Fartgupp och låggolvsbussar problem i Göteborg

Startat av Jo, 01 juni 2012, 18:37:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gbgcyklaren

Samtidigt kan man slippa kostnader med mera (såsom obekvämhet) som orsakas av t ex gupp. (Inte för att jag har någon aning om vad förhållandet är mellan kostnaderna.)

Ersa

Citat från: Nico skrivet 06 juni 2012, 13:29:41 PM
Problemet är att allt sådant kostar oerhörda summor, både i inköp och sedan i underhåll. Tumregeln bör vara att inte göra saker och ting alltför komplicerade. Luckor som ska höjas, hål som ska täckas osv. förutsätter alla ett minutiöst underhåll om man inte ska riskera skador, olyckor mm. pga fordon som fastnar i dessa hinder.

Citat från: Gbgcyklaren skrivet 06 juni 2012, 15:09:16 PM
Samtidigt kan man slippa kostnader med mera (såsom obekvämhet) som orsakas av t ex gupp. (Inte för att jag har någon aning om vad förhållandet är mellan kostnaderna.)

Landstingen bedriver ju både hälso- och sjukvård samt kollektivtrafik. Dessvärre är kommunerna och landstingen än idag inte så duktiga på att skilja på olika budgetar. Att samhället sparar in pengar på vägunderhåll och billiga farthinderlösningar betyder ju att samma pengar (om inte mer) går förlorade då samhället måste bekosta sjukskrivningar, sjukfrånvaro samt reparation av bussar. En ekonomisk helhetssyn vore rätt sund för samhället.

Christer K

Var i Göteborg o helgen och åkte runt lite, många fartgupp är det på alla gator. Dessutom är de hög mot brukligt och långa. De tar kantsten och sätter ut i körbanan höjer gångbanan i samma höjd som trottoaren och sedan ner igen. Så i en buss bilr det att när framhjulen går ner går bakhjulen upp över höjningen.

// Christer
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

bjorn_k

Det finns bra exempel på bulor som bussar passerar utan problem. I Norrtälje, på Gransätersgatan. Två bulor av asfalt, mitt mot varandra. Omöjligt att passera med bil utan att "gå över" med nåt av hjulparen. Med buss går det däremot alldeles utmärkt!


På ajFån

Olof Lagerkvist

Citat från: bjorn_k skrivet 06 juni 2012, 22:17:48 PM
Det finns bra exempel på bulor som bussar passerar utan problem. I Norrtälje, på Gransätersgatan. Två bulor av asfalt, mitt mot varandra. Omöjligt att passera med bil utan att "gå över" med nåt av hjulparen. Med buss går det däremot alldeles utmärkt!

Är det dessa du tänker på? http://goo.gl/maps/Pyte

Sådana är bra om dom ligger precis optimalt. Men tyvärr finns dom inlagda utan större eftertanke på många håll i landet.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Nico

Frågan är om ens då... för i de flesta fall så klarar man av att istället passera emellan dem med en bil... eller i det här fallet genom att köra lite zickzack.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

bjorn_k

Fast zig-zag är inte möjligt med bil i detta fall... Bulorna är parallella och endast målade i "färdriktningen":)


På ajFån

Nico

Tja, det kanske är smalare än normen just här... men i de flesta fall där hindren är parallella så är utrymmet i mitten tillräckligt för att en bil ska ta sig förbi genom att lägga sig mitt i körbanan. Sen handlar det i grund om att man som förare inser behovet av hastighetsbegränsningen och därmed respekterar den. Den stora boven i dramat är att man gödslat med hastighetssänkningar som i många fall är helt omotiverade (åtminstone vissa tider på dygnet) och rentav obegripliga.

Om man så att säga 'ropar varg' för ofta så tappar företeelsen till slut sin skärpa och folk bryr sig inte. Om det var som det var för kanske 30 år sedan då man mest hade begränsningar vid skolor, dagis, sjukhus etc. så kanske inte ens gupp hade behövts för folk förstod att det var allvar när 30-skyltarna dök upp. Idag har det detta blivit politiskt betingar och det ha gått inflation i hela systemet. Efterlevnad och respekt har då blivit därefter och i vissa fall bryr sig knappt ens polisen om att hålla satt fartgräns.


»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

lil-sis

Som arbetsplatsombud i Kommunal är man även skyddsombud och kan således lägga ett skyddsstopp och tvinga ut arbetsmiljöverket. Det behöver inte vara HSO som gör det.

Vill man förändra något kan det vara bra att engagera sin egen rumpa och inte bara gnälla. Det tar tid, det är motigt men hur ska det annars hända något?