Norgebilder (del3) Kanske något för Omniström?

Startat av Marc, 12 oktober 2007, 10:51:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SvB

Jeg leser at noen her tror det er mange Scania OmniLine i Norge. Det er nok ikke tilfelle. Fjord1 har kjøpt noen, men de kjøper vel flere Vest enn OmniLine når det gjelder denne typen busser. Firda Billag fikk fire OmniLine i vår, og jeg tror det var de første. Det finnes flere, men det er vel ingen som har anskaffet OmniLine i stor skala. Det er vist en hos Nettbuss i Trondheim. Mulig det er en demobuss. Nettbuss er et stort selskap med over 2000 busser og de prøver nok ut mange slags nye bussmodeller. Nettbuss er stor kunde hos Vest, men til ekspress og lengre ruter (f.eks. TIMEkspressen) kjøper Nettbuss nesten bare Volvo 9700.

Vest har det meste av salget sitt i Norge. De leverer 220-240 busser pr. år og 2/3 selges i Norge. I Norge leveres det 400-500 store busser årlig. Vest leverer derfor omlag 30-40 prosent av bussene.

Scania OmniLine leveres i tre lengder: 10,8, 12 og 12,7 m. Det er antakelig mer vanlig med små og korte busser i Norge, spesielt i deler av landet med spredt bosetting og lite trafikk. Tidligere var MAN Midi ganske vanlig, men i dag er det oftest Scania 94 eller Volvo B7 som er korte busser.

Cityliner



Lom i Ottadalen

Denna Skolebussen lyckades smita förbi mig flera gånger i Krossbu med omnejd..
chaffören hade nog kört den vägen några ggr för shumacher hade blivit avundsjuk..

Staffan Sävenfjord

#17
Citat från: SvB skrivet 12 oktober 2007, 21:57:07 PM
Jeg leser at noen her tror det er mange Scania OmniLine i Norge. Det er nok ikke tilfelle. Fjord1 har kjøpt noen, men de kjøper vel flere Vest enn OmniLine når det gjelder denne typen busser. Firda Billag fikk fire OmniLine i vår, og jeg tror det var de første. Det finnes flere, men det er vel ingen som har anskaffet OmniLine i stor skala. Det er vist en hos Nettbuss i Trondheim. Mulig det er en demobuss. Nettbuss er et stort selskap med over 2000 busser og de prøver nok ut mange slags nye bussmodeller. Nettbuss er stor kunde hos Vest, men til ekspress og lengre ruter (f.eks. TIMEkspressen) kjøper Nettbuss nesten bare Volvo 9700.


Jag har lyckats lokalisera 17 OmniLine i Norge. Min lista är inte komplett men det finns alltså minst 17. Det är alltså som jag skrev förut vanligare än i Sverige (som har 13 varav 3 importerade) men ändå inte särskilt vanligt.

De jag hittat är:
Aukra Auto AS UR77548
Firda Billag, Førde   2174 TV74985
Fjord1 Buss Møre AS 010 UF25322
Fjord1 Buss Møre AS 013 UF25323
Fjord1 Buss Møre AS 173 UF32068
Fjord1 Nordfjord-Ottadalen AS 4180 HZ24568
Fjord1 Nordfjord-Ottadalen AS 4183 HS88730
Fjord1 Nordfjord-Ottadalen AS 4184 HZ24762
Fjord1 Nordfjord-Ottadalen AS 4185 HZ24763
Fjord1 Nordfjord-Ottadalen AS 4189 HS 90216
Fjord1 Sogn Billag   534 UC22742
Fjord1 Sogn Billag   556 UC23245
H.M. Kongens Garde CF12888 (58187)
Nettbuss Trøndelag LJ29010
Nordtrafikk Buss AS (Veolia Transport) 404 YZ93817
Setesdal Bilruter PX41862
Tinn Billag AS NE87638

Kompletteringar till listan mottages tacksamt.

SvB

Jeg har fått melding fra Trondheim om at Scania OmniLink regnr. LJ29010 er en demobuss fra Norsk Scania. Den passerte Trondheim på vei til Hitra som lånebuss. Det ventes nye OmniLine som er bestilt, men det er forsinket levering til Trønderbilene ("trøbil"). Det er Trønderbilene som trafikkerer Hitra og andre deler av Trøndelag. Så bussen har ingenting med Nettbuss å gjøre.

yngrot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 oktober 2007, 21:19:51 PM
Enligt Svensk Busshistoria är karossen från Omni i Katrineholm. Rör det sig inte om en sammanblandning med Borås Lokaltrafiks skolbussar 527-529, som har ett franskt förflutet precis liksom den nämnda Fridströms TUM 745?

Som jag minns det var bussarna sålda i Frankrike och Vårgårda köpte sen till sin skolbusstrafik relativt billigt.
527-529 hos B-L har jag för mig hade rullat i Österrike.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bergenga


LJ 29010 ved Trondheim S, 11.10.2007 kl. 08:02.

Jeg får vise bakparten, siden framparten allerede er vist. :)
Dette er den andre Omniline jeg har sett, den første så jeg på Otta, så noen storselger i Norge er det ikke, selv om vi kanskje har flere enn dere.
Egentlig så er det vel ingen Scania Omni som har solgt spesielt mye. Det virker som CR112/CN112/CN113 var en større suksess. Men det kan endre seg med OmniExpress når de snart kommer.
Mvh.
Øyvind Berg

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 12 oktober 2007, 23:54:58 PM
Som jag minns det var bussarna sålda i Frankrike och Vårgårda köpte sen till sin skolbusstrafik relativt billigt.
527-529 hos B-L har jag för mig hade rullat i Österrike.

Nej, Vårgårdabuss fick sina OmniLine direkt från fabriken enligt ägarna Ingemar och Henry. Däremot har BL 527-529 rullat i Frankrike innan de tillsammans med Fridströmmaren togs till Sverige av NNT i Gävle.
Det hindrar förstås inte att förarplatsen kan upplevas som trång i OmniLine i alla fall.

Staffan Sävenfjord

Citat från: SvB skrivet 12 oktober 2007, 23:20:02 PM
Jeg har fått melding fra Trondheim om at Scania OmniLink regnr. LJ29010 er en demobuss fra Norsk Scania. Den passerte Trondheim på vei til Hitra som lånebuss. Det ventes nye OmniLine som er bestilt, men det er forsinket levering til Trønderbilene ("trøbil"). Det er Trønderbilene som trafikkerer Hitra og andre deler av Trøndelag. Så bussen har ingenting med Nettbuss å gjøre.

Bra att vi fick det klarlagt. Det var det att Marc skrev att det var en Nettbuss överst i tråden som lurade mig. Ingen skugga över Marc dock, bilderna är lika fina för det. Dessutom: den som sitter i glashus skall inte kasta första stenen.

Marc

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 oktober 2007, 08:12:12 AM
Bra att vi fick det klarlagt. Det var det att Marc skrev att det var en Nettbuss överst i tråden som lurade mig. Ingen skugga över Marc dock, bilderna är lika fina för det. Dessutom: den som sitter i glashus skall inte kasta första stenen.


Jag lät mig luras av lacken! Sorry grabbar om jag irrade till det :)
Bra att ha fått saken utredd och tack Staffan för listan!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Marc skrivet 13 oktober 2007, 08:44:03 AM
Jag lät mig luras av lacken! Sorry grabbar om jag irrade till det :)
Bra att ha fått saken utredd och tack Staffan för listan!

Jag hade säkert gjort samma misstag om jag haft förmånen att få åka Hurtigruten igen.  ;)

SvB

Da norske Omni-modeller ble omtalt, glemte jeg den største av alle disse leveransene. Norgesbuss fikk 63 OmniCity levert i august 2006 til bruk i Oslo-trafikken, på anbud for Oslo Sporveier. Se Norsk Scanias omtale av denne saken:
http://www.scania.no/nyhetssenter/pressreleases/norgesbuss.asp

Se omtale hos Norgesbuss:
http://www.norgesbuss.no/kode/NB/asp/index.asp?id=216

SvB

Jeg glemte helt av at Ringebu Bilruter også fikk en ny Scania OmniLine tidligere i år. Dette er et "Volvo-selskap", men har en Scania Classic fra tidligere. HS92135 er regnr. på den nye bussen, som også har Oppland Trafikk sin nye dekor. Chassisnr. YS2K4X20001856892.

Bildet viser den nye bussen utenfor Ringebu Skysstasjon i august. På andre siden av skysstasjoen går Dovrebanen Oslo-Trondheim. Ringebu ligger i Gudbrandsdalen midt mellom Lillehammer og Otta.


michael k

det är väl solklart för alla som suttit och skakat i en omnicity varför de inte sälger ;D
från att gungat fram i gamla scanior till att skaka fram så att ryggskotten kommer som ett brev på posten :'(

Cero

Citat från: michael k skrivet 17 oktober 2007, 09:41:58 AM
det är väl solklart för alla som suttit och skakat i en omnicity varför de inte sälger ;D
från att gungat fram i gamla scanior till att skaka fram så att ryggskotten kommer som ett brev på posten :'(

Visst finns det en anledning, som du skriver. Men, är det någon som kört senaste versionen jämfört med de tidigare? Vi har ju i princip bara de första årens produktion i Sverige och de är ju inga höjdare. Rimligtvis borde någon form av utveckling ha skett.

Dessutom är det intressant att notera att modellen förefaller sälja skapligt på andra marknader, där för övrigt andra typer av låggolvsbussar också går hem. Då uppstår givetvis frågan vad har de länderna som inte Sverige har? Vägbeläggning?

/Cero

Ersa

Citat från: Cero skrivet 17 oktober 2007, 09:54:58 AM
Visst finns det en anledning, som du skriver. Men, är det någon som kört senaste versionen jämfört med de tidigare? Vi har ju i princip bara de första årens produktion i Sverige och de är ju inga höjdare. Rimligtvis borde någon form av utveckling ha skett.

Dessutom är det intressant att notera att modellen förefaller sälja skapligt på andra marknader, där för övrigt andra typer av låggolvsbussar också går hem. Då uppstår givetvis frågan vad har de länderna som inte Sverige har? Vägbeläggning?

Vanliga svenska krav på lågt golv vid fram och mittdörr men ej bak? Då duger ju en tyst OmniLink med handikappramp helt perfekt, och man slipper det hemska OmniCity-bullret. Låggolv hela vägen bak förstår jag liksom inte vitsen med, inte ens i stadstrafik i en mellanstor stad.

Jag är jätteglad över de fyra begagnde OmniLinkar som satts i trafik i Umeå i dagarna. Nu har vi sju stycken, och förhoppningsvis tränger de nog snart bort OmniCity-vagnarna till servicelinjerna helt och hållet.