Hur vanligt är det att arbetsgivaren tar betalt för personalparkeringen?

Startat av KG, 17 april 2012, 21:45:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KG

Hej!

Vi får snart en ny depå i Uppsala och det bolag som kommer husera där har bestämt att ta ut en parkeringsavgift på 60kr per månad. Detta är inte för motorvärmare utan enbart för att få parkera sin bil på området.
Det är ju som bekant lite svårt att åka kollektivt till jobbet när man själv ska köra bussen. I alla fall är det så på alla ställen som saknar nattbuss.
Jag kan som tidigast vara på jobbet klockan 06:00 om jag åker kollektivt och ni som kör buss vet ju hur många tjänster som börjar före 06:00.

Tycker ni det är rimligt att ta ut en sådan parkeringsavgift när man inte har något annat val än att ta bilen?
Jag menar, depån ligger mitt ute på en åker i utkanten av Uppsala, det går inte ens buss förbi den utan man får gå en bit vilket ökar restiden.
Det finns även alternativ till parkering som är gratis, dock får man gå en bit längre.

Ingen förstår riktigt hur arbetsgivaren har tänkt här. Visst, 60kr per månad är ju inget säger ni. Men det blir trots allt 720kr per år.

Vi måste ju betala mer och mer för att få jobba i denna branschen. Vi kan ju sedan länge börja och sluta på olika ställen utan att ha betalt för resa till och från...

Ersa

Är det inte Skatteverket som numera fastställt att personalparkeringar är en anställningsförmån, och därför försöker ta ut en skatt för dem? Dvs att arbetsgivaren tvingas betala skatt för att de ger sina anställda en förmån. Och därmed försöker ju arbetsgivaren få in dessa pengar på något vis.
Om det nu är så att Skatteverket bestämmer att UL & Nobina inte får nolltaxera sina egna parkeringsplatser på sin egen mark får man ju naturligtvis ha en egen åsikt om det.

bjorn_k

Tror att Ag väljer att kalla det "förmånsbeskattning"... Dra direkt på bruttolön så blir det mindre utgifter för Ag. Vi betalade 75kr i just för förmånsskatt för plats med stolpe på Arlanda när jag jobbade där.

KG

Varför gäller då detta enbart Uppsaladepån och ingen annan depå i Uppland?

Lars-Håkan_E

S.k fri parkeringsplats (utomhus eller garage) skall räknas som förmån beräknad efter vad en likartad parkering inom orten kostar.

60:- i månaden får nog anses som väldigt billigt i det avseendet, det är väl ungefär vad det kostar per dygn i Uppsala på privata parkeringar utanför city.

Man kan ju jämföra med de priser/förmånsbeskattning som gäller för dem som har "fri" garageplats i Sthlm:s innerstad på sin arbetsplats, då räcker inte 720:- i månaden inte :-(

Förmodligen blir det billigare att betala istf att åka på en eftertaxering, dessutom lär nog entreprenörerna få betala extra för personalens p-platser till fastighetsägaren.

P-platser på mindre orter där det inte finns någon allmän marknad anses normalt inte ha något förmånsvärde, m a o kommer Skatteverket knappast att eftertaxera förarna i Älmsta för fri parkering eftersom det inte finns något snittpris för allmänna betalparkeringar där.

Ted Selander

Keolis Jönköping tar en avgift om 500 kr/år för p-tillstånd - självkostnadspris för ytan man hyr (och låter patrullera) utanför garageområdet.

KG

Får bli att man parkerar på Allianshallens parkering då, tror man fortfarande får stå på vissa av parkeringarna där som besökare till innebandyhallarna. Avståndet till depån är exakt samma som man får gå från stadsbussen.

bjorn_k

Citat från: KG skrivet 17 april 2012, 22:19:04 PM
Får bli att man parkerar på Allianshallens parkering då, tror man fortfarande får stå på vissa av parkeringarna där som besökare till innebandyhallarna. Avståndet till depån är exakt samma som man får gå från stadsbussen.
Men om du ska jobba så besöker du ju inte bandyhallen... Dessutom är 60 spänn för en uppsalaparkering ruskigt billigt...

jocke

Håller med många, nog skulle jag gladeligen betala 60:- för en månadsparkering i uppsala.

KG:
Räkna in den tid det tar att gå till och från allianshallen så har du sparat in dom där 60:- rätt omgående, tid är pengar.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Aniara

Citat från: jocke skrivet 18 april 2012, 01:39:44 AM

Räkna in den tid det tar att gå till och från allianshallen så har du sparat in dom där 60:- rätt omgående, tid är pengar.

Å andra sidan så är det ju aldrig fel med en liten rask morgonpromenad... Det här yrket har ju en viss förmåga att sätta sig runt magen, med tillhörande bekymmer.

Menzies

Min arbetsgivare får mig att betala 300:-/mån. Visst, det dras som förmån och sånt. Men det blir en slant mindre på lönen om man slår ut det

homer

Staffan Sävenfjord

Citat från: homer skrivet 18 april 2012, 10:11:52 AM
snart sitter det myntinkast på personaltoaletterna också...

Ja, det  kommer den dagen Skatteverket beslutar att fri tillgång till toalett på arbetsplatsen är en skattepliktig förmån.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Inom just denna bransch finns det andra "förmåner" som Skattmasen koncentrerar sig på förutom fri eller subventionerad parkering.

Fria eller subventionerade resor är ju en välbekant punkt men även om du kan använda arbetsgivarens fordon för privata ärenden, t.ex avlösningsbilen, om man åker förbi ICA eller Coop på väg till garaget efter tjänsten eller om man lånar hem arbetsgivarens fordon (t/fr jobbet som inte är tjänsteresa) så kan det anses som skattepliktig förmån.

Tanka billigare till arbetsgivarens nettopris, fri biltvätt etc etc kan förmånsbeskattas om de kommer till kännedom.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Håkan_E skrivet 18 april 2012, 11:17:02 AM
Inom just denna bransch finns det andra "förmåner" som Skattmasen koncentrerar sig på förutom fri eller subventionerad parkering.

Fria eller subventionerade resor är ju en välbekant punkt men även om du kan använda arbetsgivarens fordon för privata ärenden, t.ex avlösningsbilen, om man åker förbi ICA eller Coop på väg till garaget efter tjänsten eller om man lånar hem arbetsgivarens fordon (t/fr jobbet som inte är tjänsteresa) så kan det anses som skattepliktig förmån.

Tanka billigare till arbetsgivarens nettopris, fri biltvätt etc etc kan förmånsbeskattas om de kommer till kännedom.

Det är ju likadant inom alla branscher men möjligheterna att utnyttja förmåner varierar förstås beroende på vilket yrke man har.

I stort sett är det enda som är en skattefri förmån (än så länge) fritt kaffe på jobbet. Till och med någon liten kaka kan vara tillåtet.

När det gäller parkeringsplatser kan man förenklat uttrycka det som så att om det är i ett område där det kostar pengar för allmänheten att parkera så  blir det en skattepliktig förmån om arbetsgivaren tillhandahåller fri parkering. Ofta kostar det mer för den anställda att skatta för detta än vad arbetsgivaren tar ut för parkeringsplatsen.

Så skyll inte detta på arbetsgivarna utan på Skatteverket och ytterst de politiker som beslutat det skall vara så.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)