Mölndalsbussar på väg

Startat av Bengt H, 28 april 2012, 23:18:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Det är alltid trevligt med Mölndalsbussar, så varför inte ta ett par.

Först O444, en av dem som kom att vara standardtypen på huvudlinjen från Mölndal via Toltorpsdalen och Sahlgrenska till Göteborg åren efter högertrafiksomläggningen. Det är en Hägglundskarosserad Scania-Vabis BF7659 från 1967 med den för Mölndal typiska dörrställningen 1-0-1. Denna buss uppmanar Uffe att välja sin Commerce. Platsen är Toltorpsgatan utanför Mölndalsbussarnas garage och det är runt år 1970. Trots skylten fram är bussen på väg mot Göteborg, vilket sidoskylten helt riktigt också säger.

Under en bild på O992, knäppt på samma plats men från andra sidan gatan. Om den bussen har jag inga noteringar.

Peter Öden

Hej !

Den äldre Hägglundaren var en trevlig vagn, B62 / B 63 från 50-talets början ??

Mvh Peter Ö

Mr H

Eftersom vi rör oss i Götlaborgstrakter nu så fanns det aldrig någon reklam typ "Du Glenn välj din Commerce" (med anspelning på Göteborg och cig-märket Glenn förstås)? Sorry, kunde inte låta bli! Lite ostkusthumor bara!

Mr H

Greger Larsson

Trevliga Hägglundare!
O992 är en B63 -50 som Mölndals Bilomnibus köpte 1958 från Västersels Biltrafik(Y527).

Bengt H

Citat från: Greger Larsson skrivet 29 april 2012, 10:47:12 AM
Trevliga Hägglundare!
O992 är en B63 -50 som Mölndals Bilomnibus köpte 1958 från Västersels Biltrafik(Y527).
Tack för det, noterat.

Citat från: Mr H skrivet 29 april 2012, 10:23:15 AM
Eftersom vi rör oss i Götlaborgstrakter nu så fanns det aldrig någon reklam typ "Du Glenn välj din Commerce" (med anspelning på Göteborg och cig-märket Glenn förstås)? Sorry, kunde inte låta bli! Lite ostkusthumor bara!

Mr H

Det var ostkusthumor av god Göteborgsklass! Med andra ord: Riktigt kul!

Det fanns få cigarettmärken som gick att uttala så göteborgskt som "röö commess",

Mats Karlsson

Citat från: Mr H skrivet 29 april 2012, 10:23:15 AM
Eftersom vi rör oss i Götlaborgstrakter nu ...
Mr H

Jag har sett att Du har skrivit "Götlaborg" i Dina tidigare inlägg. Är lite nyfiken på vilken dialket som uttalar Göteborg så? Jag med västsvenskt urspung har aldrig hört detta uttal tidigare.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 29 april 2012, 11:47:31 AM
Jag har sett att Du har skrivit "Götlaborg" i Dina tidigare inlägg. Är lite nyfiken på vilken dialket som uttalar Göteborg så? Jag med västsvenkskt urspung har aldrig hört detta uttal tidigare.

"Götlaborg" är en typisk stockholmsk s k lustighet. Jag har bara hört stockholmare använda det uttrycket. Samma sak som Kålle och Åda. Så heter de i Stockholm. I Göteborg heter de Kal å Ada.

Jag antar att uttrycket kommer av det västsvenska "la" som i uttrycket "dä vet du la" (det vet du väl).

Som stockholmaren sade till göteborgaren på Drottningtorget.
- När vi stockholmare pratar om er så kallar vi er Kålle och Åda. Vad säger ni när ni talar om oss?
- Vi pratar la allri' um er.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2012, 11:55:12 AM
"Götlaborg" är en typisk stockholmsk s k lustighet. Jag har bara hört stockholmare använda det uttrycket. Samma sak som Kålle och Åda. Så heter de i Stockholm. I Göteborg heter de Kal å Ada.

Aha, så det var bara påhittat. Det förklarar att jag aldrig hört uttrycket.

Mr H

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2012, 11:55:12 AM

Tjaha, ska vi tolka det analogt som att spårvägslinje 3 vänder i Kaltorp och inte i Kålltorp?
:D ;)
Mr H

Johan

Det pågår någon form av byggnadsarbete i bakgrunden. Det verkar vara anläggandet av Bifrostleden, d.v.s. vägen mellan Göteborgsvägen och Frölundagatan.
Jag trodde att den redan var färdig och öppnad 1970 men jag kan såklart ha fel.
Någon som vet när den öppnades?

Jonas Gustafsson

Några av BF76:ora med Hägglundskaross hängde med till slutet av 80-talet. Eftersom jag inte hittar O444 i SBH (eller, jag hittar O444, men det är en SJ-buss från 50-talet) kan jag ej svara på om det är en av dem.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bengt H

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 29 april 2012, 23:14:38 PM
Några av BF76:ora med Hägglundskaross hängde med till slutet av 80-talet. Eftersom jag inte hittar O444 i SBH (eller, jag hittar O444, men det är en SJ-buss från 50-talet) kan jag ej svara på om det är en av dem.
//Jonas G

Den kom senare att få registreringsnummer FHM254.

Citat från: Johan skrivet 29 april 2012, 21:39:08 PM
Det pågår någon form av byggnadsarbete i bakgrunden. Det verkar vara anläggandet av Bifrostleden, d.v.s. vägen mellan Göteborgsvägen och Frölundagatan.

Det enda jag kan säga om tidpunkten är att det är runt år 1970. Det kan alltså vara 1969 och möjligen, men inte så troligt, även 1968. Tyvärr har jag inte lika säker datering på mina diabilder som mina svart-vita. Om bygget av Bifrostleden pågick 68 -69, kan det således hjälpa till med dateringen

Jonas Gustafsson

Citat från: Bengt H skrivet 29 april 2012, 23:33:12 PM
Den kom senare att få registreringsnummer FHM254.

Tack! Den är i så fall inte med i fordonsförteckningen som är införd i Ringlinien 1/85 och var alltså såld/slopad då.
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Rikard

Citat från: Johan skrivet 29 april 2012, 21:39:08 PM

Kanske e så att de bygger Rondellen. E ju stor rondell nu och ser man på bilden e det en liten gata korsande. numera e ju vägen mot frölunda större än den genom toltorpsdalen iallafall i bilmängd räknat tror jag. och vet inte när lokalgatan där bussarna körs idag kom till så tillhörde även busshållplats i byggandet av rondellen då. Bensinstationen ser dock ut som den e på plats redan.
Rikard.

Ronald M. Jannesson

FHM 006 gick i reguljär linjetrafik åtminstone fram till mitten av 80-talet. Den var en av de tre systervagnarna; FHM 006, EHM 184 & FHM 254. Beträffande "bygget" är det säkert anläggandet av Bifrostgatan i olika etapper. Den östligaste blev klar först iaf. dvs. från Göteborgsvägen till Bifrost cirka 1970. Från Bifrost till f.d. Lärarhögskolan cirka 71/72! Det blev väl för "högt fordonstryck" på lokalgatorna emellan husen bl.a. Hagåkersgatan västerut. Men bussarna mot Frölunda körde därinne bland husen ända till hösten 1978 iaf. ;D