GS B35 - avställda

Startat av Gunnar D, 08 mars 2012, 15:49:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Citat från: Mats Karlsson skrivet 11 mars 2012, 20:44:46 PM

Det är nog möjligt att en del B36 fick automalåda med tiden.

Möjligen någon enstaka, jag minns både B36 och den yngre serien B45 911-926 från 1979-80 som Wilsonutrustade hela sin karriär.
P g a Wilsonlådan försvann åtminstone B45:orna ovanligt tidigt för att vara då, redan 1991 vid blott 12 års ålder.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Gunnar

Citat från: Mats Karlsson skrivet 11 mars 2012, 20:44:46 PM
Ursäkta mig. Minnet svek mig. Det riktiga är att Wilsonlådan var kombinerad med monentomvandlare, vilket gjorde att bussen drog igång lättare och gav mjukare växlingar, vilket passade utmärkt för en tung buss i backig miljö. I B31:orna kunde det rycka rejält för en del förare när de växlade, vilket både gav stora påkänningar på transmissonen och dålig åkkomfort.

Det är nog möjligt att en del B36 fick automalåda med tiden. B31 nr 612 och 620 fick i varje fall automatlådor 1977 resp 1975. Vad som hände senare än 1977 vet jag inte, för då lämnade jag Göteborgs-stressen för gott.

620 tror jag gick kvar hela livsländen med automat, 612 fick tillbaka en wilson halvautomat på mitten av 80-talet, och hade den sina sista år (samtliga kvarvarande 600-bussar försvann 1988).


Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 11 mars 2012, 22:16:02 PM
Möjligen någon enstaka, jag minns både B36 och den yngre serien B45 911-926 från 1979-80 som Wilsonutrustade hela sin karriär.
P g a Wilsonlådan försvann åtminstone B45:orna ovanligt tidigt för att vara då, redan 1991 vid blott 12 års ålder.
//Jonas G

908 fick en automat låda, övriga bussar i B36 och B45 serien hade alla wilson hela sina livslängder.
Det var dock inte wilson lådan som gjorde att B45 försvann redan 1991, utan det nya ålderskrav (max 10 år) som kom i samband med att "Stadstrafiken" bildades i Göteborg när beställar- och "åkeri" roll separerades hos GS.

yngrot

Citat från: Jacob skrivet 11 mars 2012, 19:03:46 PM
OJ OJ OJ! De där Wiimorna hade jag inte haft nåt emot att få uppleva.

//Jacob




Härligt med lite riktiga vagnar Wiima  såna goa bussar kan det bli bättre ..   ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars Borgemo

Citat från: Jacob skrivet 11 mars 2012, 19:03:46 PM
OJ OJ OJ! De där Wiimorna hade jag inte haft nåt emot att få uppleva.

//Jacob

Inte helt omöjligt, 906 finns kvar som museibuss hos Ringlinien:

http://www.ringlinien.org/vagnhallen/visabuss.asp?id=4