Solen glimmar blank och trind ...

Startat av Mr G, 13 maj 2012, 11:28:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

... skylten lik en spegel.

Ja, den här majkvällen 1972 stod solen lågt och sken så att det inte av fotot går att se vilken linje som Büssingen trafikerade . Någon som har en idé?
吉先生

AL

Fast är det så sent som maj?  Tycker inte att det finns tillstymmelse till bladväxt på träden, och något borde väl kunna synas eftersom sommaren ligger runt hörnet?  ???

Mr G

Jag tror att bilden är tagen den 1 maj, eller just i anslutning till den helgen. Jämför man med i år är lövsprickningen nog rätt lika. Andra år kan den säkert ha varit tidigare.
吉先生

JDS

En ledtråd kan ju möjligen vara skylten i förgrunden, där det ser ut att stå 65... eller möjligen 85...

Annars har jag en känsla av Spånga, men det stämmer ju inte med sådana linjenummer.

Gunnar D

Hade också tänkt föreslå Spånga stn linje 112/117/118 men har som alternativ någon station utmed Roslagsbanan.

/Gunnar

Lars-Håkan_E

Tycker att gymnastiksalen till vänster ser väldigt bekant ut... Har bilden möjligen varit "ute" förut? eller så har jag sett den i verkligheten.

Nico

Det kan inte vara Äppelviken då... på Västerled och i riktning ned mot Alviksvägen?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G

Ingen har gissat rätt ännu. Det gäller alltså vilken linje som bussen på bilden går i trafik på. Kan säga så mycket som att bussen kör i den ordinarie linjesträckningen, det är ingen tillfällig omläggning vid bildtillfället som skulle kunna försvåra gåtans lösning.

Jag återkommer med rätt svar, senare ikväll eller i morgon förmiddag, om det visar sig att bilden är omöjlig att placera.
吉先生

Gunnar D

Lars-Håkan_E

Danskes Gränd i Roslagens huvudstad ?

Mr G

Citat från: Håkan_E skrivet 13 maj 2012, 18:48:45 PM
Danskes Gränd i Roslagens huvudstad ?

Nu är jag inte så hemma på gatunamnen i Norrtälje, men när jag kollar Google Map och bilderna där, så tror jag att du är inne på rätt spår. Büssingen trafikerar nämligen linje 625, och jag tror att den just är på väg att lämna Norrtälje för färd mot Jarlaplan.

När jag kollar Google Maps bilder tror jag mig se att de två låga trähusen i fonden ännu finns kvar. Men, både Saab-huset och byggnaden till vänster verkar ha jämnats med marken.
吉先生

Lars-Håkan_E

Citat från: Mr G skrivet 13 maj 2012, 20:52:13 PM
Nu är jag inte så hemma på gatunamnen i Norrtälje, men när jag kollar Google Map och bilderna där, så tror jag att du är inne på rätt spår. Büssingen trafikerar nämligen linje 625, och jag tror att den just är på väg att lämna Norrtälje för färd mot Jarlaplan.

När jag kollar Google Maps bilder tror jag mig se att de två låga trähusen i fonden ännu finns kvar. Men, både Saab-huset och byggnaden till vänster verkar ha jämnats med marken.

Jo så är det, du har gamla stationsområdet bakom dig.
Tyckte väl att jag kände igen platsen, fick jämföra med egna bilder från några år senare :-)
Till höger är det parkering idag

Ulf Broman

Citat från: Mr G skrivet 13 maj 2012, 20:52:13 PM
....

Det kan väl inte ha varit så roligt för vare sig resenärer eller förare att åka med en Büssing hela vägen till Stockholm. Jag minns hur trögt den gick när jag åkte mellan Liljeholmen och Västberga och den försökt komma uppför backarna.

Men, en fin bild!

Lars-Håkan_E

Nej det var inte helt optimalt, men bussar från innerstadshallarna förekom ända till slutet på -80 talet på fredagar o söndagar under säsong, CR 111 och CR 112 och ve o fasa Volvo B59 :-X

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 13 maj 2012, 23:43:11 PM
Nej det var inte helt optimalt, men bussar från innerstadshallarna förekom ända till slutet på -80 talet på fredagar o söndagar under säsong, CR 111 och CR 112 och ve o fasa Volvo B59 :-X

Vid enstaka udda tillfällen har ju både Scania OmniCity-led och MaxCi letat sig in på 640/676 så sent som under 00-talet, dock utan större framgång och popularitet... :-X