Fråga från en okunnig: Inget p-läge i bussarnas automatlådor?

Startat av Kristian, 20 maj 2012, 01:16:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KG

Citat från: Mats Karlsson skrivet 21 maj 2012, 18:20:13 PM
Ursäkta! Det var inte min mening att störa Din värld.

Det gör du inte, men jag vill gärna bli upplyst om det du pratar om. För stämmer det har jag missuppfattat helt hur en automatlåda fungerar.

JDS

Vilken lustig diskussion! Jag skulle också bra gärna vilja veta vad det är för underlig buss som Mats Karlsson tänker på, som har både koppling och momentomvandlare.

Är det möjligen så att du tänker på att själva automatlådan är tryckluftsstyrd, så om man inte har luft får man inte ur växeln? En automatväxlad buss går dock (bortsett från eventuella elektriska spärrar) att starta även om växeln ligger i, sedan kan man lägga ur den när man har fått upp trycket. Under tiden står ju bussen stilla på bromsen och energin tas upp i momentomvandlaren, det är ju inte så det är tänkt att man ska göra men det går. Det är en helt annan sak på en manuellt växlad buss, du kan ju liksom inte låta motorn stå och driva mot de fastbromsade hjulen medan trycket jobbas upp så att man kan få ur växeln!

Mats Karlsson

Jag håller med! Vilken lustig diskussion! Plocka isär en automatlåda, så hittar ni till och med kanske två tryckluftsstyrda kopplingar(!) och dessutom ett antal luftstyrda bromsband. Den ena kopplingen, den för lockup-funktionen, brukar finnas precis framför momentomvandlaren, men det kan kanske bero på växellådstyp och växellådstillverkare var exakt den finns.

JDS

Du påstår (2012-05-20, 20:40:45) att om denna koppling är tryckluftsstyrd kan det leda till samma problematik som på en manuell låda, d v s i det här fallet att direkten ligger i när bussen står avstängd och trycklös och hindrar motorn från att gå runt. Men det gör den ju inte, såvida det inte blivit något allvarligt fel. Problemet med en manuell låda är ju att om trycket försvinner är kopplingen konstant i ingrepp och har man då glömt växeln i, så får man inte ur den. Hur man ska bära sig åt för att glömma direkten i på en automatlåda och få den att ligga kvar är jag däremot inte bekant med!

Mats Karlsson

Lars-Håkan_E

Citat från: JDS skrivet 22 maj 2012, 10:08:08 AM
Du påstår (2012-05-20, 20:40:45) att om denna koppling är tryckluftsstyrd kan det leda till samma problematik som på en manuell låda, d v s i det här fallet att direkten ligger i när bussen står avstängd och trycklös och hindrar motorn från att gå runt. Men det gör den ju inte, såvida det inte blivit något allvarligt fel. Problemet med en manuell låda är ju att om trycket försvinner är kopplingen konstant i ingrepp och har man då glömt växeln i, så får man inte ur den. Hur man ska bära sig åt för att glömma direkten i på en automatlåda och få den att ligga kvar är jag däremot inte bekant med!

Det här är ju ett återkommande problem på bussar o lastbilar med avancerade datorstyrda lådor bestående av en "vanlig" manuell låda som styrs av elektronik, I-shift, Opticruise, Powertronic etc etc.

På lådor som inte med automatik kastar i neutral när man stannar, drar p-bromsen och stänger motorn får man problem när man ska starta och man glömt att lägga ur växeln samtidigt som trycket tappats.

Ett inte helt ovanligt problem ombord på färjor, det var ju inte så länge sedan en MAN fick resa tre ggr fram o åter över Östersjön innan reparatörer lyckades frilägga växeln så att motorn kunde startas, trailern behövde bara resa en extra ToR :-)

Här hade chauffören som körde ombord missat att välja neutral när bilen parkerades.

En del OT men....

Snusmumrik

Nu tror jag ni blandar ihop det hela lite granna :P
Funktionerna i en automatlåda styrs uteslutande av hydraultryck och elektronik, med undantag av retarderbromsning.
Motorn måste altså gå för att hydraultrycket ska stiga och sedan aktiveras magnetventiler inne i lådan av styrenheten för tex lockup-funktionen eller olika växlingslägen.
Glömmer man att lägga ur växelväljaren i en modern automatlåda spelar det ingen roll funktionsmässigt eftersom styrenheten stänger av strömmen till magnetventilerna, men man måste lägga ur och i växeln nästa gång man ska iväg av säkerhetsskäl alternativt om det finns en startspärr i växelväljaren så måste neutralen i för att starta.
:)
Mvh Henrik
Fort gick det, billigt var det och bra blev det inte heller.