Idag är det 5 år sen tragedin på 288 an

Startat av MartinMartin, 27 februari 2012, 10:56:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alex Ljusteröbon

25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Tommy H

Oj har det gått så lång tid redan...

Var det inte så att den ena bussen körde om en plogbil som stannat på en parkeringsficka och av den anledningen kolliderade med den mötande bussen?
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Robert T

Citat från: Tommy P skrivet 27 februari 2012, 18:15:21 PM
Oj har det gått så lång tid redan...

Var det inte så att den ena bussen körde om en plogbil som stannat på en parkeringsficka och av den anledningen kolliderade med den mötande bussen?

Ingen plogbil, det var ett parkerat lastbilssläp.

lil-sis

Det var ingen som körde om någon (däremot förbi en parkerad långtradare som stod i en ficka) och när man läser HavKoms rapport så kom de egentligen aldrig fram till någon orsak. Jag skulle tippa på att det var BÅDA förarnas orutin (den ena hade kört lastbil innan men buss bara i ett par månader) i kombination med väglaget som gjorde att det blev som det blev.

Ersa

Citat från: Alex Ljusteröbon skrivet 27 februari 2012, 18:10:31 PM
FyF***n!
Vad hände där?

Rasboolyckan. Kanske Sveriges största och mest kända bussolycka i modern tid, efter tunnelolyckan med den svenska bussen i Norge.

Alex Ljusteröbon

Okej. Tackar för svaren! Tragiskt när sånt händer.. Var 13-14 år kankse när de inträffade
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Jacob

Usch. Minns när detta hände och vi hade en tyst timme här på bussnack utan inlägg dagen då det hände.

Här är i alla fall haverikommissionens rapport.
http://www.havkom.se/virtupload/reports/560098479_ro2008_01.pdf

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 28 februari 2012, 17:43:47 PM
Rasboolyckan. Kanske Sveriges största och mest kända bussolycka i modern tid, efter tunnelolyckan med den svenska bussen i Norge.

Största? Bussen som välte utanför Arboga då?

Peter Elmheden

Citat från: buskörare skrivet 28 februari 2012, 18:57:39 PM
Största? Bussen som välte utanför Arboga då?

Han skrev "kanske största" och mest kända...

Hur som helst är det tragiskt när olyckor händer av vilken typ de än må vara.

S Svensson

Det är nog svårt att rangordna olyckor i svårighetsgrad.
En svår olycka var branden som utbröd på CR145 bussen i Axamo. Var det 1975?
En svår olycka var skolbussen som kolliderade med tåget 14 okt 1947. Detta i Edsvalla. 14 personer avled och 7 blev skadade. Tyvärr vet jag inte vilken buss det var. Tyvärr fungerade inte signalerna när tåget kom beroende på att tåget körde alltför fort.

jocke

Citat från: S Svensson skrivet 28 februari 2012, 20:21:41 PM
Det är nog svårt att rangordna olyckor i svårighetsgrad.
En svår olycka var branden som utbröd på CR145 bussen i Axamo. Var det 1975?
En svår olycka var skolbussen som kolliderade med tåget 14 okt 1947. Detta i Edsvalla. 14 personer avled och 7 blev skadade. Tyvärr vet jag inte vilken buss det var. Tyvärr fungerade inte signalerna när tåget kom beroende på att tåget körde alltför fort.

Han sa modern tid. Då tänker iaf jag senaste 20-30 åren.

Och för dom vill se flera bilder.

http://www.firephoto.se/larm/2007/200702271lv288/index.php?name=200702271lv288&lang=swe
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 28 februari 2012, 17:43:47 PM

Om vi håller oss till 2000-talet har det inträffat fyra svåra bussolyckor i Sverige. Förutom Rasbo 2007 och Arboga 2006 är det den ersättningsbuss för Tåg i Bergslagen som 2003 körde av vägen mellan Fagersta och Ängelsberg samt bussen som krockade med en timmerbil vid Liden 2001. Arboga-olyckan krävde nio dödsoffer, de övriga sex vardera.

Vilken som är mest känd beror nog mest på var man själv bor och således relaterar till. I ingen av dessa olyckor har bussföraren dömts till ansvar. I Ängelsberg rådde extrem halka,  i Liden var det timmerbilen som kom över på fel sida i samband med en punktering och i Arboga fick föraren en lindrig hjärnblödning. Även i Rasbo friades den unga kvinna som körde bussen av hovrätten. Hon ansågs inte ha varit vårdslös utan olyckan berodde på en serie olyckliga omständigheter. Föraren i den mötande bussen blev aldrig åtalad.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Jag har aldrig menat att rangordna något, så jag borde väl ha skrivit "en av de största och mest omskrivna olyckorna på senare tid", eller något liknande. För att slippa debatt om enstaka formuleringar.

vesslan30

:'( :'( Ja den dagen kommer jag aldrig att glömma , blir påmind om det varje dag och varje gång man rör på sig eller göra nått med händerna. Men mins det som det var igår. skulle  kunna berätta en hel del om olyckan . Men vill lägga det bakom mig . Inget man vill nån ska uppleva...