Huvudmeny

Nobina 7396...

Startat av Fredde, 05 mars 2012, 17:10:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 06 mars 2012, 07:52:02 AM
Jag minns att halvorna (släpen?) från bl a H22 5937 och H25 6189 kopplades samman med andra krockade Säffle-ledvagnar.

Släpet till 5937 blev väl nya släpet till 6260?
Vet att man sparade släpet till 6189 men tveksam till att det användes till någon vagn... Ett tag fanns ju också släpet till 4228 (H29A) i Täby men det hamnade väl inte heller på någon vagn?

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Klint skrivet 06 mars 2012, 19:13:07 PM
Vet att man sparade släpet till 6189 men tveksam till att det användes till någon vagn... Ett tag fanns ju också släpet till 4228 (H29A) i Täby men det hamnade väl inte heller på någon vagn?

Tack, så var det. Det var 6260, en modernare Volvo/Säffle med plastgrill som fick släpet till 5937.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Fredrik Klint skrivet 06 mars 2012, 19:13:07 PM

Jag gillar den klassiska terminologi du använder. :)
Vagn = Komplett buss, eller i detta fall dragfordon/framdelen framför "dragspelet" på en ledvagn.
Släp = Delen bakom dragspelet på en ledvagn.

Fullt logiskt för oss i branschen. Inte lika tydligt för utomstående (civilister/mugglare) ;)

Jacob

Citat från: Ersa skrivet 06 mars 2012, 19:18:02 PM
Vagn = Komplett buss, eller i detta fall dragfordon/framdelen framför "dragspelet" på en ledvagn.

Fullt logiskt för oss i branschen. Inte lika tydligt för utomstående (civilister/mugglare) ;)

Hur blir detta på en ledbuss med svansmotor? Vad är vagn och vad är släp? Blir det pusher och ..?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Fredrik Klint

Haha, bra att vi är överens  ;)

Just benämningen släpvagn "skall" användas även om motorn sitter bak som på t.ex. Scanias ledvagnar. Annars får man använda märkliga benämningar, om än korrekta... Dragdelen blir "manöverdel"??  :)

Ersa

Citat från: Fredrik Klint skrivet 06 mars 2012, 19:32:54 PM
Haha, bra att vi är överens  ;)

Just benämningen släpvagn "skall" användas även om motorn sitter bak som på t.ex. Scanias ledvagnar. Annars får man använda märkliga benämningar, om än korrekta... Dragdelen blir "manöverdel"??  :)

Ska vi verkligen öppna den dörren? Då kommer bara herrarna Karsten och/eller Strömblad att från sin semester i Turkiet lägga sig i debatten med sina tågtermer, och insistera att vi ska använda "manövervagn", "motorvagn" och "personvagn". 8)

Robert T

Citat från: Ersa skrivet 06 mars 2012, 19:18:02 PM

Nja, det vet jag inte... Det är ingen av mina kollegor som förstår vad släpet är för något på en ledvagn. De säger t.ex. "stol trasig längst bak i leden" när de menar soffan längst bak i släpet...  ::)

Bussfanatikern

Citat från: Ersa skrivet 06 mars 2012, 05:10:23 AM
Det är "dragbilen" som styr individnummer i detta fall. Dvs chassit på den främre delen.
Släpdelen har juridiskt sett lika lite med individnumret att göra, som ett lastbilssläp skulle styra lastbilens regnr.
Precis som med pendeltågen av typ X1 där A-delen var den dragande och B-delen var släpet.

bjorn_k

Eller för den delen rälsbussarna... "Manövervagn/motorvagn" :)

AndersP

Citat från: Robert T skrivet 05 mars 2012, 18:02:29 PM
Häftigt! Första gången jag hör talas om att man byter släp på en ledvagn.  :) Är det kontaktstycken till all el så det är någorlunda förberett för en dylik operation?
Eftersom bränsletankarna sitter i släpet måste även den ledningen kopplas om. Sen är det väl allmän tryckluft, bromsluft, styrstag, värmeledningar till radiatorer. Rätt mycket att dela på, så jag undrar också om det är förberett för enkel delning.

Mikael Ringmarck

Citat från: Robert T skrivet 06 mars 2012, 19:48:16 PM
Nja, det vet jag inte... Det är ingen av mina kollegor som förstår vad släpet är för något på en ledvagn. De säger t.ex. "stol trasig längst bak i leden" när de menar soffan längst bak i släpet...  ::)

Hur kan man inte förstå det?  :)  "Stol trasig längst bak i leden" tycker jag däremot kan misstolkas eftersom många bussar har två stolsrader i "dragspelet" (som ju är "leden" på bussen).  ;D

Bussmicke

För att återgå till ämnet, sätts de båda skadade halvorna ihop till en buss framöver eller skrotas det?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

J0han

Bussen har kommit tillbaka till depån i Norrtälje idag runt 18 från verkstaden, så nu har ni fotosugna något udda att fotografera när det är "2in1"