Förarkompetens ifrågasätts efter avåkning

Startat av Taunusch, 24 januari 2012, 23:20:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

Citat från: Blue skrivet 25 januari 2012, 21:23:51 PM
Tror ni chaffisen har läst instruktionsboken till bussen?
Instruktionsboken eller förarhandboken som följer med boken berättar säkert vilken knapp man använder för att släppa boggietrycket.


Instruktionsboken är det inte många förare som sett. Möjligen en kopia av någon sida om vad en del knappare och lampor har för funktion eller varnar för.
Det naturliga vore att instruktionsboken fanns i bussarna, men där brukar de inte vara. Antagligen ligger de inlåsta i något skåp för att sedan kastas bort när bussen, på ålderns höst, för länge sedan redan exporterats till ett land långt bortom Östersjön.

Hagri

Citat från: mushkot skrivet 25 januari 2012, 07:21:22 AM
Något som ingen nämnt ännu är att man kanske blir lite chockad efter en sådan sladd, även om inget allvarligt hände just i detta fallet, och därmed inte tänker helt klart.


Det ligger lite i vad muskot skriver även om det var en backolycka. Samt vem på driftledningen som tar emot samtalet från den nödlidande föraren. Med antagligen gjorde man bedömningen att den bästa lösningen var att ta dit bärgaren.
Vi vet ju inte vilka försök som föraren gjort för att få bussen upp på vägen igen eller vilken kompetens förare har. Att bärgaren kunde få upp bussen vet vi men de har som jobb att fixa just den typen av problem och har en hel del kunskap om sådan saker med i bagaget.

Ersa

Citat från: Blue skrivet 25 januari 2012, 21:23:51 PM
Tror ni chaffisen har läst instruktionsboken till bussen?
Instruktionsboken eller förarhandboken som följer med boken berättar säkert vilken knapp man använder för att släppa boggietrycket.

Jag har förmodligen aldrig ens sett (och än mindre läst) en enda instruktionsbok till de bussar jag kört. Däremot fick jag en gedigen körkortsutbildning och därefter internutbildning hos alla arbetsgivare jag jobbat för genom åren, vilket räcker mer än väl.

Krille

Citat från: Ersa skrivet 25 januari 2012, 14:06:19 PM
Tyvärr är det väldigt stor skillnad på lastbil och en buss. Lastbilar har bl.a rätt viktfördelning, diffspärr, riktig boggilyft och växelväljare på I-shiftspaken. Allt detta saknar de flesta bussar i linjetrafik.

...om man har lass på bilen ja. FL6 med tomt skåp och automatlåda har jag kört fast med på helt plant underlag några gånger. Så det är inte alltid till lastbilars fördel.

lil-sis

Någon av lastbilsförarna kunde väl satt sig i bussen och kört loss den då i stället för att ilsket stå och vänta.


Dson

Citat från: lil-sis skrivet 26 januari 2012, 13:04:45 PM
Någon av lastbilsförarna kunde väl satt sig i bussen och kört loss den då i stället för att ilsket stå och vänta.
Skulle du själv ha gjort det? Skulle du ha fått göra det för respektive arbetsgivare?

Det är, rent fysiskt, inte särskilt svårt att sätta sig i sätet och köra upp bussen men vad säger arbetsgivare, försäkringsbolag osv? Om något händer kan man ju vara rätt säker på att man får det hett om öronen...

bjorn_k

Kan man inte hävda nån paragraf om "nödfallsingripande"? Om man nu hade satt sig och försökt hjälpa till... (jag hade nog gjort det, säkert utan att blinka två gånger..fel eller rätt vet jag inte men sunda förnuftet kommer man långt med)

Taunusch

Citat från: bjorn_k skrivet 26 januari 2012, 14:03:32 PM
Kan man inte hävda nån paragraf om "nödfallsingripande"? Om man nu hade satt sig och försökt hjälpa till... (jag hade nog gjort det, säkert utan att blinka två gånger..fel eller rätt vet jag inte men sunda förnuftet kommer man långt med)

Någon nödsituation lär inte ha förelegat på platsen. Det är förvisso en riksväg men med inte alltför mycket trafik och av allt att döma var det enbart den tunga trafiken som inte kunde passera förbi.

Jo

Citat från: lil-sis skrivet 26 januari 2012, 13:04:45 PM
Någon av lastbilsförarna kunde väl satt sig i bussen och kört loss den då i stället för att ilsket stå och vänta.

Fast då hade det ju blivit ett ramaskri här på forumet som det blev den gången då en förare lät en kollega backa bussen:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=47582.0

lil-sis

Citat från: Dson skrivet 26 januari 2012, 13:59:28 PM
Skulle du själv ha gjort det? Skulle du ha fått göra det för respektive arbetsgivare?

Det är, rent fysiskt, inte särskilt svårt att sätta sig i sätet och köra upp bussen men vad säger arbetsgivare, försäkringsbolag osv? Om något händer kan man ju vara rätt säker på att man får det hett om öronen...

Ja eftersom jag har ett D på mitt körkort så hade jag gjort det. Det fanns säkert någon i kön med fullt körkort.

Det jag menar är att jag tycker inte att man ska gnälla så jävligt innan man själv vet om man hade klarat av det eller inte.

lil-sis

Citat från: Jo skrivet 26 januari 2012, 18:41:40 PM
Fast då hade det ju blivit ett ramaskri här på forumet som det blev den gången då en förare lät en kollega backa bussen:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=47582.0

Ramaskri? En rätt saklig diskussion.

Jag kan backa själv, däremot skulle jag be om hjälp med att titta, för det skadar ju inte...

ResVille

Citat från: Jo skrivet 26 januari 2012, 18:41:40 PM
Fast då hade det ju blivit ett ramaskri här på forumet som det blev den gången då en förare lät en kollega backa bussen:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=47582.0

Lite märkligt med Nobina föraren som inte kunde backa. Tydligen är det olika rutiner över landet för hur man tar hand om sina förare och kollar kunskaper i att hantera bussar.  En av de saker vi fått öva är just backning. Alla arbetsdagar måste vi backa med bussen, med några få undantag, från nattparkering, garaget eller tvätten om vi skall tanka eller har tvättjänst.

En annan grej som förvånar mig är föraren som tråden handlade om från början inte hade bättre koll på var bussen befann sig. Att gå ut och kolla hur det ser ut bakom bussen, en eller flera gånger och ha ett riktmärke vid sidan av bussen att gå efter hur längt det att fortsätta backa innan man riskerar att köra på ett hinder eller av vägen är en bra grundregel.

JDS

Citat från: ResVille skrivet 27 januari 2012, 12:17:49 PM
Lite märkligt med Nobina föraren som inte kunde backa. Tydligen är det olika rutiner över landet för hur man tar hand om sina förare och kollar kunskaper i att hantera bussar.  En av de saker vi fått öva är just backning. Alla arbetsdagar måste vi backa med bussen, med några få undantag, från nattparkering, garaget eller tvätten om vi skall tanka eller har tvättjänst.

En annan grej som förvånar mig är föraren som tråden handlade om från början inte hade bättre koll på var bussen befann sig. Att gå ut och kolla hur det ser ut bakom bussen, en eller flera gånger och ha ett riktmärke vid sidan av bussen att gå efter hur längt det att fortsätta backa innan man riskerar att köra på ett hinder eller av vägen är en bra grundregel.

Det är många bussar som dagligen backar UTAN att backa för långt. Här är en av de ytterst få som har misslyckats, och så tycker du att det är märkligt att just den föraren verkar ha missat!   ::) ;)

Jan

Den aktuella bussen har hörnljus, dessa hjälper dig väldigt mycket. Att backa 2-3 meter utöver kanten är för mig otroligt. Dessutom ser man stoppskylten vilket gör att man bör nog inte backa här.
I branschen i 40 år

Ersa

Citat från: ResVille skrivet 27 januari 2012, 12:17:49 PM
Lite märkligt med Nobina föraren som inte kunde backa. Tydligen är det olika rutiner över landet för hur man tar hand om sina förare och kollar kunskaper i att hantera bussar.  En av de saker vi fått öva är just backning. Alla arbetsdagar måste vi backa med bussen, med några få undantag, från nattparkering, garaget eller tvätten om vi skall tanka eller har tvättjänst.

Jag har kört för både stora och små, både jättebra och mindre bra företag i mellansverige samt Svealand, och jag har nog aldrig varit med om att det varit en enda minuts körutbildning eller vidareutbildning på något ställe. Mindre företag räknar i högre grad med att man kan köra buss om man har D-behörighet. Större företag är dock inte lika tvärsäkra, men då utbildning kostar pengar är det sällan det blir några vidareutbildningar där heller.

Citat från: ResVille skrivet 27 januari 2012, 12:17:49 PM
En annan grej som förvånar mig är föraren som tråden handlade om från början inte hade bättre koll på var bussen befann sig. Att gå ut och kolla hur det ser ut bakom bussen, en eller flera gånger och ha ett riktmärke vid sidan av bussen att gå efter hur längt det att fortsätta backa innan man riskerar att köra på ett hinder eller av vägen är en bra grundregel.

Att gå ut och titta ofta var något trafiklärarna på min busskörskola tjatade om. Att det inte varken är pinsamt eller tecken på att man är en dålig förare. Man får ett helt annat perspektiv när man tittar från utsidan än från förarplatsen, och det går oftast snabbare (och blir billigare) att gå ut en extra gång, än att chansa.

/Ersa - som själv chansat några gånger, vilket lett till att några raster gått åt till att byta ut ett och annat halvdyrt bakljusglas de senaste 10 åren. :-X