Annan navkapsel, fel färg och en fjolla (bilder)

Startat av Jacob, 16 februari 2012, 20:34:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

När dessa bussar beställdes 2001 var de specade för Värmdö o Nacka, bälten på linjevagnar var inget som var i ropet då.
F.ö så beställdes bussarna (som de första 8500 LE) med det som Volvo kunde erbjuda, den första bussen i serien fick styrbar stödaxel som prov och i den trafiken var automat det enda som kunde komma ifråga, Nobina:s specialversion av I-shift med spärrad manuell möjlighet är ju bara en ytterst kostsam mångstegad automatlåda med kostsamt underhåll, knappast något att satsa på istf att utbilda sin personal...

Camilla

Det är ju bara kolla på Errets hemsida så kan ni ju få se hur en trasig fjolla kan se ut fast den bara är några år gammal.

5512 Till 5548 är fjollor.

http://erret.se/Bussar/Forteckning.htm

http://erret.se/Bussar/Mindre%20vackra%20interiorer.htm

Peter Rost

Är det så d--vligt! Det trodde jag inte. Jag måste säga att som resenär tycker jag att dessa vagnar i 55xx - serien är helt okej att åka i. Värre bussar har jag färdadts i - den saken är säker. ;) Och då talar jag om bussar nyare än 2002. Är det några i förarkåren som uppskattar denna vagnstyp ur körsynpunkt?

/Peter

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 16 februari 2012, 20:34:22 PM
Först ut en tidigare saknad dubbeldäckare, Nobina 7409 som fått andra navkapslar på bägge framhjulen.

En VDL går med annorlunda navkapslar i ett försök att få vänsterspegeln att inte bli rejält skitig, som den idag blir bara efter några kilometer.  Det kan vara denna buss. Vad detta krångel med vänsterspegeln beror på vet jag inte säkert, men det har tagit många timmars arbete att försöka lösa det på olika vis. Och än har man inte kommit fram till en lösning.

Hur ser det ut på andra marknader? En snabb bildsökning visar att VDL Synergy har riktiga hängspeglar som tillval. Är dessa de vanligaste bland köparna?

Lars-Håkan_E

Citat från: Peter Rost skrivet 18 februari 2012, 02:12:12 AM
Är det så d--vligt! Det trodde jag inte. Jag måste säga att som resenär tycker jag att dessa vagnar i 55xx - serien är helt okej att åka i. Värre bussar har jag färdadts i - den saken är säker. ;) Och då talar jag om bussar nyare än 2002. Är det några i förarkåren som uppskattar denna vagnstyp ur körsynpunkt?

/Peter

Jag hade inga problem med bussarna när de kom till Björknäs, däremot var de mer eller mindre förseriebussar som hade en mängd felaktiga konstruktionslösningar som på ett eller annat sätt fick åtgärdas efterhand.
Volvo:s val av dörrkonstruktion var inte bra i tät linjetrafik, chassiet:s viktfördelning hade kunnat gjorts bättre men är inte speciellt mkt värre än föregångarna (som även dem fick dubbdäck fram i vissa distrikt, Gotland t.ex)

Förutom barnsjukdomarna så har ju systrarna som levererades till andra håll i landet inte fått samma mottagande från personalen så jag tror mig veta att det nog inte bara är Volvo som levererat en tveksam produkt.

Mats Karlsson

Citat från: Ersa skrivet 18 februari 2012, 03:41:22 AM
En VDL går med annorlunda navkapslar i ett försök att få vänsterspegeln att inte bli rejält skitig, som den idag blir bara efter några kilometer.  Det kan vara denna buss. Vad detta krångel med vänsterspegeln beror på vet jag inte säkert, men det har tagit många timmars arbete att försöka lösa det på olika vis. Och än har man inte kommit fram till en lösning.

Spegeln sitter ju långt ned mot vägbanan och väldigt tätt in mot karossidan, så det är väl stänk från mötande trafik som "sugs" mot spegeln pga turbulensen bakom den. Vore idé att flytta spegeln framåt, utåt lite grand, och också uppåt.

yngrot

Nå väl vad man än kallar dem för så var ju de första 8500 inte de bästa bussar Volvo gjort dock på slutet vart det bättre de vi fick 2010 är rätt ok .. Men tyvärr 8500 med nya fronten och nya förarplatsen inte så bra massa skrammel  och en förarplats med minder utrymme både på längd och bredd.. vilket säga bero på lagkrav om minsta bredd vid ingång i bussen .. Men varför Volvo gör en förargrind som är låg och inte heller täcker steget till förarplatsen kan man ju fundera över..

Ang bilder från Errets sida  så visar de flesta på resenärer som beter sig som svin ombord..  :P och det beror ju inte på bussen i sig..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bjorn_k

Hornspeglar/hängspeglar är som jag förstått egentligen standard på Synergy, men enligt uppgift/rykten så valde Nobina bort dessa pga högre kostnad och större risk för bortkörning av *oförsiktiga* kollegor... Dessa nära inpå busskroppen sittande speglar var i själva verket helt otestade i svenskt väglag (dvs slask, regn och snö) och mycket riktigt blev det rejält underkänt och nära ett skyddsstopp för någon månad sedan... Nu har de nya "borstarna" börjat monteras och det ser ut som att det hjälper till ganska stor del, men det är fortfarande en konstruktionsmiss som är grundproblemet och som inte iochmed detta åtgärdas utan endast symptomen, dvs turbulens bakom spegeln som drar upp skit från hjulhusen som fastnar på spegel och sidoruta...

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 18 februari 2012, 09:17:26 AM
Jag hade inga problem med bussarna när de kom till Björknäs, däremot var de mer eller mindre förseriebussar som hade en mängd felaktiga konstruktionslösningar som på ett eller annat sätt fick åtgärdas efterhand.
Volvo:s val av dörrkonstruktion var inte bra i tät linjetrafik, chassiet:s viktfördelning hade kunnat gjorts bättre men är inte speciellt mkt värre än föregångarna (som även dem fick dubbdäck fram i vissa distrikt, Gotland t.ex)

Förutom barnsjukdomarna så har ju systrarna som levererades till andra håll i landet inte fått samma mottagande från personalen så jag tror mig veta att det nog inte bara är Volvo som levererat en tveksam produkt.

Om bara barnsjukdomarna kunde gå över nu efter 10 år, hade de kanske varit okej att köra. Jag har kört många olika Säfflebussar, både äldre och nyare, men dessa hör till de sämre. Strax över B7LA-nivå. Dessa måste ju ha kostat Nobina stora summor pengar att hålla i liv de senaste 10 åren, så jag tycker nog lite synd om Nobina ändå. De hade kunnat få en bättre produkt för sina pengar.

De gamla UL-kärrorna med Säffle 2000NL-kaross samt de nyare 006x-serien är bägge så mycket bättre i kvalitet. Bägge dessa serier rullar och rullar utan krångel och klagomål. :)