Annan navkapsel, fel färg och en fjolla (bilder)

Startat av Jacob, 16 februari 2012, 20:34:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Dagens korta Norrtäljebesök innehöll mest att umgås med flickvännen, men innan hon slutade skolan passade jag på att fotografera lite. Först ut en tidigare saknad dubbeldäckare, Nobina 7409 som fått andra navkapslar på bägge framhjulen. Blev riktigt nöjd med bilden!

Rött på blått, Nobina 0080 som jag även åkte hem med

Slutligen en fjolla i form av Nobina 5513

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 16 februari 2012, 20:34:22 PM
Rött på blått, Nobina 0080 som jag även åkte hem med

15:00-avgången från Norrtälje?
Den "inofficiella" av kommunen finansierade skolavgången 677E 15:10 från Rimbo till Länsgränsen skedde även idag med en grön normalgolvare, och på returen möttes en röding nära Stortjäran.

Citat från: Jacob skrivet 16 februari 2012, 20:34:22 PM
Slutligen en fjolla i form av Nobina 5513

Dessa kallas inte fjollor i Roslagen. De har dock gott om andra öknamn.

Jacob

Citat från: Ersa skrivet 16 februari 2012, 20:42:41 PM
15:00-avgången från Norrtälje?

Nej, 14:00-avgången från Norrtälje. 15:43 från Uppsala och sedan 17:30 från Norrtälje igen. Åkte förbi Fridströms gröna 8700 (antar att det är den du menar) vid Finsta ca 13:25.

Citat från: Ersa skrivet 16 februari 2012, 20:42:41 PM
Dessa kallas inte fjollor i Roslagen. De har dock gott om andra öknamn.

Av mig och i alla fall Carl Eric kallas de för fjollor.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 16 februari 2012, 21:16:42 PM
Av mig och i alla fall Carl Eric kallas de för fjollor.

Visst får man ta med sig främmande "utsocknes" ord när man kommer på besök, bara man är på det klara med att ingen Norrtäljeförare eller Norrtäljeresenär förstår vad som ansyftas med en "fjolla" när det gäller bussarna.

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 16 februari 2012, 21:38:11 PM
Visst får man ta med sig främmande "utsocknes" ord när man kommer på besök, bara man är på det klara med att ingen Norrtäljeförare eller Norrtäljeresenär förstår vad som ansyftas med en "fjolla" när det gäller bussarna.

Och vem bestämmer vad man kallar bussarna? När de kom i Nacka/Värmdö kallades de för fjollor, och jag har inte hört om något annat namn...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

JDS

Citat från: Carl Eric skrivet 16 februari 2012, 21:46:50 PM
Vem bestämmer vad man kallar bussarna? När de kom i Nacka/Värmdö kallades de för fjollor, och jag har inte hört om något annat namn...

Det är inget man "bestämmer", utan en tradition som växer fram. Om det nu inte finns någon sådan tradition i Norrtälje så saknar namnet mening, du kunde lika gärna kalla dem "grodor". Men om du är flitig kan du kanske skapa en tradition, du får väl åka upp och marknadsföra ditt begrepp hos förarkåren  ;D

Tonniiie

Dösnygga bussar! Förstår inte varför man skulle ge de ett sånt tråkigt smeknamn. Kärt barn har många namn :)

Carl Eric

Citat från: JDS skrivet 16 februari 2012, 21:54:44 PM
Det är inget man "bestämmer", utan en tradition som växer fram. Om det nu inte finns någon sådan tradition i Norrtälje så saknar namnet mening, du kunde lika gärna kalla dem "grodor". Men om du är flitig kan du kanske skapa en tradition, du får väl åka upp och marknadsföra ditt begrepp hos förarkåren  ;D

;D
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mats Karlsson

Enligt NE är fjolla en flicka eller en  kvinna som saknar stadga i karaktär och intellekt.

Vad är det som gör att en busstyp kallas fjolla? Har busstypen dåliga gångegenskaper eller drabbas den av tokiga elektronikfel?

Mats Karlsson

Oj, är det så mycket tok med denna  busstyp!

Ersa

Andreas91

Citat från: Ersa skrivet 17 februari 2012, 13:46:01 PM
Tyvärr sann läsning. Nåja, om 5-6 år slipper vi dem.
Det är först då jag lär sätta mig i en passagerarstol i en roslagsbuss igen... Minnet från sommaren är fortfarande färskt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 17 februari 2012, 11:48:46 AM
Enligt NE är fjolla en flicka eller en  kvinna som saknar stadga i karaktär och intellekt.

Vad är det som gör att en busstyp kallas fjolla? Har busstypen dåliga gångegenskaper eller drabbas den av tokiga elektronikfel?

Fjolla är i Stockholm en beteckning på en homosexuell man. En sådan anses svänga lite mer med baken när han gick än heterosexuella män när de gick och det anses också dessa bussar göra. 

Jag tycker den här förklaringen är anledning nog till att man inte skall prata om "fjollor" om dessa bussar, i synnerhet inte när det gäller områden där beteckningen inte används.