Hur vanligt är det att arbetsgivaren tar betalt för personalparkeringen?

Startat av KG, 17 april 2012, 21:45:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjorn_k

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 april 2012, 11:26:59 AM

Så skyll inte detta på arbetsgivarna utan på Skatteverket och ytterst de politiker som beslutat det skall vara så.
Sic! Precis min åsikt!

Jonas

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 april 2012, 11:26:59 AM
När det gäller parkeringsplatser kan man förenklat uttrycka det som så att om det är i ett område där det kostar pengar för allmänheten att parkera så  blir det en skattepliktig förmån om arbetsgivaren tillhandahåller fri parkering.

Just i det här fallet borde man ju komma undan kan man tycka då depån/parkeringen ligger ute i "ingenstans", så det finns ju inga andra parkeringar i närheten som kan användas som riktmärke...

MartinMartin

Fast jag har aldrig fått betala för nån parkering på någon arbetsplats, så varför är det olika regler ?
Nu jobbar jag ju i Frihamnen och där är det bara betalparkeringar i området, varför får jag då gratis
parkering av Keolis ??

Lars-Håkan_E

Citat från: Z skrivet 18 april 2012, 12:23:20 PM
Just i det här fallet borde man ju komma undan kan man tycka då depån/parkeringen ligger ute i "ingenstans", så det finns ju inga andra parkeringar i närheten som kan användas som riktmärke...

Man tar ett snitt från medelpriset på orten/stadsdelen när man gör sådana beräkningar (har själv råkat ut för det)

Citat från: MartinMartin skrivet 18 april 2012, 12:49:40 PM
Fast jag har aldrig fått betala för nån parkering på någon arbetsplats, så varför är det olika regler ?
Nu jobbar jag ju i Frihamnen och där är det bara betalparkeringar i området, varför får jag då gratis
parkering av Keolis ??

Sannolikt för att Skatteverket inte börjat granska Keolis och deras medarbetare ännu i Sthlm:s området, men det kommer var så säker.

Clabbe

På Centralsjukhuset i Karlstad, får de anställda betala per timme på spec personalparkeringar, måste ha transponder och det är bommar vid in/ut passering.
En orsak är att det ska stimulera att åka kollektivt.  ???  Vilket inte går så bra L S H, för drygt 20 år sen gick det personallinjer istf lokalbussar söndag morgon
och det gav ju en rejäl hacka om natten annars varit skral.

Erling.L

Citat från: MartinMartin skrivet 18 april 2012, 12:49:40 PM
parkering av Keolis ??

vissa arbetsgivare subventionerar sånt till 0 men inte alla då dom anser det kostar för mycket eller ger för mycket pappersjobb
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Staffan Sävenfjord

Citat från: Erling.L skrivet 18 april 2012, 13:45:45 PM
vissa arbetsgivare subventionerar sånt till 0 men inte alla då dom anser det kostar för mycket eller ger för mycket pappersjobb

Jo, men det blir likväl för den anställde en förmån som egentligen är skattepliktig. Sedan är det ju en annan sak att parkeringen som sådan kan kosta arbetsgivaren betydligt mer än vad de får in genom att ta betalt av de anställda. Summan som tas ut för detta brukar vara anpassad till den lägsta som Skatteverket kan tänka sig utan att beskatta.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

KG

Då kan vi dra som slutsats att skatteverket fullständigt skiter i att det är vi som kör bussarna som vi ska ta till jobbet.  ::)

Jag ska kolla upp om parkeringen vid Allians fortfarande är fri att använda, i så fall blir det den. Det är ju bara ca 500 meters promenad, vilket förövrigt inte skadar.  ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: KG skrivet 18 april 2012, 14:50:00 PM
Då kan vi dra som slutsats att skatteverket fullständigt skiter i att det är vi som kör bussarna som vi ska ta till jobbet.  ::)

Jag ska kolla upp om parkeringen vid Allians fortfarande är fri att använda, i så fall blir det den. Det är ju bara ca 500 meters promenad, vilket förövrigt inte skadar.  ;D

Om det finns en avgiftsfri parkering i närheten som alla har rätt att använda så kan man använda det i argumentationen mot Skatteverket för att slippa förmånsvärde för personalparkeringen. Men det är en chansning och inte alls säkert att det går hem. Risken är också stor att förmånsvärdet värderas högre än 60 kronor i månaden.

Det är ju också så numera att även om du uppfyller kriterierna för att göra bilavdrag för resor till och från jobbet (om du tjänar mer än två timmar per dag jämfört med att åka kollektivt) så får du inte göra avdrag för parkeringskostnader. Avdraget är dessutom begränsat till det belopp som överstiger 9 000 kronor. Ersättning får man med 18,50 kronor per mil.

Hur som helst är detta speciella fall en fråga som bör tas upp med arbetsgivaren och/eller fackföreningen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Hur löser man avgiften för timtidare som bara parkerar på dylika depåer max nån vardag i veckan? Samt besökare.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 18 april 2012, 15:16:10 PM
Hur löser man avgiften för timtidare som bara parkerar på dylika depåer max nån vardag i veckan? Samt besökare.

En besökare är ju som hörs på namnet just besökare och arbetar inte på depån, då blir det givetvis ingen förmånsbeskattning....

Deltidsanställda o motsv förmånsbeskattas mht arbetsåtagandet.

För ett antal år sedan ville Skatteverket upptaxera mig med 3000:- i månaden för kallgarage på arbetsplatsen bara för att ta ett exempel.

Ett sätt att komma undan förmånsbeskattning är om man använder egen bil i tjänsten och man inte vet i förväg när man kommer att göra detta eller om man kan bevisa att man ofta måste parkera på annan plats p.ga att antalet platser är begränsat.

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 april 2012, 14:58:46 PM
Om det finns en avgiftsfri parkering i närheten som alla har rätt att använda så kan man använda det i argumentationen mot Skatteverket för att slippa förmånsvärde för personalparkeringen. Men det är en chansning och inte alls säkert att det går hem. Risken är också stor att förmånsvärdet värderas högre än 60 kronor i månaden.

Något annat som funkar om det nu är ett område som inte är attraktivt för allmänheten att parkera på är ju att helt enkelt göra parkeringen allmän utan några parkeringstillstånd men kanske med begränsningen att man bara får parkera tex ett dygn i rad för att slippa eventuell uppställning av skrotbilar.

kimpan

Citat från: KG skrivet 17 april 2012, 21:45:19 PM
Hej!

Vi får snart en ny depå i Uppsala och det bolag som kommer husera där har bestämt att ta ut en parkeringsavgift på 60kr per månad. Detta är inte för motorvärmare utan enbart för att få parkera sin bil på området.
Det är ju som bekant lite svårt att åka kollektivt till jobbet när man själv ska köra bussen. I alla fall är det så på alla ställen som saknar nattbuss.
Jag kan som tidigast vara på jobbet klockan 06:00 om jag åker kollektivt och ni som kör buss vet ju hur många tjänster som börjar före 06:00.

Tycker ni det är rimligt att ta ut en sådan parkeringsavgift när man inte har något annat val än att ta bilen?
Jag menar, depån ligger mitt ute på en åker i utkanten av Uppsala, det går inte ens buss förbi den utan man får gå en bit vilket ökar restiden.
Det finns även alternativ till parkering som är gratis, dock får man gå en bit längre.

Ingen förstår riktigt hur arbetsgivaren har tänkt här. Visst, 60kr per månad är ju inget säger ni. Men det blir trots allt 720kr per år.

Vi måste ju betala mer och mer för att få jobba i denna branschen. Vi kan ju sedan länge börja och sluta på olika ställen utan att ha betalt för resa till och från...

http://www.skatteverket.se/skatter/infotext/artiklar/2004/parkeringfri.4.18e1b10334ebe8bc80002459.html

Direkt ur skatteverkets hemsida... Tolkar man deras egna regler så borde det inte bli något förmånsavdrag eftersom parkeringarna rundt om är gratis... vid Allianshallen t.ex. Risken finns ju dock att om Många börjar ställa sina bilar där så blir regelverket detsamma där som t.ex parkeringarna vid Coop, att man inte får ställa sig under vissa tider på morgonkvisten....

bjorn_k

Citat från: Jo skrivet 18 april 2012, 21:30:17 PM
Något annat som funkar om det nu är ett område som inte är attraktivt för allmänheten att parkera på är ju att helt enkelt göra parkeringen allmän utan några parkeringstillstånd men kanske med begränsningen att man bara får parkera tex ett dygn i rad för att slippa eventuell uppställning av skrotbilar.
Parkering som endast är skyltad med P-skylt utan tillägg är väl alltid 24h utom lördag-söndag?

MartinMartin

Citat från: bjorn_k skrivet 19 april 2012, 07:25:00 AM
Parkering som endast är skyltad med P-skylt utan tillägg är väl alltid 24h utom lördag-söndag?

Ja, precis som där det inte är förbud att parkera. Max uppställning 24h.