Skolbuss fastnade framför tåg

Startat av ResVille, 21 mars 2012, 20:03:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ResVille

I morse var en ny dödsolycka i Stenungsund nära. En skolbuss fastnade under järnvägsbommarna där en sopbil nyligen vräktes iväg när tåget kom.

Läs mer på Göteborgs-Posten

Ersa

Alla bommar är väl numera utbytta mot nya i ett material som man lätt kan knäcka med en bil? Och en buss eller lastbil har väl aldrig haft några större problem att "bryta sig ut"?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 21 mars 2012, 20:27:14 PM
Alla bommar är väl numera utbytta mot nya i ett material som man lätt kan knäcka med en bil? Och en buss eller lastbil har väl aldrig haft några större problem att "bryta sig ut"?

Jovisst, om man inte fastnar på spåret och vet hur man skall göra är det inga problem att ta sig ut om man blir inlåst mellan bommarna. Givetvis skall man inte sätta sig i den situationen att man riskerar att bli inlåst mellan dem men om man råkar göra det ändå så kör genom bommen. Det blir lite plåtskador, Trafikverket vill ha betalt och farbror polisen vill säkert ha ett ord med i laget men det är i alla fall bättre än att bli påkörd av ett tåg.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 mars 2012, 20:32:55 PM
Jovisst, om man inte fastnar på spåret och vet hur man skall göra är det inga problem att ta sig ut om man blir inlåst mellan bommarna. Givetvis skall man inte sätta sig i den situationen att man riskerar att bli inlåst mellan dem men om man råkar göra det ändå så kör genom bommen. Det blir lite plåtskador, Trafikverket vill ha betalt och farbror polisen vill säkert ha ett ord med i laget men det är i alla fall bättre än att bli påkörd av ett tåg.
****
I detta fall, ligger bommen tydligt mot taket. Bussen skulle kunna backas någon meter. Men man kan ju undra hur det är ställt med en bussförare, som kör ut och ställer sig så långt fram, mot en järnväg.
Häromdagen kom jag med min bil, och passerade järnvägsövergången vid Fagersjö, på nynäsbanan. Det stod bilar i kö i motsatt riktning, för att köra ut på Fagersjövägen. De hade väjningsplikt, och väntade på att köra ut. När jag passerar spåren, står en lastbil tvärs över dessa. Inget tåg kom, men det visste inte lastbilsföraren, innan han körde ut. I ett sådant läge, är det en självklarhet, att man stannar före järnvägskorsningen.
Jag har otaliga gånger kört tåg på sträckan, där man håller 140 km/h. Inte så kul om det står en lastbil ivägen då. Ännu sämre med en skolbuss. Något hinner man nog sänka hastigheten, men inte stanna.

I det aktuella fallet, så var inte bommen fälld. Det innebär att lokföraren får "stopp" i vägsignalen. Han/hon får indikeringen "4H" i ATC-panelen, och tvingas ner till 40 km/h, för ett befarat hinder. Värre är det när ett fordon står mellan helt fällda bommar.

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 21 mars 2012, 20:55:58 PM
****
I detta fall, ligger bommen tydligt mot taket. Bussen skulle kunna backas någon meter. Men man kan ju undra hur det är ställt med en bussförare, som kör ut och ställer sig så långt fram, mot en järnväg.
Häromdagen kom jag med min bil, och passerade järnvägsövergången vid Fagersjö, på nynäsbanan. Det stod bilar i kö i motsatt riktning, för att köra ut på Fagersjövägen. De hade väjningsplikt, och väntade på att köra ut. När jag passerar spåren, står en lastbil tvärs över dessa. Inget tåg kom, men det visste inte lastbilsföraren, innan han körde ut. I ett sådant läge, är det en självklarhet, att man stannar före järnvägskorsningen.
Jag har otaliga gånger kört tåg på sträckan, där man håller 140 km/h. Inte så kul om det står en lastbil ivägen då. Ännu sämre med en skolbuss. Något hinner man nog sänka hastigheten, men inte stanna.

I det aktuella fallet, så var inte bommen fälld. Det innebär att lokföraren får "stopp" i vägsignalen. Han/hon får indikeringen "4H" i ATC-panelen, och tvingas ner till 40 km/h, för ett befarat hinder. Värre är det när ett fordon står mellan helt fällda bommar.

HJP

Att backa är kanske inte rekommendabelt för det kan ju stå en bil bakom i den döda vinkeln - om nu bussen inte har backkamera förstås. Övergången är alldeles i närheten av Stenungsunds station så normalt skulle nog tåget hinna stanna men det är naturligtvis inget man skall utgå ifrån. Råkar man ut för något sådant här så gäller att försöka komma undan så fort som möjligt och jag rekommenderar trots allt att man kör genom bommen på andra sidan.

Sedan  håller jag med om att man alltsomoftast ser dumt beteende vid järnvägsövergångar från förare av stora fordon. De som kör små fordon är i och för sig inte bättre men med en personbil är det lättare att komma undan.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: HJP skrivet 21 mars 2012, 20:55:58 PM

I det aktuella fallet, så var inte bommen fälld. Det innebär att lokföraren får "stopp" i vägsignalen. Han/hon får indikeringen "4H" i ATC-panelen, och tvingas ner till 40 km/h, för ett befarat hinder. Värre är det när ett fordon står mellan helt fällda bommar.

HJP

Visst får man "stopp" i vägsignalen, men jag tvivlar på att den aktuella övergången är ATC-övervakad.

Värt att notera i artikelns text är också att det enligt vittnen kom en annan buss från motsatt håll i hög fart som körde mot rött.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 22 mars 2012, 01:24:29 AM

Värt att notera i artikelns text är också att det enligt vittnen kom en annan buss från motsatt håll i hög fart som körde mot rött.

Jag är rent allmänt rätt tveksam till sådana vittnesmål. Det kan vara svårt att uppfatta från en bil på andra sidan övergången om det lyste rött när bussen började köra över den eller inte. Började det blinka rött och bussen hade fem meter kvar till korsningen var det ju också bäst att fortsätta, annars fanns risken för att det hände som hände den andra bussen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 mars 2012, 21:18:03 PM
Att backa är kanske inte rekommendabelt för det kan ju stå en bil bakom i den döda vinkeln - om nu bussen inte har backkamera förstås. Övergången är alldeles i närheten av Stenungsunds station så normalt skulle nog tåget hinna stanna men det är naturligtvis inget man skall utgå ifrån. Råkar man ut för något sådant här så gäller att försöka komma undan så fort som möjligt och jag rekommenderar trots allt att man kör genom bommen på andra sidan.
****
Som gammal bussförare vet jag att man inte backar en buss, utan att veta vad som finns bakom. Nu talar vi om en nödsituation, och som du tidigarte skrev, så är plåtskador att föredra, framför en kollision med ett tåg.
Visst kan man köra igenom framförvarande bom, men hur lång tid tar det, jämfört med att backa cirka två meter?
Man måste tänka sig in i situationen ur bussförarens synvinkel, och utgå ifrån att han inte har järnvägskunskaper. En sak vet alla med körkort: Kollision med ett tåg, är det värsta som kan hända.
Finns det inga genomfartståg i Stenungsund?

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 22 mars 2012, 01:24:29 AM
Visst får man "stopp" i vägsignalen, men jag tvivlar på att den aktuella övergången är ATC-övervakad.

Värt att notera i artikelns text är också att det enligt vittnen kom en annan buss från motsatt håll i hög fart som körde mot rött.
****
Mycket möjligt att du har rätt. Jag har ingen lokalkännedom.
Det verkar som den andra bussföraren har burit sig ännu sämre åt.

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 22 mars 2012, 09:58:12 AM
****
Som gammal bussförare vet jag att man inte backar en buss, utan att veta vad som finns bakom. Nu talar vi om en nödsituation, och som du tidigarte skrev, så är plåtskador att föredra, framför en kollision med ett tåg.
Visst kan man köra igenom framförvarande bom, men hur lång tid tar det, jämfört med att backa cirka två meter?
Man måste tänka sig in i situationen ur bussförarens synvinkel, och utgå ifrån att han inte har järnvägskunskaper. En sak vet alla med körkort: Kollision med ett tåg, är det värsta som kan hända.
Finns det inga genomfartståg i Stenungsund?


HJP

Jo, man backar på en bil så kan det lätt bli mer än plåtskador. Det behövs inte särskilt hög fart för att bussen skall krossa bilen.

Det finns något enstaka godståg som inte stannar i Stenungsund men det var inte något sådant den här gången.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Ax

Nu står det ju inte i artikeln VARFÖR bussen fastnade där. Kan ju varit något fel på bussen som gjorde att det inte gick att få den därifrån.

Jag har själv kört mot rött flera gånger med buss just pga att det börjat blinka när man varit 20-30 meter från övergången. Skulle man stanna då så skulle alla mina resenärer sitta i min framruta. Detta är då på 70km/h och över vägar.

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 mars 2012, 11:51:38 AM
Jo, man backar på en bil så kan det lätt bli mer än plåtskador. Det behövs inte särskilt hög fart för att bussen skall krossa bilen.

Det finns något enstaka godståg som inte stannar i Stenungsund men det var inte något sådant den här gången.
****
En backning på ett par meter krossar inte ens en Lloyd Alexander, eller en Trabant. Någon sådan lär inte finnas bakom dagens bussar. I varje fall är det synnerligen osannolikt, att en sådan backning skulle orsaka personskador. Och igen: En kollision med tåget är alltid det sämsta alternativet. Då kan man tala om att krossa både bilar och bussar.

Som bussförare måste man ju tänka sig att bommarna är fällda för ett passerande tåg med hög fart.

Citat från: Björn Ax skrivet 22 mars 2012, 14:12:05 PM
Nu står det ju inte i artikeln VARFÖR bussen fastnade där. Kan ju varit något fel på bussen som gjorde att det inte gick att få den därifrån.

Jag har själv kört mot rött flera gånger med buss just pga att det börjat blinka när man varit 20-30 meter från övergången. Skulle man stanna då så skulle alla mina resenärer sitta i min framruta. Detta är då på 70km/h och över vägar.
****
Märkligt om en buss får ett sådant plötsligt stopp, precis några meter inanför bommarna.

Om inte minnet sviker, så ska det vara en förringning i 12 sekunder, innan bommarna börjar fällas. Detta för att ett vägfordon ska hinna över. Om du kör i cirka 50 km/h, när du ser att det börjar blinka rött, så hinner du lugnt över. Förutsatt att ingen bil hindrar framfarten. Men i ett sådant fall, ska du stanna före bommen, och det gör du säkert också.

HJP

Björn Ax

Citat från: HJP skrivet 22 mars 2012, 23:22:02 PM
Märkligt om en buss får ett sådant plötsligt stopp, precis några meter inanför bommarna.

Om inte minnet sviker, så ska det vara en förringning i 12 sekunder, innan bommarna börjar fällas. Detta för att ett vägfordon ska hinna över. Om du kör i cirka 50 km/h, när du ser att det börjar blinka rött, så hinner du lugnt över. Förutsatt att ingen bil hindrar framfarten. Men i ett sådant fall, ska du stanna före bommen, och det gör du säkert också.

HJP

Jo men det händer att man kan få stopp på ett sådant ställe. Om det inte var på det viset så undrar man ju varför föraren inte backade eller liknande.
Men som sagt. Man får ju inte veta vad som hände och inte heller föraren får säga sitt. Denne förare har säkert rapporterat detta till företaget och fått förklara vad som hände. Vill företaget gå ut med det så gör dom det. Vi kan ju bara gissa.

HJP

Citat från: Björn Ax skrivet 22 mars 2012, 23:37:15 PM
Jo men det händer att man kan få stopp på ett sådant ställe. Om det inte var på det viset så undrar man ju varför föraren inte backade eller liknande.
Men som sagt. Man får ju inte veta vad som hände och inte heller föraren får säga sitt. Denne förare har säkert rapporterat detta till företaget och fått förklara vad som hände. Vill företaget gå ut med det så gör dom det. Vi kan ju bara gissa.
****
Visst, vi kan bara spekulera, så länge vi inte vet fakta.
Vad jag menade, var att om man håller en hyfsad fart, 30-50 km/h, så blir det inte tvärstopp. Man märker att något är fel, och stannar. Alternativt att det var bilar framför, och bussen stannade just där den blev stående, när bommarna gick ner. Jag skrev i mitt första inlägg, om en sådan lastbil. Sånt händer tyvärr, alltför ofta. Men, som sagt, vi vet inte säkert, varför bussen stog där den stog.

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 22 mars 2012, 23:22:02 PM
****
En backning på ett par meter krossar inte ens en Lloyd Alexander, eller en Trabant. Någon sådan lär inte finnas bakom dagens bussar. I varje fall är det synnerligen osannolikt, att en sådan backning skulle orsaka personskador.



Jodå. Jag har sett en ersättningsbuss backa cirka tre meter på gamla Kruthusterminalen i Göteborg in i en bakomvarande buss. Det var givetvis i mycket låg fart. Skadorna på den påbackade bussen blev över 50 000 kronor. Man kan ju bara tänka sig om det varit en bil i stället.

Alternativet jag skrev var inte att stå kvar och bli påkörd av tåget utan att köra genom bommen på andra sidan. Men jämfört med att bli påkörd av tåget är det förstås rent krasst bättre att backa på en personbil även om det skulle uppstå personskador på dem som sitter i den. Det skulle sannolikt uppstå betydligt fler personskador vid en krock buss - tåg.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Sammanfattningsvis

1: Extrema fordonsskador, mycket personskador och stor risk för dödsfall:
Att låta fordonet stå kvar på rälsen (om det är fullt körbart) och därmed krocka med tåget.

2: Stor risk för fordonsskador och personskador på bakomvarande, samt risk för att manövern misslyckas pga stopp:
Att med noll sikt bakåt försöka backa tillbaka genom bommarna om där det kan stå flera bilar.

3: Inte så stora fordonsskador och så gott som inga personskador:
Den gulröda bommen framför fordonet forceras, genom att köras ner med våld. Gott om utskällning av föraren och ersättning till Trafikverket, men inga dödsfall.