Idag är det 5 år sen tragedin på 288 an

Startat av MartinMartin, 27 februari 2012, 10:56:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO

Hemsk olycka. Vi får vara glada att KR inte körde med två lågentrébussar från Säffle som hade fallit ihop som korthus, då hade det nog kunnat gå ännu värre. Minns att man nämnde något då om att omfattningen reducerades av att bussarna hade högt golv.

Ersa

Citat från: AO skrivet 01 mars 2012, 18:54:29 PM
Hemsk olycka. Vi får vara glada att KR inte körde med två lågentrébussar från Säffle som hade fallit ihop som korthus, då hade det nog kunnat gå ännu värre. Minns att man nämnde något då om att omfattningen reducerades av att bussarna hade högt golv.

Men så sent som om ytterligare fem år, dvs 10 år efter olyckan, har grannkommunen Norrtälje fortfarande kvar Säffle-lågentrébussar utan bälten, på samma typ av trafik, på samma typ av vägar. Undra hur två 15-meters B10BLE med 8500-kaross fulla med obältade pendlare skulle se ut om de frontalkrockade med varandra om båda körde i 70 km/t? Kan man inte göra ett sådant krocktest med SL-lackerade bussar, och spela in? Sen sända som TV-reklam. Tillgängligheten till handikappfordon går verkligen före all form av trafiksäkerhetstänkande. Märkligt att inte ens Landstinget vill främja säkerheten.

Ulf Fernestad

Citat från: S Svensson skrivet 28 februari 2012, 20:21:41 PM
Det är nog svårt att rangordna olyckor i svårighetsgrad.
En svår olycka var branden som utbröd på CR145 bussen i Axamo. Var det 1975?
En svår olycka var skolbussen som kolliderade med tåget 14 okt 1947. Detta i Edsvalla. 14 personer avled och 7 blev skadade. Tyvärr vet jag inte vilken buss det var. Tyvärr fungerade inte signalerna när tåget kom beroende på att tåget körde alltför fort.
Bussen ifråga var en Motala 1934 reg.nr S 112, med i köpet av Öhman & Nyman, Vansbro 1944. Olyckan skedde kl. 0800 i mycket tät dimma
tåget som körde på bussen var 14 min. efter i tidtabellen (skulle ha varit i Kil kl. 0756) Övergången var obevakad.
Det är inte fullt 65 år sen det hände, men det är likväl i modern tid som det hände
ps svaret kanske skulle ligga i 30 år eller äldre, men kanske kan ses som en parentes
mvh Fernestad

S Svensson

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 01 mars 2012, 20:56:51 PM
Bussen ifråga var en Motala 1934 reg.nr S 112, med i köpet av Öhman & Nyman, Vansbro 1944. Olyckan skedde kl. 0800 i mycket tät dimma
tåget som körde på bussen var 14 min. efter i tidtabellen (skulle ha varit i Kil kl. 0756) Övergången var obevakad.
Det är inte fullt 65 år sen det hände, men det är likväl i modern tid som det hände
ps svaret kanske skulle ligga i 30 år eller äldre, men kanske kan ses som en parentes
mvh Fernestad
För ganska många år sedan så skrev jag något om detta och vad som påstods var att tåget skenade till följd av otillräcklig bromsverkan.Möjligen vet de som är lokf utbildade vad som händer då man transportkopplar ett Dr2 lok.

jocke

Citat från: vesslan30 skrivet 29 februari 2012, 10:57:07 AM
:'( :'( Ja den dagen kommer jag aldrig att glömma , blir påmind om det varje dag och varje gång man rör på sig eller göra nått med händerna. Men mins det som det var igår. skulle  kunna berätta en hel del om olyckan . Men vill lägga det bakom mig . Inget man vill nån ska uppleva...

Nu måste jag fråga, var du inblandad på något sätt?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

vesslan30

Citat från: jocke skrivet 09 mars 2012, 01:50:28 AM
Nu måste jag fråga, var du inblandad på något sätt?

Ja tyvärr  var jag det .Körde en av bussarna.

Ersa

Hu! Nästan varenda gång jag kört 886:an och 887:an de senaste åren har jag tänkt på alla inblandade då jag passerat olycksplatsen.

Lars-Håkan_E

Ja det är tragiskt med dödsolyckor, det är ju tur att de flesta bolag sedan länge har särskilda planer på omhändertagande av personal sm råkat ut för sådant, var själv inblandad i en dödsolycka för ett antal år sedan och blev väldigt väl omhändertagen av både arbetsgivaren, sjukvård o Polis.