, med obefintliga hållplatser som ger en instegshöjd på 40 cm. Samt förare med ryggvärk.

Förarstolarna är ju inte kommunen eller beställarens ansvar, företaget har väl skyddsombud?

Däremot är ju LE bussar till mindre nytta om man inte har riktiga hållplatser

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 02 juni 2012, 09:51:17 AM
Förarstolarna är ju inte kommunen eller beställarens ansvar, företaget har väl skyddsombud?

Uppenbarligen verkar de olika företagens skyddsombud inte vara så flitiga. Det är även stor skillnad på arbetsmiljöverket runtom i landet. I Täby lyckades man få bort vägbulorna. På andra håll går det inte alls lika lätt.

Christer K

Citat från: Ersa skrivet 02 juni 2012, 11:36:31 AM
Uppenbarligen verkar de olika företagens skyddsombud inte vara så flitiga. Det är även stor skillnad på arbetsmiljöverket runtom i landet. I Täby lyckades man få bort vägbulorna. På andra håll går det inte alls lika lätt.
Går lätt att gå in på arbetsmiljöverkets hemsida söka på ex. bussbolag, få fram ärende nummer och hävda sedan vad som har i en annan del av landet. Då blir det fart på arbetsgivaren och kommunen.

// Christer K

Cyklisten

Jag tackar för dessa guppar, när jag åker från Centralen till Kontorsvägen med linje 4 (Malmö) då brukar jag sova för att utnyttja tiden effektivt. Men jag missar aldrig min hållplats, tack vare de tre hinder som passeras strax efter Valdemarsro. Tack vare en ordentlig smäll i ryggen håller jag mig vaken inte bara tills jag stiger av, utan hela arbetsdagen. Heja för farthinder på busstrafikerade gator!

Kimsan

Citat från: Cyklisten skrivet 02 juni 2012, 19:35:31 PM
Jag tackar för dessa guppar, när jag åker från Centralen till Kontorsvägen med linje 4 (Malmö) då brukar jag sova för att utnyttja tiden effektivt. Men jag missar aldrig min hållplats, tack vare de tre hinder som passeras strax efter Valdemarsro. Tack vare en ordentlig smäll i ryggen håller jag mig vaken inte bara tills jag stiger av, utan hela arbetsdagen. Heja för farthinder på busstrafikerade gator!

Med tanke på att jag kör där ofta så hoppas jag att du var sarkastisk...

saurer

Eftersom chaufförerna får problem och upplever låggolvsbussarna som okomfortabla ,ska man inte då börja fråga kunderna om deras upplevelse ,jag kan förstå att låggolvsbussar är praktiska i innerstads trafik men knappast på längre sträckor,åkte mellan Skövde och Trollhättan i en Carrus Vega , det var ingen trevlig upplevelse
sitta och småstudsa hela tiden ,för chaufförerna kan det med viss mån byggas bort med rejäla luftfjädrade stolar
men många innerstadsbussar har vanliga mekaniskt avfjädrade förarstolar ,i sådana pallar man nog inte länge

Men den ända vägen att få bort dessa satyg från långlinjer är att gå via kunden