Skolbuss fastnade framför tåg

Startat av ResVille, 21 mars 2012, 20:03:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 mars 2012, 09:16:40 AM
Jodå. Jag har sett en ersättningsbuss backa cirka tre meter på gamla Kruthusterminalen i Göteborg in i en bakomvarande buss. Det var givetvis i mycket låg fart. Skadorna på den påbackade bussen blev över 50 000 kronor. Man kan ju bara tänka sig om det varit en bil i stället.

Alternativet jag skrev var inte att stå kvar och bli påkörd av tåget utan att köra genom bommen på andra sidan. Men jämfört med att bli påkörd av tåget är det förstås rent krasst bättre att backa på en personbil även om det skulle uppstå personskador på dem som sitter i den. Det skulle sannolikt uppstå betydligt fler personskador vid en krock buss - tåg.
Jag tror dig, men 50000 kronor, säger inte så mycket om de materiella skadorna på en buss. Kostnaden kan säkert mycket hög om några plåtar, strålkastare och vindruta ska bytas.
Vad jag reagerade på, var att du ansåg att en bil krossas av den backande bussen. Där har vi inte samma uppfattning.

Jag förstod att du menade att bussen skulle fortsätta framåt. Jag undrar bara hur lång tid det tar för en 10 meter lång buss att passera spåren, från stillastående, jämfört med att backa ett par meter. Bussföraren kan ju inte veta hur nära tåget är, och vilken hastighet det har.

HJP

Staffan Sävenfjord

För att antal år sedan fastnade en bilist mellan bommarna vid Östersund Västra. Bilföraren fick panik när han såg tåget komma och i stället för att köra genom bommen rakt fram backade han genom bommen och kvaddade 4-5 bilar som stod och väntade på andra sidan bommen. Inga personskador i det fallet men ett par av bilar ansågs som totalförstörda. Hade bilföraren tittat på tåget hade han sett att det hade hunnit stanna innan han inledde sin backningsmanöver.

Underskatta alltså inte risken för att backa med en buss om man inte har full koll på vad som finns i den döda vinkeln bakom den.

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 mars 2012, 11:02:50 AM
För att antal år sedan fastnade en bilist mellan bommarna vid Östersund Västra. Bilföraren fick panik när han såg tåget komma och i stället för att köra genom bommen rakt fram backade han genom bommen och kvaddade 4-5 bilar som stod och väntade på andra sidan bommen. Inga personskador i det fallet men ett par av bilar ansågs som totalförstörda. Hade bilföraren tittat på tåget hade han sett att det hade hunnit stanna innan han inledde sin backningsmanöver.

Underskatta alltså inte risken för att backa med en buss om man inte har full koll på vad som finns i den döda vinkeln bakom den.
I din beskrivna paniksituation, kan jag tänka mig att bilföraren trampade gasen i botten, och hade, gissningsvis, några meter att accellerera på. I det läget kan en bil ställa till mycket skada.

Jag vet riskerna med att backa en buss, men mitt resonemang rör endast den uppkomna nödsituationen. I en nödsituation, får man ibland resonera lite annorlunda, än i det generella resonemanget för normalsituationer.

HJP