Lite frågor SL (OBS; Nördigt värre)

Startat av bjorn_k, 21 maj 2012, 23:26:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: bjorn_k skrivet 22 maj 2012, 22:51:10 PM
Synd! Men tack för att du kollade :)


På ajFån

Det finns andra skribenter som säkerligen har tillgång till ännu äldre alternativt annat material.

bjorn_k

Tack igen! Fb används fortfarande av vissa TL i tex felanmälningar, så den hade jag koll på.

Den här tråden börjar f.ö. bli precis så spretig som det var tänkt! :-D
På ajFån

Max W

Citat från: Håkan_E skrivet 22 maj 2012, 22:51:21 PM
Spärrexpeditör, Spärrvakt kort o gott.

Fb Bussförare, Ft Tunneltågförare, Spx Spärrexpeditör, Kpö Kopplingsövervakare, Tb Trafikbiträde (Mössbas) etc
På min tid fanns Txass (Trafikexpeditionsassistent) i varje bussgarage. TM (Trafikmästare med en silverran på kavajärmen), FTM (Förste Trafikmästare med 2 silverränder på kavajärmen),ÖTM (Övertrafikmästare med 3 silverränder på kavajärmen. På kontorssidan fanns Kms (Kammarskrivare) på SL HK bl.a.,
Fkms (steget över Kms) var Förste Kammarskrivare. Jag själv började "längst ned" 1964 på Stockholms Spårvägar som KASS (Kontorsassistent).
/Max

AGR

Citat från: Håkan_E skrivet 22 maj 2012, 22:21:17 PM
Till utrop.

Befattningsstegen drog jag i en annan SL tråd för någon månad sedan.

Trafikbiträde (mössbas)
Trafikmästare
F Trafikmästare
Öv Trafikmästare

De två senare hade oftast inre tjänst och förekom ytterst sparsamt på ytterdistrikten.

På utbildningssidan motsvarades de av Instruktionsmästare, Förste Im och Öv Im, de två senare fanns väl i princip bara inom Stockholmsdirektet och "Tunneln"  Sign AGR får rätta vid behov :-)'

Sedan fanns det Trafikinspektör av olika grader, vagnmästare, "Stins" dvs chef för en depå enkelt förklarat, kommendant (personalfördelare) Txass (Trafikexp assistent) etc

En del saker om tittlarna: Trafikbiträde var oftast ett sjukjobb för bussförare som inte var fullt arbetsföra. Mössbas var ej unämda befäl inget sträck på uniformen men befälsmärke i mössan ,kunde ev köra buss vid behov, fick sträck på uniformen vid stat som TM. Stins var personalchef för ett tx. Överinstruktionsmästare = 3 sträckare fans 3 st:biljett, buss och tunnel. Instuktionsmästare kom alltid från TM. IM hade en löngrad mer en TM, mellan TM och FTM detta här handlar om Tunnel och Stockholm.
Mvh AGR

Robban

En fråga till AGR, kan jag numera titulera mig Instruktionsmästare eller ännu bättre eftersom det bara är jag inom trafikledningen som utbildar nya trafikmästare även vara Förste Instruktionsmästare eller ännu värre en  Överinstruktionsmästare?  ;D

/Robban
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

AGR

Citat från: Robban skrivet 24 maj 2012, 15:50:14 PM
En fråga till AGR, kan jag numera titulera mig Instruktionsmästare eller ännu bättre eftersom det bara är jag inom trafikledningen som utbildar nya trafikmästare även vara Förste Instruktionsmästare eller ännu värre en  Överinstruktionsmästare?  ;D

/Robban

Har du en lönegrad högre en FTM, så får det väl bli FIM. ;)
Mvh AGR

Robban

Då kanske jag är en Förste Instruktionsmästare  ;)
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

Nisse Bökelund

Hej. Jag har ett litet minne från mitten av 70:talet,angående txass. Jag satt på linje 515 och fick ett anrop på komradion "kan du ringa till texas när du kommer till sumpan". Genast hördes det en del viskningar i bussen. Allt från att jag kaske hade släcktingar i Texas till att SL kanske skulle köpa bussar från USA. Två tanter satt ock pratade om hur dyrt det skulle vara att ringa ända till Amerika. Då jag skulle ropa ut nästa hållplats så lade jag till "observera att texas är en förkortning av trafikexpeditionsassistent och samtalet inte går längre än från Sundbyberg till Råstagaraget". Genast hördes det både skratt och en och annan applåd,och det blev plötsligt en gladare stämning i bussen. Nisse.


CR

Mera nördigheter kommer här  :)

Trafikmästarexpedition fanns på Tekniska högskolan fram till 1991 och det var tvåskiftsbemanning det handlade om mån - söndag. Denna låg under Norra Trafikdistriktet i Täby.

I samband med organisationsförändringen "SL-90" som verkställdes sommaren 1991, så försvann trafikdistrikten genom bildandet av driftbolagetet "SL-Buss" som i sin tur inrättade trafikområden på de större depåerna. Det var i samband med detta som Trafikmästarexpeditionen på Tekniska högskolan försvann och enbart bemanandes på fredag eftermiddag samt lördag förmiddag och då av Norrtälje trafikområde. Det var trafikledare som skötte den verksamheten, men med medhavd buss för att kunna köra "sista" förstärkningen för dagen upp mot Roslagen.

Tillbaka till SL:s 80-talsorganisation igen och Norra Trafikdistriktet. På 80-talet så var Norrtälje underordnat Täby och Norra Trafikdistriktet. All trafikledning sköttes från Täby, precis som personalkommendering också gjordes. Det som fanns på Norrtälje var så kallade Txass (trafikexpeditionsassistenter) som skötte de dagliga personalavvikelserna och vagnutsättning. Bemannningen har jag för mig att det var tvåskift mån- fredag och förmiddagsskift lör- och söndag, i övrigt sköttes rubbet från Täby.

I slutet av 80-talet så inrättades på prov inom SL ett första eget trafikområde, nämligen Norrtälje. Då fick man från Täby ta över arbetsuppgifterna för personalkommendering och även radiotrafikledning, men det var fortfarande begränsat öppethållande under trafikdygnet och Täby stog för trafikledning kvällstid och även rusningarna till och från Roslagen på fredagseftermiddagar, lördagsförmiddagar och söndagseftermiddagar. I dessa "rusningar" så var det de förste trafikmästarna i Täby som fick vara i sitt esse och leda de enorma mängderna förstärkningsvagnar som var ute och rullade på linjenätet i Roslagen. Att sitta brevid och lyssna på den oerhört intensiva radiotrafiken i Täby på den tiden på en söndagseftermiddag var en tämligen grym upplevelse vill jag lova!

Precis som någon nämnde tidigare i tråden, så fanns det även en trafikmästarexpedition på teminalen vid Danderyds sjukhus. Den bemannades mån- fredag i rusningarna, i många år av en Trafikmästare vid namn Småros. Hans tjänsterum var "glaskuben" mot uppställningsrampen, som idag ingår i de "allmäna" personallokalerna vid terminalen.

bjorn_k

#24
Sådärja! Nu börjar det hända grejer i tråden :-) bra redogörelse!! TO Norrtälje har ju som ett av få områden fortfarande kvar Tx-bemanning mellan 04-20 på vardagar och 09-16 på helgerna. Annars är väl Nobinas områden i Sthlm centraliserade till Armegatan vad gäller trafikledning, vagnutsättning osv...

Jag hoppas verkligen att vi får behålla dessa så länge som det bara är möjligt. Gjorde inte Busslink också ett försök att ta bort bemanningen men fick återgå då det visade sig att RTL inte kunde lösa uppgiften på tillfredsställande sätt?



Edit: Det är nu 06-13 som gäller lör-sön för Drift/Tx i Norrtälje