Fem flygande farkoster på Arlanda

Startat av Mikey, 20 april 2012, 21:11:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Idag blev det en liten tur till den stora flygplatsen runt knuten för att se vad de hade att bjuda på. Jag testade en (för mig) ny plats att fota på och det väl rätt bra tycker jag. Jag väljer att inte skriva ut modellerna på planen, utan det får ni gissa ;)

1. Vi får börja med en Novairkärra, troligen packad med solbruna resenärer som kommer hem till vårt underbara svenska aprilväder:

2. Ett Blue1-plan kom också, lackerad i Star Alliance-lack av någon anledning...

3. Ryska Aeroflot med en udda fågel. Det var detta plan som gjorde att jag tog mig till Arlanda i första början...

4. En stor britt rullade förbi:

5. Och detta inlägg avslutas med en gammal trotjänare från SAS. Undrar hur länge dessa kommer vara kvar...

bjorn_k

Det är en TUP av nåt slag va? Samt två "riktiga" flygplan =)

Lars-Håkan_E

Citat från: Mikey skrivet 20 april 2012, 21:11:09 PM

2. Ett Blue1-plan kom också, lackerad i Star Alliance-lack av någon anledning...

Blue1 ägs ju av SAS sedan 1998, därav Star Alliance :-)

Fina bilder!

Mikey

Citat från: Håkan_E skrivet 20 april 2012, 21:47:00 PM
Blue1 ägs ju av SAS sedan 1998, därav Star Alliance :-)

Fina bilder!

Tack, det förklarar saken :)

Björn, det är ingen Tupolev... ;)

bjorn_k

Mikey

Menzies

Bild 1; Airbus 321

Bild 2; Boeing 717

Bild 3; sukhoi som sagt

Bild 4; BA781 med en Boeing 767

Bild 5; MD80, som tyvärr försvinner enligt rykten nästa år. Dom fasas ut mer och mer...

Mikey

Precis så, alla rätt.
Att MD-80orna är på väg bort förstod jag, men redan nästa år? Än så länge känns det som att det finns oändligt många av dem. Hur som helst blir det väl till att fota dem mer nu framöver...

Dson

För SAS del är det nog bra att MD80 försvinner.
Självklart tråkigt för flygintresserade och oss "flight sim-piloter", men MD80 är en extremt dyr flygplanstyp att operera och vi vet ju alla vilken enastående ekonomi SAS har. Så ju tidigare man gör sig av med MD80-planen, ju bättre.

Fredde

Trevliga bilder!

SAS kommer att få 25 nya B737or levererade från 2013, dessa ska ta 196 pass. Någon som vet hur många B747or SAS hade när det begav sig?

Ser ut som att du har stått vid inflygningen på bana 2. Själv brukar jag stå vid bana 1, som mestadels används för starter.

Cero

Citat från: Fredde_J skrivet 22 april 2012, 23:02:05 PM
Trevliga bilder!

SAS kommer att få 25 nya B737or levererade från 2013, dessa ska ta 196 pass. Någon som vet hur många B747or SAS hade när det begav sig?

Ser ut som att du har stått vid inflygningen på bana 2. Själv brukar jag stå vid bana 1, som mestadels används för starter.

Tror man som mest hade tre stycken samtidigt. Dock var det fler fysiska flygplan.

Carl Eric

Trevlig bild på Novair A321, en favoritmodell!

Ang. MD80 (med familj) måste jag säga att det är en av få gånger som jag känner mig osäker när jag flyger....

Dock en fråga till er som har mer koll; drar Boeing 717 mindre bränsle än MD-80? Enligt Blue1 gjorde de sig av med sina Avro för att de drog för mycket bränsle...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mikey

Citat från: Fredde_J skrivet 22 april 2012, 23:02:05 PM
Trevliga bilder!

Tackar till er!

För ovanlighetens skull stod jag vid bana 3 denna gång, straxt söder om brandstationen (bakom Beta-perkeringen). Flygen kom söderifrån och jag stod i höjd med platsen där de dunsade ner på marken och fotade dem.

Carl Eric

Givetvis var alla bilder väldigt fina, inte bara Novair! :D
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!