GS B35 - avställda

Startat av Gunnar D, 08 mars 2012, 15:49:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Tyvärr tog jag inga bilder på B35 i trafik - tur att det fanns de som gjorde det!
Här står ändå två B35 avställda på Kvilledepån i feb 1976.

Mvh Gunnar

matti

Du tog väl inte EN bild när du besökte Kville 1976 ?  ;)

BengaB40

Hej! Två trötta gamla Volvo-pannkakor, men i alla fall en med både det vackra chassi- och karossemblemet intakt! Vad kan det vara för buss till vänster, som visar sitt akterparti? Undrar BengaB40

Gunnar D

Citat från: Matti skrivet 08 mars 2012, 17:46:14 PM
Du tog väl inte EN bild när du besökte Kville 1976 ?  ;)
Citat från: BengaB40 skrivet 08 mars 2012, 18:31:37 PM
Vad kan det vara för buss till vänster, som visar sitt akterparti? Undrar BengaB40

Det var nog den enda bild jag tog då.
Bussaktern t.v. bör tillhöra någon av GS B40 (Volvo/Säffle) från början av 60-talet, möjligen B40 344. Det finns säkert andra på Forumet som kan identifiera den bättre  :)

/Gunnar

Mats Karlsson

Jo, det är B40 nr 344! Dessa stod tillsammans på Kville våren 1976.


BengaB40

Hej! Trevliga små bussar de där B705:orna hos GS! Tack för info! Hälsn. BengaB40

Mats Karlsson

Citat från: Matti skrivet 08 mars 2012, 17:46:14 PM
Du tog väl inte EN bild när du besökte Kville 1976 ?  ;)
Om inte Gunnar tog någon bild, så tog i varje fall jag tre bilder, fast tre månader senare, 1976-05-08. Där framår tydligt att det är B40 344 som skymtar till vänster på Gunnars bild. Det var precis när B36-ledbussarna höll på att levereras. Nr 909 och 910 var ännu inte satta i trafik.






M

Citat från: Matti skrivet 08 mars 2012, 17:46:14 PM
Du tog väl inte EN bild när du besökte Kville 1976 ?  ;)
Vad gott att se. Dylika bussar åkte man med till jobbet på Arendalsvarvet. B35:orna

/M

matti

Roligt att du fick med B36:orna också !!

Jacob

Citat från: Mats Karlsson skrivet 09 mars 2012, 17:49:26 PM


OJ OJ OJ! De där Wiimorna hade jag inte haft nåt emot att få uppleva.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Mats Karlsson

Citat från: Jacob skrivet 11 mars 2012, 19:03:46 PM
OJ OJ OJ! De där Wiimorna hade jag inte haft nåt emot att få uppleva.

//Jacob
Ja, de var välbyggda och gick fint med sina automatlådor i det backiga Göteborg. De hade också bättre ljuddämpning än Hägglundarna. Jag gillade Wiimorna.

Janne Rickman

Citat från: Jacob skrivet 11 mars 2012, 19:03:46 PM
OJ OJ OJ! De där Wiimorna hade jag inte haft nåt emot att få uppleva.

//Jacob

Vagn 908 gick som provbuss en kort tid under 1980 i Uppsala. Det vill testa ledbuss innan det beställde egna bussar.

/Janne

Gunnar D

Citat från: Mats Karlsson skrivet 11 mars 2012, 19:08:16 PM
Ja, de var välbyggda och gick fint med sina automatlådor i det backiga Göteborg. De hade också bättre ljuddämpning än Hägglundarna. Jag gillade Wiimorna.

Hade inte dessa Wilsonlådor med den där svarta "utvecklade" växelväljaren som även CR111MF hade? Iaf vid leverans.

/Gunnar

Mats Karlsson

Citat från: Gunnar D skrivet 11 mars 2012, 20:27:20 PM
Hade inte dessa Wilsonlådor med den där svarta "utvecklade" växelväljaren som även CR111MF hade? Iaf vid leverans.

/Gunnar
Ursäkta mig. Minnet svek mig. Det riktiga är att Wilsonlådan var kombinerad med monentomvandlare, vilket gjorde att bussen drog igång lättare och gav mjukare växlingar, vilket passade utmärkt för en tung buss i backig miljö. I B31:orna kunde det rycka rejält för en del förare när de växlade, vilket både gav stora påkänningar på transmissonen och dålig åkkomfort.

Det är nog möjligt att en del B36 fick automalåda med tiden. B31 nr 612 och 620 fick i varje fall automatlådor 1977 resp 1975. Vad som hände senare än 1977 vet jag inte, för då lämnade jag Göteborgs-stressen för gott.