Gul Säffle-boggi i Umeå (Nobina 4936)

Startat av bussgrabben, 06 februari 2012, 16:52:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussgrabben

Idag såg jag en gul Säffle-boggie körandes på linje 1 i Umeå. Är det någon som vet vad det kan röra sig om för buss?

swedebear

Jag hörde att Nobina hade skickat upp en buss från Uppland för att förstärka ettan i Umeå. Individnummer känner jag tyvärr inte till
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

bussgrabben

Är boggibussen en permanent lösning eller endast tillfällig? Är något nytt på gång?

Ersa


swedebear

Citat från: bussgrabben skrivet 06 februari 2012, 19:55:40 PM
Är boggibussen en permanent lösning eller endast tillfällig? Är något nytt på gång?

Vet tyvärr inte det...den jag har fått infon av sa inte det
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Jacob

Vad var det för typ av Säffleboggi?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Robert T

Citat från: Jacob skrivet 06 februari 2012, 23:05:59 PM
Vad var det för typ av Säffleboggi?

//Jacob

Om den är gUL lär det ju vara 2000?

Jacob

Precis, och den enda vi har är väl 4735? RXO 535.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Robert T

Citat från: Jacob skrivet 06 februari 2012, 23:18:46 PM
Precis, och den enda vi har är väl 4735? RXO 535.

//Jacob

49XX och 50XX vagnarna då?

Jacob

Ja såklart! Just det, tänkte bara normalgolv :P

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa



Konceptet med 15-meters treaxlig Säffle lågentré har ju prövats förr. Med ett resultat jag personligen var rätt nöjd med. Fram till och med 2001 års modell var Säfflebussarna rätt hyggliga, och dög bra inom Umeå stad.
Däremot blev det stora klagomål när de sattes in som insatsfordon utanför Umeå innerstad vid enstaka tillfällen. "Man kör väl ändå inte stadsbuss på landet?" frågade folk.

bussgrabben


bussgrabben

Citat från: Ersa skrivet 06 februari 2012, 23:26:16 PM
Konceptet med 15-meters treaxlig Säffle lågentré har ju prövats förr. Med ett resultat jag personligen var rätt nöjd med. Fram till och med 2001 års modell var Säfflebussarna rätt hyggliga, och dög bra inom Umeå stad.
Däremot blev det stora klagomål när de sattes in som insatsfordon utanför Umeå innerstad vid enstaka tillfällen. "Man kör väl ändå inte stadsbuss på landet?" frågade folk.

Jag gillade boggibussarna och tycker det är hemskt tråkigt att de försvann härifrån.

Stefan P

Hej

Ja det var där den hamnade, hade inte sett den på länge en av våra bättre bussar.

mvh Stefan P

Robert T

Va snabba dom var på att trycka dit fälgsidor då. Är det ett krav i avtalet eller?  ::)