Fem flygande farkoster på Arlanda

Startat av Mikey, 20 april 2012, 21:11:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjorn_k

Osäker i en MD80... Synnerligen konstigt då detta förmodligen och troligen är SAS(med partners) största och mest pålitliga arbetshäst genom tiderna ;)

Men subjektiva upplevelser är också giltiga!

1896

4. En stor britt rullade förbi:

Är detta världens säkraste flygbolag ? Vad jag vet hade man en incident för många herrans år sedan där nån ruta i cockpit gick sönder och en pilot höll på att sugas ut, i övrigt känner jag inte till några större incidenter.

Mikey

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 23 april 2012, 18:05:14 PM
Är detta världens säkraste flygbolag ? Vad jag vet hade man en incident för många herrans år sedan där nån ruta i cockpit gick sönder och en pilot höll på att sugas ut, i övrigt känner jag inte till några större incidenter.

BA hade väl en större kraschlandning i London för inte så länge sedan med just en Boeing 767(?). Dock vill jag minnas att det gick bra och alla överlevde.

Fredde

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 23 april 2012, 18:05:14 PM

Det beror lite på hur man tolkar det. Vissa säger Qantas och andra säger Japanska All Nippon Airways (ANA)...

Citat från: Mikey skrivet 23 april 2012, 18:15:19 PM
BA hade väl en större kraschlandning i London för inte så länge sedan med just en Boeing 767(?). Dock vill jag minnas att det gick bra och alla överlevde.

Det var en 777-200ER från Peking till London...

http://sv.wikipedia.org/wiki/British_Airways_Flight_38

Carl Eric

Citat från: bjorn_k skrivet 23 april 2012, 17:13:39 PM
Osäker i en MD80... Synnerligen konstigt då detta förmodligen och troligen är SAS(med partners) största och mest pålitliga arbetshäst genom tiderna ;)

Men subjektiva upplevelser är också giltiga!

Eller okej, jag uttryckte mig slarvigt; jag föredrar att åka andra flygplan än MD-80.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ronni Bjørn Svensson

5: er det ikke se-dmb (MD81) ?
På linket kan I se hvor mange 747 SAS havde i deres flåde http://www.airfleets.net/flottecie/SAS.htm  , men jeg ved ikke hvor mange passager den kunne modtaget.
Jeg vidste ikke at de nye 737-800 kunne modtaget 10 passager mere, end de gamle 737-800?.
Mvh
Ronni Bjørn Svensson

Mikey

Citat från: Ronni Bjørn Svensson skrivet 24 april 2012, 13:44:29 PM
5: er det ikke se-dmb (MD81) ?
På linket kan I se hvor mange 747 SAS havde i deres flåde http://www.airfleets.net/flottecie/SAS.htm  , men jeg ved ikke hvor mange passager den kunne modtaget.
Jeg vidste ikke at de nye 737-800 kunne modtaget 10 passager mere, end de gamle 737-800?.

Bild 5 är OY-KHP (MD-81)

Stinsen

Citat från: Fredde_J skrivet 23 april 2012, 18:25:28 PM
Det beror lite på hur man tolkar det. Vissa säger Qantas och andra säger Japanska All Nippon Airways (ANA)...

Finnair ligger bra till i det sammanhanget också,

Stinsen

Citat från: Mikey skrivet 20 april 2012, 22:37:03 PM
Precis så, alla rätt.
Att MD-80orna är på väg bort förstod jag, men redan nästa år? Än så länge känns det som att det finns oändligt många av dem. Hur som helst blir det väl till att fota dem mer nu framöver...

Planerat var väl att ett antal MD skulle finnas kvar under en bra bit in på 2014, men Spanair och Malev konkurserna gör att man "kommer över" ersättningskärror i snabbare takt än planerat, nu lär MD vara borta ur SAS flotta senast sommaren 2013.

Antalet MD i nuläget är 27 st varav 2 st är i sk "storage", dvs ej i trafik.

Stinsen

Citat från: Fredde_J skrivet 22 april 2012, 23:02:05 PM
Trevliga bilder!

SAS kommer att få 25 nya B737or levererade från 2013, dessa ska ta 196 pass. Någon som vet hur många B747or SAS hade när det begav sig?

Nej, det där stämmer inte. Det är inte 25 nya B737 och dem kommer inte ta 196 pax. Det som är beställt är 9 st nya B738, dessa tar 186 pax. Utöver dessa 9 kommer det även 12 begagnade B737, som tar 141 pax, från bla Air China, Cimber, Ethiopian, Virgin, Andalou mfl. Den första av dessa B737 kom från Air China i mars, den andra kom i lördags, sätts i trafik på måndag om jag hörde rätt. Den första sprillans nya B738 kom från USA i fredags och sattes i trafik idag, premiär som SK485 ARN-OSL.

Dessutom kommer 11 begagnade Airbus A320 från Indien, 2-4 år gamla kärror och 2st A320 från Spanair, ca 10 år gamla. Alla A320 ersätts med A320NEO med början från hösten 2016 (om nu inte NEO blir försenad).

A320 kommer esätta MD i Köpenhamn och B737/B738 kommer ersätta MD i Stockholm och B734/B735 i Oslo. Man kommer även göra sig av med ett par B736.

Ang 747 hade man totalt 10 olika kärror, dock aldrig mer än 4 st samtidigt åren 1983-85.

Stinsen

Citat från: Carl Eric skrivet 23 april 2012, 12:25:35 PM
Dock en fråga till er som har mer koll; drar Boeing 717 mindre bränsle än MD-80? Enligt Blue1 gjorde de sig av med sina Avro för att de drog för mycket bränsle...

Ja, det är ganska stor skillnad. Motorerna, Rolls Royce BR715, som sitter på B717 är väl runt 15 år modernare än MD80:ans Pratt&Whitney JT8D-motorer. B717 är också i runda slänger 75 kilo lättare per säte än MD80.

Mikey

Det verkar inte gå bra för Sukhoi nu, ett av de 8 planen som hittills finns i trafik tros redan ha kraschat...