Fråga från en okunnig: Inget p-läge i bussarnas automatlådor?

Startat av Kristian, 20 maj 2012, 01:16:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kristian

Jag såg en bild på växelväljaren i en buss, där saknades p-läget. Vadan detta? I min bil måste jag lägga i p-läget för att kunna ta ur startnyckeln (samt förhindra ivägrullning).

Förlåt den säkert korkade frågan, men jag blev nyfiken. Kan inget om bussars uppbyggnad. :)

KG

Det behövs inget P läge eftersom den vanliga parkeringsbromsen är så effektiv.

Kristian

Citat från: KG skrivet 20 maj 2012, 01:18:27 AM
Jaså, så enkelt var det, tack så mycket. :)

Andy

Citat från: KG skrivet 20 maj 2012, 01:18:27 AM
Eller kanske snarare för att en buss är ganska tung. Därför hade det blivit mycket stora krafter på P-spärren i växellådan om man bromsat bussen med hjälp av denna. Istället bromsas bussen vid hjulen med hjälp av parkeringsbromsen.

Mats Karlsson

Jag har fått lära mig att aldrig parkera med växel ilagd. Dels för att det kan vara tungt och svårt att trycka ned kopplingen om luftrycket blivit lågt och därmed svårt att rycka ur växeln för att kunna starta motorn och köra upp trycket. Dels för att en dieselmotor självantänder bränslet och således kan starta om fordonet kommer i rullning med växeln ilagd.

Björn Forslund

Jag har fått lära mig att alltid låta stoppet vara utdraget när motorn är avstängd. Obs att det här nu gäller gamla bussar typ Scania BF och liknande.

homer

Citat från: Mats Karlsson skrivet 20 maj 2012, 20:23:03 PM
Jag har fått lära mig att aldrig parkera med växel ilagd. Dels för att det kan vara tungt och svårt att trycka ned kopplingen om luftrycket blivit lågt och därmed svårt att rycka ur växeln för att kunna starta motorn och köra upp trycket. Dels för att en dieselmotor självantänder bränslet och således kan starta om fordonet kommer i rullning med växeln ilagd.

fast nu var ju frågan ang. automatväxlade bussar

Mats Karlsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 20 maj 2012, 20:28:00 PM
Jag har fått lära mig att alltid låta stoppet vara utdraget när motorn är avstängd. Obs att det här nu gäller gamla bussar typ Scania BF och liknande.
Jo, det fick jag också lära mig, men jag har kört bussar där man har fått dra eländigt hårt i stoppreglaget för att få motorn att stanna, så därför gällde hängsle och livrem, dvs ingen växel ilagd, för att vara säker.

Björn Forslund

Jo, det kan ju vara bra att gardera sig. Fast med med den inverterade fjäderbromsens intåg och mer eller mindre sakta utpysande luft känner man ju sig ganska säker.
Det finns gott om stoppreglagen som borde justeras. Känner till ett par.....

Mats Karlsson

Citat från: homer skrivet 20 maj 2012, 20:29:20 PM

fast nu var ju frågan ang. automatväxlade bussar
Visst, men jag bara berättade vad jag har lärt mig. Det finns ju något slag av koppling även hos en automatlåda. Om denna koppling är tryckluftsstyrd så blir problematiken den samma som för en manuell låda.

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 20 maj 2012, 20:40:45 PM
Visst, men jag bara berättade vad jag har lärt mig. Det finns ju något slag av koppling även hos en automatlåda. Om denna koppling är tryckluftsstyrd så blir problematiken den samma som för en manuell låda.

Just det. Eftersom vi konstaterat att det inte finns något P-läge på tunga automatlådor så spinner vi vidare med annat nyttigt i ämnet.

KG

Citat från: Mats Karlsson skrivet 20 maj 2012, 20:40:45 PM

Vet inte om man kan kalla en momentomvandlare för koppling?

Mats Karlsson

Citat från: KG skrivet 20 maj 2012, 21:54:14 PM
Vet inte om man kan kalla en momentomvandlare för koppling?
Jag menade inte momentomvandlaren, utan kopplingen före momentomvandlaren.

KG

Citat från: Mats Karlsson skrivet 21 maj 2012, 07:10:04 AM
Jag menade inte momentomvandlaren, utan kopplingen före momentomvandlaren.

Då får du gärna upplysa mig om vad det är för något. För i min värld sitter momentomvandlaren bultad i flexplattan/svänghjulet som i sin tur är bultad i vevaxeln.

Mats Karlsson

Citat från: KG skrivet 21 maj 2012, 16:23:37 PM
Då får du gärna upplysa mig om vad det är för något. För i min värld sitter momentomvandlaren bultad i flexplattan/svänghjulet som i sin tur är bultad i vevaxeln.
Ursäkta! Det var inte min mening att störa Din värld.