Bussbränder är ovanliga

Startat av Lars, 18 februari 2012, 15:21:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Har inte alla "nya" bussar automatiskt sprinklersystem i motorrummet?

S Svensson

När det brinner närmare 200  bussar om året  i Sverige vill jag inte hålla med om att bussbränder är ovanliga. Däremot är det ovanligt att de leder till dödsfall.
[/quote]
Jag kanske inte skall förringa det hela. 200 bussar är nog en hel del. Men ser man till hur många busskilometer en buss går så är det nog inte så ofta en buss bränner. Eller INTE? För kan det vara så att det inte finns inrapporterat korrekt statistik.
Naturligtvis kommer jag ihåg bussbränder hos Göteborg-Spårvägar,Landvetterbuss, Leja-Touring men även då brandsläckningsutrustningen löste ut på några Kessbohrer-Setra.
Man kan dela in saker i ett absolut värde (antalet bussbränder) och ett relativt värde (hur många kilometer går alla bussar och hur många bussar brandskadas och då hur många kilometer gick dessa).
Lite subjektivt tänker jag på bussar med så kallad miljödiesel som på mig verkar brandfarligt. Inte spika eller dra skruv i bränsleslangar och likaledes tvätta rent motorerna. Tack

Ersa

Citat från: Calle skrivet 21 februari 2012, 18:03:23 PM
Har inte alla "nya" bussar automatiskt sprinklersystem i motorrummet?

Citat från: S Svensson skrivet 22 februari 2012, 17:58:43 PM
Lite subjektivt tänker jag på bussar med så kallad miljödiesel som på mig verkar brandfarligt. Inte spika eller dra skruv i bränsleslangar och likaledes tvätta rent motorerna. Tack

Korrekt. Miljödieseln sägs brinna nästan lika bra som etanol, så många moderna välutbyggda sprinklersystem klarar bara av att bromsa förloppet.

Lars-Håkan_E

Lättdiesel brinner bättre än etanol o bensin under vissa förhållanden, rätt temperatur och rätt tryck.

En läckande spridare där bränslet duschas ut på turbo eller grenrör leder ofelbart till en rejäl brasa, däremot är det sällan som gamla skitiga motorer tar fyr, dock förvärrar sådant inkl oljeintränkt isolering en redan befintlig brand.

Därför hjälper det sällan med ett kliniskt motorrum för att hindra att brand uppstår, det är en konstruktionsfråga istället, hur man placerar prylar i motorrummet, en trasig spridare ska inte kunna leda till en totalförlust.