Lite frågor SL (OBS; Nördigt värre)

Startat av bjorn_k, 21 maj 2012, 23:26:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjorn_k

Läste en gammal skylt på proppskåpet vid nuvarande rastlokal på Tekniska Högskolan (Stockholms Ö)

"Trafikmästarexpedition"

...blev nyfiken och tänkte; Vilket är det bästa stället för övernördiga bussfrågor??

Vet inte exakt när den lokalen uppfördes, men att döma av arkitekturen (eller bristen därav) så tippar jag 70-tal. Vad användes den till från början och hur har det förändrats över åren. (det sitter ju tillexempel fortfarande en yttre mikrofon på ena väggen)

Är det någon som sitter på en överskådlig lista på hur befattningsstegen såg ut på SL, någon gång INNAN det blev lika jolmigt som det är idag? Säg nån gång 60-tal, innan hippieuppluckringen slagit igenom. :-D
Gärna med benämning, gradbeteckningar/märken, arbetsuppgifter osv...

Tack på förhand (denna tråd är förresten tillåten att sväva ut, det blir roligare så!) och godnatt!


På ajFån

Max W

Det jag kan berätta när det gäller rastlokal/T-exp vid TEH är att det finns ett "inchack" i långväggen som vätter mot Valhallavägen.
Ta en titt på byggnaden från det hållet vid tillfälle rekommenderas.
När byggnaden skulle byggas stod ett träd där inchacket nu är. Stockholm stad vägrade att tillåta fällning av trädet, så arkitekten var tvungen rita in chacket som trädbevarande åtgärd. Huset byggdes och det gamla trädet stod kvar en tid (tror det var ett eller högst två år). Sen dog trädet och måste fällas och som sagt: Därför ser lokalen litte udda ut sedd från Valhallavägen körriktning Roslagstull.
Vad jag minns var det inget bråk då, typ vad det blev med "TV-Eken" här för leden.
/Max

Ulf Broman

Citat från: bjorn_k skrivet 21 maj 2012, 23:26:27 PM
...
Tack på förhand (denna tråd är förresten tillåten att sväva ut, det blir roligare så!) och godnatt!

För att sväva ut så har jag minnen från andra delen av 1990-talet när jag ibland åkte 639-an på fredagar att det då fanns en person (trafikledare/trafikmästare eller vad det kan ha hetat) som gick omkring vid bussplan vid Tekniska och dirigerade fram extravagnar. Det var på den tiden när det kunde gå 3 vagnar (med olika destinationer) på 16:30-avgången mot Öregrund en fredag.
Men, han gick alltså omkring och satt normalt inte inne i det grå huset.

Sen  minns jag att jag läste en artikel om denne man (jag tror det var i Norrtelje tidning) och som jag minns det arbetade han i Norrtälje men han åkte ned till Stockholm varje fredag eftermiddag (och motsvarande) för att leda det hela.

Lars-Håkan_E

"Tm Tekniska" var anropet...

Expeditionen var normalt bemannad dagtid med fast Trafikmästare.

Om jag minns rätt byggdes väl terminalen i Danderyd med Tm expedition också.

bjorn_k

Bra så! Men vad användes mikrofonen till?

Och hur går det med befattningsstegen? :)


På ajFån

Lars-Håkan_E

Citat från: bjorn_k skrivet 22 maj 2012, 22:02:48 PM
Bra så! Men vad användes mikrofonen till?

Och hur går det med befattningsstegen? :)


På ajFån

Till utrop.

Befattningsstegen drog jag i en annan SL tråd för någon månad sedan.

Trafikbiträde (mössbas)
Trafikmästare
F Trafikmästare
Öv Trafikmästare

De två senare hade oftast inre tjänst och förekom ytterst sparsamt på ytterdistrikten.

På utbildningssidan motsvarades de av Instruktionsmästare, Förste Im och Öv Im, de två senare fanns väl i princip bara inom Stockholmsdirektet och "Tunneln"  Sign AGR får rätta vid behov :-)'

Sedan fanns det Trafikinspektör av olika grader, vagnmästare, "Stins" dvs chef för en depå enkelt förklarat, kommendant (personalfördelare) Txass (Trafikexp assistent) etc

bjorn_k

Utrop fast den sitter på utsidan? :)

Tack för det andra. Hade också för mig att det fanns nån tråd men måste vara blind eller söka som en amatör...


På ajFån

JDS

Citat från: Håkan_E skrivet 22 maj 2012, 22:21:17 PM
Sedan fanns det Trafikinspektör av olika grader, vagnmästare, "Stins" dvs chef för en depå enkelt förklarat, kommendant (personalfördelare) Txass (Trafikexp assistent) etc

Stins och Txass var väl exempel på befattningar som kunde innehas av en person med en eller annan grad, t ex en Ftm resp en Tm. Enklast är att jämföra med det militära: major och överste är befälsgrader, kompanichef och regementschef är befattningar.

Vagnmästare och andra teknikbefäl är kanske enklast att ta i en separat diskussion; det fanns en särskild rangskala där (med vinklar i stället för streck).

Mikrofonen på utsidan av personalhuset vid Tekniska är till för att allmänheten ska kunna tala med den som sitter innanför luckan och ställa frågor, t ex vilken 635:a ska jag ta för att komma till rätt ö (minnesregel: den som går till Glyxnäs går inte till Yxlan eller om det nu var tvärtom). Det kom väl till pass när lokalen fungerade som SL Center under en tid cirka 1994.

Lars-Håkan_E

På utsidan :-(  läste dåligt.

Stins har jag aldrig varit med om hade någon annan grad underliggande, det var ju oftast en ren adminstrativ tjänst med personalärenden t.ex,  Txass var ju ända fram till TL reformen i slutet på -90 talet en separat tjänst, först sedan fick ju dessa samma utbildning som TM och i vissa fall både inre/yttre tjänst och kallades TL Trafikledare, sedan har det givetvis förekommit på en del håll att Trafikmästare sökt Txass tjänster med det var inget krav att man skulle vara TM, det fanns ju både bussförare, tunneltågdito och "Spx:are" som satt Txass

bjorn_k

Haha. Yxlan kommer man ju till vare sig man vill eller inte när man ska till Blidö :) så det var nog tvärtom!

Det måste finnas en enkel spaltad redogörelse med grader, beteckningar, uniformer resp befattningar, arbetsuppgifter, märkning osv... Nåt gammalt utbildningsmtrl kanske?


På ajFån

bjorn_k


Lars-Håkan_E

Citat från: bjorn_k skrivet 22 maj 2012, 22:44:44 PM
Haha. Yxlan kommer man ju till vare sig man vill eller inte när man ska till Blidö :) så det var nog tvärtom!

Det måste finnas en enkel spaltad redogörelse med grader, beteckningar, uniformer resp befattningar, arbetsuppgifter, märkning osv... Nåt gammalt utbildningsmtrl kanske?


På ajFån

Förmodligen, i a f på trafiksidan.

Men dessa är nog riktigt uråldriga, det utbildningsmaterial som jag har kvar där de första är daterade 1974 finns inget sådant alls.

bjorn_k

Stins är väl också en gradbeteckning "stationsinspektor" (tre vinklar SJ?)


På ajFån

bjorn_k

Citat från: Håkan_E skrivet 22 maj 2012, 22:48:25 PM
Förmodligen, i a f på trafiksidan.

Men dessa är nog riktigt uråldriga, det utbildningsmaterial som jag har kvar där de första är daterade 1974 finns inget sådant alls.
Synd! Men tack för att du kollade :)


På ajFån

Lars-Håkan_E

Citat från: bjorn_k skrivet 22 maj 2012, 22:46:26 PM
Spx?


På ajFån

Spärrexpeditör, Spärrvakt kort o gott.

Fb Bussförare, Ft Tunneltågförare, Spx Spärrexpeditör, Kpö Kopplingsövervakare, Tb Trafikbiträde (Mössbas) etc