Förarkompetens ifrågasätts efter avåkning

Startat av Taunusch, 24 januari 2012, 23:20:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Taunusch

Nobina 7179 halkade till på riksväg 53 vid Råby-Rönö strax utanför Nyköping idag.

Förarnas kompetens ifrågasätts i denna artikel efter att tungbärgaren kört loss bussen per egen maskin direkt vid ankomsten.

http://www.peterlindvall.se/index.php?option=com_content&view=article&id=223:20120124&catid=2:nyheter&Itemid=3

Även Södermanlands Nyheter har en bild och lite text.

http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.1324056

Lars-Håkan_E

Troligen har de varma däcken under dessa tre timmar tinat av vägbanan varför fäste uppstod.

Inte alls ett ovanligt scenario.

Niclas Rosenius


   "citat" Höjde boggin och la i lågväxel...

   En dum fråga, vart sitter den knappen så man höjer en boggie på en buss och vilken låg växel???

   Att man kan göra boggin trycklös är ju en annan sak och hur lägger man i en låg växel på en växellåda som typ den som troligtvis sitter i denna buss, I-shift eller automat.

  //Niclas

JDS

Citat från: Håkan_E skrivet 25 januari 2012, 00:14:33 AM
Troligen har de varma däcken under dessa tre timmar tinat av vägbanan varför fäste uppstod.

Snarare under de första 10-20 minuterna, sedan lär ju däcken ha svalnat. Däremot kan ju själva bussen värma upp vägen längre, om motorn är igång. Dessutom kan läget förbättras när solen går upp och värmer lite.

Något säger mig att om man hade väntat en stund hade det sannolikt gått, men, å andra sidan, har man väl visat att man klarar att köra bussen AV vägen är man kanske ändå inte den bästa kandidaten till att köra UPP den igen....

Ersa

Med risken för att svära i kyrkan är det ju dock ändå så att vi i Sverige varken har de mest optimala bussarna, eller de bästa yrkesförarna på linjetrafikssidan. Många krav från huvudmännen ger sämre vinterbussar, och de bästa yrkesförarna kör ju annat än linjetrafik pga många olika orsaker. T.ex lönen, arbetstiderna, dåliga bussar och annat.

mushkot

Något som ingen nämnt ännu är att man kanske blir lite chockad efter en sådan sladd, även om inget allvarligt hände just i detta fallet, och därmed inte tänker helt klart.

Lars-Håkan_E

Citat från: mushkot skrivet 25 januari 2012, 07:21:22 AM
Något som ingen nämnt ännu är att man kanske blir lite chockad efter en sådan sladd, även om inget allvarligt hände just i detta fallet, och därmed inte tänker helt klart.

Han backvände på platsen och kom för långt ut, tror inte man drabbas av chock efter en sådan sak.

Men när man efter ett antal försök konstaterar att man inte själv kommer upp så rekvirerar man hjälp, det är ju inte normalt att man först väntar en halvtimme och försöker igen innan man larmar.
Antar att "kollegorna" på fraktsidan hade blivit ännu ilsknare då.

Jag har själv kallats ut till bussar som halkat snett där många faktiskt gått att köra upp när det stått en stund, det räcker med att man backar in i en snövall som kilar fast i bakänden för att trycket på drivhjulen ska bli för lågt, efter ett tag sjunker bussen ner och kan i flera fall gå att köra därifrån

Björn Forslund

Jag tycker att kollegorna på fraktsidan kunde hjälpt till med lite råd och dåd och kanske snabbt fått bussen i rätt riktning.

mil

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 25 januari 2012, 00:49:13 AM
   "citat" Höjde boggin och la i lågväxel...

   En dum fråga, vart sitter den knappen så man höjer en boggie på en buss och vilken låg växel???

   Att man kan göra boggin trycklös är ju en annan sak och hur lägger man i en låg växel på en växellåda som typ den som troligtvis sitter i denna buss, I-shift eller automat.

  //Niclas

Låg växel på en i Shift är att gå till M läget och välja ettan eller tvåan som växel inga problem där. På en automat så finns det oftast knappar/märkning 1 resp 2 som är låg kan också stå L.  det är absolut inga problem kör själv lastbil för närvarande med Ishift och anväder ota låg/manuell då det är halt ute för att komma loss i bland får man diffa med men inga som helst problem. Och det finns knappar på bussarna även lastbils sidan där du kan öka trycket på driven från stöd axeln, ananrs så finns det luftfjädring då tömmer man baken och hljer frammen och ökar trycket inga som helst problem

Lars-Håkan_E

Nobina har sällan M läge på sina linjevagnar med I shift

Du kan dessutom inte "pressa" boggi:n på en buss, enbart tömma kuddarna till stödaxeln tillfälligt.
Är man i den situationen att karossen ligger emot en snödriva så hjälper det inte mycket direkt utan först när snön sjunker ihop.

Robert T

Citat från: Håkan_E skrivet 25 januari 2012, 12:01:31 PM
Nobina har sällan M läge på sina linjevagnar med I shift

Vi har M läge men ingen växelväljarknapp. Så man får växel fyra att starta på, om man inte står i kraftigt uppförslut, då kan man få trean.

Ersa

Re:
#11
Citat från: mil skrivet 25 januari 2012, 11:52:48 AM
Låg växel på en i Shift är att gå till M läget och välja ettan eller tvåan som växel inga problem där. På en automat så finns det oftast knappar/märkning 1 resp 2 som är låg kan också stå L.  det är absolut inga problem kör själv lastbil för närvarande med Ishift och anväder ota låg/manuell då det är halt ute för att komma loss i bland får man diffa med men inga som helst problem. Och det finns knappar på bussarna även lastbils sidan där du kan öka trycket på driven från stöd axeln, ananrs så finns det luftfjädring då tömmer man baken och hljer frammen och ökar trycket inga som helst problem

Tyvärr är det väldigt stor skillnad på lastbil och en buss. Lastbilar har bl.a rätt viktfördelning, diffspärr, riktig boggilyft och växelväljare på I-shiftspaken. Allt detta saknar de flesta bussar i linjetrafik.

Lars

Det beror nog på att den som är inköpare väljer bort dessa ting när han köper buss!
Inköparna i de stora bolagen sitter ganska långt borta från den verkliga trafikvardagen, bussförarna lyssnar man inte på utan de är bara gnälliga men förväntas ändå att trafikera snöiga vägar lika bra som sina kollegor på små bolag och lastbilsförare dessutom utan riktiga vinterdäck.
Tur att man för närvarande jobbar i ett bolag som har både äkta diffspärr, knapp på I-shiftspaken och vinterdäck med dubb på utsatt trafik, dessutom normalgolvade bussar med rullstolslyft på nya bussar men någon boggilift har jag inte sett till.
Finns det överhuvudtaget till buss?

bjorn_k

Citat från: Lars skrivet 25 januari 2012, 14:44:23 PM
Det beror nog på att den som är inköpare väljer bort dessa ting när han köper buss!
Inköparna i de stora bolagen sitter ganska långt borta från den verkliga trafikvardagen, bussförarna lyssnar man inte på utan de är bara gnälliga men förväntas ändå att trafikera snöiga vägar lika bra som sina kollegor på små bolag och lastbilsförare dessutom utan riktiga vinterdäck.
Tur att man för närvarande jobbar i ett bolag som har både äkta diffspärr, knapp på I-shiftspaken och vinterdäck med dubb på utsatt trafik, dessutom normalgolvade bussar med rullstolslyft på nya bussar men någon boggilift har jag inte sett till.
Finns det överhuvudtaget till buss?
Det här bolaget vill jag också jobba på...

Blue

Tror ni chaffisen har läst instruktionsboken till bussen?
Instruktionsboken eller förarhandboken som följer med boken berättar säkert vilken knapp man använder för att släppa boggietrycket.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)