Kameraköp, behöver tips!

Startat av Jacob, 28 februari 2012, 22:50:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Hej på er! Ska innan bandy-SM 25 mars köpa en systemkamera. Kameran ska ligga i 7000-kronorsklassen och jag har två alternativ. Vilken av kamerorna skulle ni rekommendera? Har provat Nikonkameran och den kändes stabil och bra. Om ni har andra förslag kan ni skriva dem med :)

Alternativ 1: Nikon D5100 http://produkter.mediamarkt.se/store/uppsala/foto/systemkamera/nikon/d5100-kit-18-105vr.html

Alternativ 2: Canon EOS 550D http://produkter.mediamarkt.se/store/uppsala/foto/systemkamera/canon/eos-550d-18-135-3-5-5-6-is.html

Vad säger ni erfarna systemkameraanvändare?

Tack på förhand.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Mattias Petersson

Jag har bara fotat med Canon System hella tiden jag skulle ha väljd Canon alla gånger, Nog inget fel på Nikon heller har aldrig fotat med nån.

Du borde satsa med en Canon 550D varför inte 600D  :)
Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Jacob

Ja kanske att 600D skulle funka, men då blir det bara med 18-55-objektiv :)

//Jacob

Mattias Petersson

Aha du vill ha ett objektiv med borde du ta 550D istellet då den du var inne på början.
Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Mikey

Jag använder en D3100 med två olika objektiv, 18-55VR och 55-300VR, och den funkar finfint. D5100 är väldigt lik den, så jag skulle kunna rekommendera den.

JB

Aftonbladet eller Expressen...

Det är två bra kameror. Personligen använder jag Canon och är mycket nöjd med min kamera. Men för allmän vardagsfotografering så duger båda utmärkt. Sen är frågan vad du tänkt använda den till i framtiden.

Jacob

Ja eftersom jag mest fotograferar bussar blir det väl mest bussfoto-kamera. Men jag tycker om att fotografera det mesta, bara bilderna blir snygga. De två största anledningarna till att jag vill uppgradera till en system är att min kompaktkamera 3 av 10 gånger inte tar skarpa bilder på föremål i rörelse, samt att mörkerbilderna blir värdelösa 9 av 10 gånger...
Jag vill kunna ta skarpa rörelsebilder och skarpa mörkerbilder så att bilden blir som det ser ut i verkligheten. Min kompaktkamera lägger in ett rödaktigt ljus på mörkerbilderna. Måste alltid ha stöd av någonting för att kunna ta en skarp mörkerbild.

//Jacob

Patrik

Om du köper 550D:n, köp den på SIBA för då sparar du ca 300kr jämfört med Media Markt...
Lite pengar över till minneskort är aldrig fel.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan

www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Blue

Nikon eller Canon spelar inte så stor roll, känn efter hur kameran känns i handen innan du bestämmer dig.
Ska du få ut maximal prestanda ur en systemkamera så bör du fotografera i råformat (NEF på Nikonska) men då behöver du Photoshop Elements eller Photoshop CS för att "framkalla" bilderna.

Oavsett vad du väljer så kommer du att märka stor skillnad när du väl har lärt dig använda möjligheterna som systemkameror ger.

Både Nikon och Canon har en enormt stor begagnatmarknad på objektiv då systemen har funnits länge,Nikon har haft samma bajonett sedan 60-talet så det finns gott om begagnade objektiv att köpa om man vill.

Själv kör jag Nikon och kan varmt rekommendera det här forumet för mer information om dom kamerorna.
www.d70sverige.se
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Susanne

Har man haft Nikon så är man fast vid det, likaså om haft Canon, och självklart pratar alla gott om det märket som man fastnat för. Jag tror inte själv att det är någon skillnad i kamera hus mellan dessa 2 märken. Har själv haft Nikon system digital. Objektivet som du väljer till kameran styr mycket hur bilderna blir. Och kvällfotografering är samma som med kompaktkamera, kameran måste vara helt stilla för att bilderna ska bli skärpa.  Ett ljusstarkt objektiv är att föredra då också. Kolla runt på alla sajter som finns på nätet, scandinavianphoto, cyberphoto, siba, netonnet, mediamarkt etc, Media Markt är absolut inte billigast även om många verkar tro det. Hoppas du hittar en kamera som du blir nöjd med och att du sen i längden orkar bära med dig paketet hela tiden...

JB

Citat från: Jacob skrivet 28 februari 2012, 23:52:38 PM
Ja eftersom jag mest fotograferar bussar blir det väl mest bussfoto-kamera. Men jag tycker om att fotografera det mesta, bara bilderna blir snygga. De två största anledningarna till att jag vill uppgradera till en system är att min kompaktkamera 3 av 10 gånger inte tar skarpa bilder på föremål i rörelse, samt att mörkerbilderna blir värdelösa 9 av 10 gånger...
Jag vill kunna ta skarpa rörelsebilder och skarpa mörkerbilder så att bilden blir som det ser ut i verkligheten. Min kompaktkamera lägger in ett rödaktigt ljus på mörkerbilderna. Måste alltid ha stöd av någonting för att kunna ta en skarp mörkerbild.

Mörkerbilder är inte lätt, även med en systemkamera. Men det är i alla fall lättare än med en kompaktkamera. För mörkerbilder är det som Susanne skriver viktigt med ett ljusstarkt objektiv. Något du nästan måste köpa till blir ett ljusstarkt fast objektiv, t.ex. en 50 f/1,8. Canon har en billig sådan i sitt sortiment, kostar under tusenlappen och är väldigt prisvärt. Nikon har säkert ett också, men de har jag sämre koll på. En poäng till Canon dock är att om du vill skaffa dig ett lite bättre teleobjektiv i framtiden så har Canon ett betydligt större sortiment av sådana.

Citat från: Blue skrivet 29 februari 2012, 00:31:43 AM
Nikon eller Canon spelar inte så stor roll, känn efter hur kameran känns i handen innan du bestämmer dig.

Och känn efter hur menyer och inställningar känns. Nikon och Canon fungerar lite olika, vissa tycker Canon är mer logiska, andra föredrar Nikons sätt att göra det.

Ska du få ut maximal prestanda ur en systemkamera så bör du fotografera i råformat (NEF på Nikonska) men då behöver du Photoshop Elements eller Photoshop CS för att "framkalla" bilderna.

I alla fall när man köper en systemkamera från Canon ingår det program för att framkalla råbilder, har svårt att tänka mig att Nikon inte skulle skicka med program. Med det är klart, man kommer lite längre med Photoshop.

Både Nikon och Canon har en enormt stor begagnatmarknad på objektiv då systemen har funnits länge,Nikon har haft samma bajonett sedan 60-talet så det finns gott om begagnade objektiv att köpa om man vill.

Sant, och objektiv blir inte omoderna så snabbt så det är inga problem att köpa begagnade objektiv. Med adapter kan man även använda objektiv av andra fabrikat, även om det är lättare på Canon än på Nikon. Dock tycker jag personligen att det är lättare att ta sig igenom objektivdjungeln hos Canon. Nikon har oerhört många olika varianter på objektiv, med eller utan bländarring, med eller utan autofokusmotor och så vidare. Men det är bara min personliga åsikt.

I övrigt kan jag rekommendera forumet på http://www.fotosidan.se om du har fler frågor. Om du dessutom går till en riktig fotohandlare istället för Mediamarkt så kommer du att träffa kunnig personal som vet vad de talar om och kan ge dig råd.

Mats Karlsson

Även om ett ljusstarkt objektiv, dvs med stor bländaröppning, är nödvändigt för mörkerbilder, så krävs även att kameran klarar av att ta hand om det ljus som objektivet ger. En kamera med ISO upp till 64 000 kan vara bra. Då kan man ta fina blider med t.ex. ISO 16 000 utan att få "kornighet". Sedan behövs stativ.
Jag fick ett utmärkt tillfälle att praktisera mörkerfotografering ihop med en proffsfotograf för en månad sedan. Jag trodde att jag hade en bra systemkamera, Canon 350D med ISO 1600, men det fick jag se att jag inte hade. Fotogarfen hade en värsting-Canon med fullsensor och ISO 64 000. Bilderna blev som natt och dag. Skall man fota i mörker så krävs nog minst Canon 550D.

Danne B.

Jag har en D5100 med ett 18-55 VR samt ett 55-200 VR. Kostade ungefär 8500:- inkl. ett 8 gb minneskort på Netonnet. Så jag rekommenderar då förstås D5100! ;D

Observera dock att det är DYRARE att köpa ett kit med båda dessa objektiv än att köpa dom "löst"!

//Danne

Jacob

Tack för alla era tips! Ni behöver inte haka upp er på MediaMarkt, jag bara länkade därifrån :)

Var inne i en fotoaffär i Uppsala idag och kände på båda kamerorna. Nikon kändes mer robust och handvänlig. Canon kändes alltför plastig, nästan som en leksakskamera. Man skulle kunna jämföra dem som en Scania CN113 och en MAN Lion's City, då Nikon är scanian och canon är MANnen. Om ni förstår vad jag menar.

Ska fortsätta gå runt i fotoaffärer och prata med många olika handlare för att få så många tips som möjligt. Nikon ligger högst nu efter att jag känt på kamerorna, men samtidigt ligger canon bra till eftersom min syster har en EOS400D som jag "kan".

Som sagt jag ska fundera vidare. Tack än en gång för era bra tips hittills :)

//Jacob

JB

Om din syster har en Canon tycker jag det är ett starkt argument för att du också ska köpa en Canon. Inte bara för att du är van vid den, utan främst för att ni kan låna tillbehör av varandra. Köper din syster ett nytt objektiv kan du låna det om du också har en Canon, men köper du en Nikon har du inte så stor nytta av det.