Bussbränder är ovanliga

Startat av Lars, 18 februari 2012, 15:21:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars

Läs själv och begrunda vad Skånetrafiken säger i Kristianstadsbladet, nu menar de gasbussar i Skåne men det var inte det första jag tänkte när jag läste rubriken.
http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/article1607404/Bussbrander-ar-ovanliga.html



S Svensson

Ursäkta ! Det hela beror naturligtvis på hur det räknas. Gasbussar har funnits ganska länge. De första bussarna med gasdrift var 701 och 702 i Göteborg. Minst en buss brandskadades och totalförstördes (ec 816) vid Älvstranden,troligen vid Lindholmen. Det har sedan varit några incidenter varav en vid Kvilleområdet.
Det är lite oklart vad som menas i artikeln. Om gas strömmar ut ur en säkerhetsventil så kan den säkert brinna.
Men så har ännu inte skett. Ett annat bränsle som är farligt är Etanol och kanske också Metanol. Det var väl detta bränsle som bussarna i Stockholm drevs med som alltså brandskadades.
Sedan så har de flesta bussbränder haft miljödiesel som bränsle. Frågan är om man ens skall kalla detta bränsle som diesel.
Sedan så kör ett antal bussar ett antal kilometer (eller timmar ) i drift. Man kan göra ett urval av ett antal bussar och se hur mycket dessa kör (i timmar eller kilometer). Just det,det är väldigt få bussar som bränner. Vi kanske inte skall föra in statistiska metoder här.
Däremot är det naturligtvis problem för skyddsombud. Hur följs arbetsmiljölagen. Hur skall bussbränder släckas. Samma gäller naturligtvis för järnvägar också. De två tågsätt som brändes ur i juni 2011 på Bergenbanan blev ju rejält urbrända men ändå omkom ingen. Vi får väl hoppas att inga fler resenärer skadas eller avlider till följd av brand i en buss. Själv har jag fortfarande minne av extra nyhetssändning i regionalradion. En buss har brunnit i backen mot Axamo. Flera döda. De som överlever kommer till Göteborg och Kungälv med SJ 1401 (normal linjevagn på linje 331 Huskvarna-Jönköping-Göteborg. Men som sagt rent statistiskt är bussbränder försumliga.

mushkot

Men, den solaris som började brinna i kristianstad pga elfel i en belyst list då?

JDS

Citat från: mushkot skrivet 19 februari 2012, 08:57:26 AM
Men, den solaris som började brinna i kristianstad pga elfel i en belyst list då?

Hur menar du nu? Rubriken är "Bussbränder är ovanliga". Det kan du inte säga emot med ett enda exempel.

Citat från: S Svensson skrivet 18 februari 2012, 20:50:49 PM
Men som sagt rent statistiskt är bussbränder försumliga.

Försumbara menar du väl. I och för sig håller jag inte med, antalet bussbränder är större än vad jag skulle kalla ett försumbart antal. Däremot kan man kanske säga att risken att skadas i en bussbrand är försumbar.

mushkot

Citat från: JDS skrivet 19 februari 2012, 10:57:08 AM
Hur menar du nu? Rubriken är "Bussbränder är ovanliga". Det kan du inte säga emot med ett enda exempel.
Har du läst artikeln? Där står att arbetsledaren på veolias verkstad aldrig hört talas om att det börjat brinna i en gasbuss, när det bevisligen brunnit i en av deras egna bussar för bara något år sedan. Därav min reaktion.

JDS

Citat från: mushkot skrivet 19 februari 2012, 12:00:51 PM
Har du läst artikeln? Där står att arbetsledaren på veolias verkstad aldrig hört talas om att det börjat brinna i en gasbuss, när det bevisligen brunnit i en av deras egna bussar för bara något år sedan. Därav min reaktion.

Jaha, var det så du menade. Ett inlägg utan citat brukar uppfattas som ett svar på föregående inlägg, och det var så jag uppfattade ditt inlägg, alltså som ett svar på S Svenssons påstående "Men som sagt rent statistiskt är bussbränder försumliga".

mil

Citat från: mushkot skrivet 19 februari 2012, 12:00:51 PM
Har du läst artikeln? Där står att arbetsledaren på veolias verkstad aldrig hört talas om att det börjat brinna i en gasbuss, när det bevisligen brunnit i en av deras egna bussar för bara något år sedan. Därav min reaktion.

Men han kankse syftar på det aldrig har brunnit pga gasen i en buss medan elfel alltid finns och kan förkommar oavsett vad en buss drivs med. Det kan börja brinna av MÅNGA orsaker resenärer som ä'r klåginfriga och sabbar elkablar så kortis och gnistor uppstår. Slitage kablar som nöts mot något. etc som sagt man vet ej vad han syftade på för orsaker då han sade att det aldrig brunnit. sedan är frågan med hur omfattande sakdor han bedömmer då han uttalade sig

Staffan Sävenfjord

Citat från: mil skrivet 19 februari 2012, 13:24:06 PM
Men han kankse syftar på det aldrig har brunnit pga gasen i en buss medan elfel alltid finns och kan förkommar oavsett vad en buss drivs med. Det kan börja brinna av MÅNGA orsaker resenärer som ä'r klåginfriga och sabbar elkablar så kortis och gnistor uppstår. Slitage kablar som nöts mot något. etc som sagt man vet ej vad han syftade på för orsaker då han sade att det aldrig brunnit. sedan är frågan med hur omfattande sakdor han bedömmer då han uttalade sig

Det som är intressant att ta reda på är ju om en brand blir värre om bussen drivs med gas jämfört med andra drivmedel när branden väl har uppstått. Det finns väl ännu inget som tyder på att det är så.

När det brinner närmare 200  bussar om året  i Sverige vill jag inte hålla med om att bussbränder är ovanliga. Däremot är det ovanligt att de leder till dödsfall.




Calle

Tycket inte heller att bussbränder är så ovanliga. Här i Göteborg brinner det lite då och då, senast var väl GS 109 och 239 som brann upp. När Den Oudsten trafikerade Göteborg med omnejd så brann dessa ganska ofta.

Walter

Och igår brann ytterligare en av Arrivas bussar i Helsingborg, denna gång såg det ut att vara en A26.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Nu förstår jag varför man "utökar" så mycket med att köpa nya bussar dit.. ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

5783

Det är väl som med Leif Silbersky... Mord etc är ovanligt. Säg det till de anhöriga. Ett mord är ett för mycket.

Björn Lövdahl

Citat från: Walter skrivet 20 februari 2012, 09:03:12 AM
Och igår brann ytterligare en av Arrivas bussar i Helsingborg, denna gång såg det ut att vara en A26.

Enligt Arriva så var det ingen brand, utan rökutveckling efter att en kylarslang gått sönder
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Lars-Håkan_E

Skilj mellan riktig brand (med öppen låga) och rökutveckling beroende på varmgång i lager, bromsar, från kylvätska etc.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Håkan_E skrivet 20 februari 2012, 17:21:26 PM
Skilj mellan riktig brand (med öppen låga) och rökutveckling beroende på varmgång i lager, bromsar, från kylvätska etc.

Det finns ju all anledning att skilja på det. Rökutveckling enligt de kriterier du nämner är ju också helt oberoende av drivmedel på bussen.

För övrigt har Haverikommissionen bestämt sig för att utreda branden med två bussar i Helsingborg.
http://www.busstidningen.se/2012/02/19/haverikommissionen-utreder-brinnande-biogasbussar/