Norgebilder (del3) Kanske något för Omniström?

Startat av Marc, 12 oktober 2007, 10:51:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Dags för lite motvikt åt de föregående bilderna.
En busstyp som verkar vara starkt på G i Norge verkar vara denna:


Lillehammer


Otta  i ottan.


Lom i Ottadalen


Sogndal


Omniline i new look, Førde.


Helt urusel bild, men i alla fall en bild. Verkar som Nettbuss har börjat köpa in Omniline?

Cero

Trevligt. Har aldrig sett dessa i kort version förut.

/Cero

Ersa

Varför har denna svenska bussmodell modell aldrig blivit inköpt i stor skala i det egna landet?
De fåtal som finns i landet är väl begagnade importer från Danmark/Norge?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 12 oktober 2007, 12:34:41 PM
Varför har denna svenska bussmodell modell aldrig blivit inköpt i stor skala i det egna landet?
De fåtal som finns i landet är väl begagnade importer från Danmark/Norge?

Följande OmniLine i Sverige är inte importerade:
WSC 749 Arriva Sverige, Helsingborg
XKK 623 Erikstads Buss
UEP 466 Höörs kommun
RCC 379 Kristianstads kommun
TED 346 Scania Omni, Katrineholm
RGP 562 Udevalla Omnibus 143
XLB 102 och XLB 133 Vara kommun
WSC 759 och WSC 769 Vårgårdabuss 25 resp 26.
Det är alltså 10 stycken. Arriva har ett par importerade OmniLine - hur många vet jag inte.



Ersa

10 st var ingen höjarsiffra man lär fira på Scanias kontor direkt. Matchar inte busstypen enligt huvudmännens krav, eller är den för dyr jämfört med konkurrensen? Ännu märkligare är det med tanke på att Norge har egna karosstillverkare som kan konkurrera, t ex Vest, och ändå slår OmniLine igenom så rejält i Norge. Medan vi i Sverige har en hel drös med Vestbussar, man knappt några OmniLine.

Ronni Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 oktober 2007, 12:53:06 PM
Följande OmniLine i Sverige är inte importerade:
WSC 749 Arriva Sverige, Helsingborg
XKK 623 Erikstads Buss
UEP 466 Höörs kommun
RCC 379 Kristianstads kommun
TED 346 Scania Omni, Katrineholm
RGP 562 Udevalla Omnibus 143
XLB 102 och XLB 133 Vara kommun
WSC 759 och WSC 769 Vårgårdabuss 25 resp 26.
Det är alltså 10 stycken. Arriva har ett par importerade OmniLine - hur många vet jag inte.

Hej
Jeg mener det er tre Omniline som Arriva har hente til Sverige fra Danmark

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 12 oktober 2007, 13:01:58 PM
10 st var ingen höjarsiffra man lär fira på Scanias kontor direkt. Matchar inte busstypen enligt huvudmännens krav, eller är den för dyr jämfört med konkurrensen? Ännu märkligare är det med tanke på att Norge har egna karosstillverkare som kan konkurrera, t ex Vest, och ändå slår OmniLine igenom så rejält i Norge. Medan vi i Sverige har en hel drös med Vestbussar, man knappt några OmniLine.

Nej, många är det ju inte. Av de förtecknade bussarna är det väl bara Uddevalla 143 och troligen den demobuss som Arriva köpt som används i linjetrafik. Övriga går som skolbussar.
OmniLine är förvisso vanligare i Norge än här, men inte överdrivet vanliga där heller.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ronni Bjørn Svensson skrivet 12 oktober 2007, 13:31:14 PM
Hej
Jeg mener det er tre Omniline som Arriva har hente til Sverige fra Danmark


Jag har noterat följande OmniLine hos Arriva med danskt förflutet, samtliga från Arriva, Vejle (Wulff Bus):
2842 AJU 354
2846 AJU 214
6133 DDO 876 (Wullf 2830)
Det skulle alltså vara alla då.

Walter

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 oktober 2007, 14:19:22 PM
Nej, många är det ju inte. Av de förtecknade bussarna är det väl bara Uddevalla 143 och troligen den demobuss som Arriva köpt som används i linjetrafik. Övriga går som skolbussar.
OmniLine är förvisso vanligare i Norge än här, men inte överdrivet vanliga där heller.

Den Arriva äger är väl röd och knuten till Utbildningscentrum utanför Malmö? Alltså övningsvagn, de Omniline som används i Skåne är importerade
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ronni Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 oktober 2007, 14:26:24 PM
Jag har noterat följande OmniLine hos Arriva med danskt förflutet, samtliga från Arriva, Vejle (Wulff Bus):
2842 AJU 354
2846 AJU 214
6133 DDO 876 (Wullf 2830)
Det skulle alltså vara alla då.

Hej Staffan
Angående vogn 2830
Den blev oprindelig leveret til kørsel i Vejleområdet
Den blev senere overflyttet til Arriva i Viborg, og inden den kom til Sverige kørte den i Nordjylland Amt


Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 12 oktober 2007, 14:34:57 PM
Den Arriva äger är väl röd och knuten till Utbildningscentrum utanför Malmö? Alltså övningsvagn, de Omniline som används i Skåne är importerade

Jag hittade den när jag kollade på regnumret i fordonsregistret. Och den står där mycket riktigt angiven som röd. Under tiden som demobuss var den vit. Den användes av Vårgårdabuss som lånebuss innan de hann få sina egna.
Det förhåller sig säkert så som du skriver.


Cero

Vi köper ju inte Omnicity heller i det här landet. Scania får väl vara glada att de har åtminstone en modell (Omnilink) i programmet som faller svenskarna på läppen. Eftersom övriga Europa förefaller ju ha annan smak går det väl ändå ingen nöd på Scania/Omni.

/Cero

yngrot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 oktober 2007, 12:53:06 PM
Följande OmniLine i Sverige är inte importerade:
WSC 749 Arriva Sverige, Helsingborg
XKK 623 Erikstads Buss
UEP 466 Höörs kommun
RCC 379 Kristianstads kommun
TED 346 Scania Omni, Katrineholm
RGP 562 Udevalla Omnibus 143
XLB 102 och XLB 133 Vara kommun
WSC 759 och WSC 769 Vårgårdabuss 25 resp 26.
Det är alltså 10 stycken. Arriva har ett par importerade OmniLine - hur många vet jag inte.




Enligt förare på Vårgårda buss så kommer deras bussar från Frankrike och inte anpassade enligt svensk standard vad gäller förarplatsen som är väldigt liten. Är fransmän så små tro?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 12 oktober 2007, 20:51:14 PM
Enligt förare på Vårgårda buss så kommer deras bussar från Frankrike och inte anpassade enligt svensk standard vad gäller förarplatsen som är väldigt liten. Är fransmän så små tro?

Skillnader finns! Det krävdes en hel del ombyggnad av Fridströms importvagnar TUM745 (demobuss Frankrike) och UKZ892 (demobuss Nederländerna) för att hälften av förarskaran ens skulle få plats bakom ratten. "Väggen" bakom förarstolen fick flyttas bakåt, och i TUM745 fick även några stolsrader bak i bussen tas ut för att skapa ett drägligt benutrymme för passagerarna. När den kom till Rimbo tog jag den tog någon slags rekord i stort antal passagerarplatser i en 12-metersbuss. Dock utan benutrymme.

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 12 oktober 2007, 20:51:14 PM
Enligt förare på Vårgårda buss så kommer deras bussar från Frankrike och inte anpassade enligt svensk standard vad gäller förarplatsen som är väldigt liten. Är fransmän så små tro?

Enligt Svensk Busshistoria är karossen från Omni i Katrineholm. Rör det sig inte om en sammanblandning med Borås Lokaltrafiks skolbussar 527-529, som har ett franskt förflutet precis liksom den nämnda Fridströms TUM 745?