Huvudmeny

Nobina 7396...

Startat av Fredde, 05 mars 2012, 17:10:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

... eller 7399? :o ;D

Någon som kan gissa vad man har gjort? De var ju inte felnumrerade vid leverans... ::)


Nobina 7396 hos Volvo, Huddinge 2012-03-05.


Nobina 7399 hos Volvo, Huddinge 2012-03-05.

Andreas91

Haha, vad tokigt!  ;D Just nu kommer jag inte åt sidan där man kan se på fordonets ägaruppgifter, men enligt SBH så skall detta vara 7399. 7396... Var det inte den bussen som var med i en olycka för en tid sedan eller var det kanske 95 månntro? (obs! jag syftar inte på den smäll som blev i Knivsta för ett tag sedan, utan den olycka som ägde rum vid ett tidigare tillfälle.) Om det var 96an, så skulle jag kunna tänka mig att det kanske har råkat bli något misstag med ev. ommarkering av bussen, så att 7396 hamnade på, om det nu är det, 99ans bakstam. Då undrar jag bara på vilken bakstam som nummer 7399 befinner sig just nu? :P

Johan B

Med tanke på att bussen står hos Volvo kanske bussarna har bytt halvor med varandra?

Fredde

Citat från: Johan B skrivet 05 mars 2012, 17:48:20 PM
Med tanke på att bussen står hos Volvo kanske bussarna har bytt halvor med varandra?

Visst är det så.

7396 blev frontsmälld för en tid sedan och 7399 var den som blev påkörd i Knivsta.
Således har man bytt och satt ihop de hela delarna av de bägge fordonen, troligen för att snabbare få tillbaka en hel blåbuss.


Nobina 7396 hos Busmarket, Huddinge 2012-03-05.


Nobina 7396 hos Busmarket, Huddinge 2012-03-05.


Nobina 7399 hos Busmarket, Huddinge 2012-03-05.

Robert T

Häftigt! Första gången jag hör talas om att man byter släp på en ledvagn.  :) Är det kontaktstycken till all el så det är någorlunda förberett för en dylik operation?

Tommy E

Där ser man, jag har aldrig sett något sådant tidigare. :P Då kommer självklart följdfrågorna:
Vad händer med de två skadade halvorna? Kommer dessa att repareras och sättas ihop till ännu en "ny" buss?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

j-a

Har för mig jag såg ett sådant expriment en gång i Säffle med 2 st krockade gröna skåneledbussar från swebus,vill minnas det var några i 48xx serien,måste väl va någon av dom som sedan togs över av Arriva???

Lars-Håkan_E

Det gjordes väl sådana operationer ett par ggr hos SL på -80 talet, H22 o H25:or

Jacob

Detta var ju.. KNÄPPT! Hur som helst, man får fota dem sen igen när de är "nya" ;)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Walter

Citat från: j-a skrivet 05 mars 2012, 19:40:16 PM
Har för mig jag såg ett sådant expriment en gång i Säffle med 2 st krockade gröna skåneledbussar från swebus,vill minnas det var några i 48xx serien,måste väl va någon av dom som sedan togs över av Arriva???

Stämmer, man krockade 3 B10LA på en gång i kraftig dimma och satte ihop fronten på den första med släpet på den sista.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

sajola

Haha som tusan! Påhittigt! =) Snart e den tillbaka i trafik då... Se om man vågar sitta bakom leden då, hoppas de dragit åt bultarna  ;)

Jacob

Hmm, undra vilken buss man egentlligen har fotat om man fotar baken på 7399? (bakdelen från 7396) ;)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Bussfanatikern

#12
Citat från: Robert T skrivet 05 mars 2012, 18:02:29 PM
Häftigt! Första gången jag hör talas om att man byter släp på en ledvagn.  :) Är det kontaktstycken till all el så det är någorlunda förberett för en dylik operation?
Jag vet att man gjorde så på många utav SL:s äldsta pendeltågstyp, X1, som numera är historia. Så varför skulle man inte kunna göra detta även på en buss?

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 05 mars 2012, 23:46:20 PM
Hmm, undra vilken buss man egentlligen har fotat om man fotar baken på 7399? (bakdelen från 7396) ;)

Det är "dragbilen" som styr individnummer i detta fall. Dvs chassit på den främre delen.
Släpdelen har juridiskt sett lika lite med individnumret att göra, som ett lastbilssläp skulle styra lastbilens regnr.

Rätta mig om jag har fel nu, men var det inte så att på en del H22:or att "dragbilsdelen" tillverkades av Volvo/Säffle, typgodkändes och registrerades, medan släpdelen tillverkades av Hägglunds i Örnsköldsvik och fraktades ner till Säffle där den "hängdes på". Bussen räknades då som en 100% Säfflebuss. Eller var det bara släpdelens kaross som tillverkades av Hägglunds?

Mikael T Nilsson

Citat från: Walter skrivet 05 mars 2012, 21:00:33 PM
Stämmer, man krockade 3 B10LA på en gång i kraftig dimma och satte ihop fronten på den första med släpet på den sista.

Jag minns att halvorna (släpen?) från bl a H22 5937 och H25 6189 kopplades samman med andra krockade Säffle-ledvagnar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.