Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!

Startat av Lars, 28 december 2011, 11:25:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars

Nu är debatten igång om bussar ska ersätta tågen när de ställs in vid stormar som den över jul.
Swebus VD anser att SJ skrämmer passagerarna i onödan genom att säga att det även är farligt på vägarna vilket han menar är helt säkert.
SJ:s dåliga ursäkter förstör för resenärerna - debatt i SvD

Ämnet diskuteras vilt i vårat grannforum Postvagnen

Jag tror att just när stormen rasade som värst och speciellt nattetid så kan det vara bra att inte köra ersättningstrafik, men sedan går det att snabbt få igång den.
Ett av problemen idag är att ersättningstrafik beställs från centralt håll och då är det svårt att se hur de lokala förhållandena ser ut.
När man själv kör buss så för man ibland ställa in någon lokal tur om väderleken sätter käppar i hjulen men ofta så löser man det med lite omläggning i trafiken när det värsta är över.
Sedan har vi ju faktum att många bussar idag inte har den vinterutrustning som man hade förr, detta gäller nog mest de större bolagen som kör upphandlad trafik. De mindre åkarna satsar mer på vinterdäck och annan utrustning som kedjor mm.

Staffan Sävenfjord

Så lätt att få tag i ersättningsbussar som Palmkvist skriver är det inte. Det går inte jämföra med Swebus som byggt upp en organisation för detta längs med sina i jämförelse med järnvägsnätet fåtaliga linjer. Sedan kan jag inte finna annat än att SJ gjorde rätt när de inte satte in ersättningsbussar eftersom Trafikverket avrådde från att ge sig ut på vägarna. Swebus körde men de har ingen linje i det område där Trafikverket avrådde från att ge sig ut. Hade varit klädsamt att påpeka detta.

För övrigt hänvisar jag till min blogg i ärendet.
http://savenfjord.blogspot.com/2011/12/julstormen-dagmar-och-tagtrafiken.html

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

RoggaBoy

Ybuss körde som vanligt förutom att man fick ta Sandöbron då Höga kustenbron var avstängd. Bussen hem på annandagen höll tidtabellen och kom till Umeå före tidtabellen tom.

handläggaren

Ersättningsbussar finns i princip alltid  - OM man är beredd att betala. Att SJ inte kan få tag på ersättningsbussar beror till stor del på att man inte betalar för tomkörningen. Det är ett medvetet val av SJ. Att man sedan går ut och säger att bussar saknas är en sanning med mycket stark modifikation. Veolia ersatte sitt strandade tåg mot Åre från Gävle med åtta bussar. Men dessa åkare fick också bra betalt...

Staffan Sävenfjord

Citat från: handläggaren skrivet 28 december 2011, 13:49:12 PM
Ersättningsbussar finns i princip alltid  - OM man är beredd att betala. Att SJ inte kan få tag på ersättningsbussar beror till stor del på att man inte betalar för tomkörningen. Det är ett medvetet val av SJ. Att man sedan går ut och säger att bussar saknas är en sanning med mycket stark modifikation. Veolia ersatte sitt strandade tåg mot Åre från Gävle med åtta bussar. Men dessa åkare fick också bra betalt...

Pengar hjälper inte alltid. Tågkompaniet betalar inte dåligt för sina ersättningsbussar men kan ändå ha svårt att få fram bussar. Det är helt enkelt så att i vissa områden av landet finns det knappast några bussar för akuta insatser. Däremot är det inga problem att få bussar om man har ett par dagars framförhållning.

SJ har lagt ut beställningen av ersättningsbussar på Björks Buss i Västerås och det är också dessa som avgör vad åkarna skall ha betalt. Björks har erbjudit sig att fixa detta till ett visst pris så det vittnar om okunnighet att skriva att det är ett medvetet val av SJ att betala dåligt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Robert T

Jag tycker SJ åter igen skjuter sig i foten. Det är inga problem att köra buss när det blåser lite. Det är inte ens problem att köra när det blåser ner lite träd.

Vinden är inga problem, man anpassar hastigheten till en fart som känns stabil och säker.
Oftast är vägen så pass bred att träden inte spärrar av vägen helt, de når helt enkelt inte. Om ändå vägen spärras av bör man ha med sig ett spännband av kraftigare typ i bussen så man kan koppla ihop bussen med trädet och backa så att toppen på det bryts av. Är man orolig för fler fallande träd använder man t.ex. utkik samtidigt som man parkerar bussen i princip i trädet, så att bussen skyddar. Detta har jag varit med om, men då drog vi med en pickup pga att jag saknade spännband i bussen.

Jag tycker inte man ska vara säkerhetsnarkoman, men man ska använda sunt förnuft.
Börjar det bli som stormen Gudrun bör man uppsöka skydd.

Lars

Att det alltid finns ersättningsbussar som någon skriver stämmer inte, men ibland finns det bussar och eftersom det var julhelg så fanns det nog turistbussar på lager åt Swebus eftersom det inte går så många turistresor just då och dessutom betalar säkert Swebus bättre än vad ersättningen från SJ via Björks blir.
Under en normal trafikdag finns det inte så många reservare på lager därför att de vagnar som används i länstrafik mm är totalt optimerade i antal för den trafik som de är anpassade till. För ett par år sedan så fanns det inom Nobina i Värmland endast 6 reservbussar 4 i Karlstad och 2 i Arvika och detta till en trafik med över 100 bussar. På verkstad var det ofta mer än 6 st och då fick vissa bussar ryckas ur händerna på mekanikerna halvreparerade eller så ställdes vissa dubbleringar helt enkelt in.

En orsak till att det inte finns reservfordon är den höjning av fordonsskatten som skedde för ett antal år sedan från ca 1500:- buss/år till ca 25.000:- år. Sen kommer ju alla andra kostnader in i bilden men en redan avskriven buss i gott skick kunde förr få vara kvar som reservbuss utan stora kostnader.
Sedan sätter ju även ålderskravet på fordonen i upphandlingarna en verklig käpp i hjulen för att få behålla äldre bussar i reserv.

Fikman

Tror nog SJ såg sin möjlighet att spara en slant när trafikverket gått ut med klas2 varning så valde dom ställa allt nor om uppsal den 26 och inte ersätta, för dom viste att de kan vara svårt få ut nog med bussar och det kommer kosta rejält, så det var nog ett medvetet val från dom, billigare återköpa biljet än försöka få ut nog många bussar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fikman skrivet 28 december 2011, 21:54:29 PM
Tror nog SJ såg sin möjlighet att spara en slant när trafikverket gått ut med klas2 varning så valde dom ställa allt nor om uppsal den 26 och inte ersätta, för dom viste att de kan vara svårt få ut nog med bussar och det kommer kosta rejält, så det var nog ett medvetet val från dom, billigare återköpa biljet än försöka få ut nog många bussar

Så vansinniga är inte SJ. De sparar ju inga pengar eftersom de måste återbetala alla biljettavgifter. Dessutom står de där med personalkostnader men inga inkomster. Det hade blivit billigare för SJ att sätta in bussar. Men dels tog man varningen på allvar, dels tog också de bussbolag som skulle köra också varningen på allvar.

Dessutom: det hade behövts ett 20-tal bussar på natten norrut och lika många söderut. Alla hade inte behövt köra Stockholm-Luleå men ganska många. Hur många bussförare hade behövts för att klara detta.

Joakim Palmkvist må göra bort sig och skriva vad som helst i en debattartikel men när han påstår att det fanns gott om bussar att få tag i så pratar han antingen mot bättre vetande eller också känner han inte sin egen bransch.

Lulebjörnen

Citat från: Robert T skrivet 28 december 2011, 17:02:07 PM
Jag tycker SJ åter igen skjuter sig i foten. Det är inga problem att köra buss när det blåser lite. Det är inte ens problem att köra när det blåser ner lite träd.

Vinden är inga problem, man anpassar hastigheten till en fart som känns stabil och säker.
Oftast är vägen så pass bred att träden inte spärrar av vägen helt, de når helt enkelt inte. Om ändå vägen spärras av bör man ha med sig ett spännband av kraftigare typ i bussen så man kan koppla ihop bussen med trädet och backa så att toppen på det bryts av. Är man orolig för fler fallande träd använder man t.ex. utkik samtidigt som man parkerar bussen i princip i trädet, så att bussen skyddar. Detta har jag varit med om, men då drog vi med en pickup pga att jag saknade spännband i bussen.

Jag tycker inte man ska vara säkerhetsnarkoman, men man ska använda sunt förnuft.
Börjar det bli som stormen Gudrun bör man uppsöka skydd.
Håll dig och dina passagerare inne i bussen tills sakkunnig hjälp anländer till  platsen om det börjar vara så illa att träden ramlar ner över vägen. Hemgjorda experiment med spännband att bogsera träden med och någon passagerare som "utkik" kan sluta illa fortare än du anar!

Lars

Ja även om man skulle utrusta bussen med både spännband timmerspel och motorsåg samt bergsborr och dynamit om ett stenras skett så är inte detta lämpligt för då borde man även ha med en garderob med lämpliga kläder för att kunna byta om.

Där jag jobbat så är det sagt från företagshåll att man ringer och inväntar hjälp av sakkunnig. Det har inträffat olyckor när förare gjort insatser utanför sitt verksamhetsområde och det blir mycket som blir ifrågasatt efteråt om försäkringar gäller mm.
Detta gäller även förare som fått hjälp av nån bonde med stora starka traktorn när man kört fast, det är lätt hänt att nåt dras sönder i bussen och vem ersätter den skadan då? Anlitas ordinarie bärgare så finns försäkringar kopplade till bärgningsskador.

Ett liknande exempel är en Volvo 9700 från Värmland som behövde starthjälp utanför Liseberg efter en härlig dag. Ett bärgningsföretag i Göteborg anlitades och även om det kostade några kronor blev det billigt därför att killen använde starthjälpen felaktigt och det sköt datorer för 10.000-tals kronor men här trädde bärgningsfirmans försäkring in i bilden.

Robert T

Citat från: Lulebjörnen skrivet 29 december 2011, 11:49:18 AM
Håll dig och dina passagerare inne i bussen tills sakkunnig hjälp anländer till  platsen om det börjar vara så illa att träden ramlar ner över vägen. Hemgjorda experiment med spännband att bogsera träden med och någon passagerare som "utkik" kan sluta illa fortare än du anar!

Nu är vi där med säkerhetsnarkomanin igen... Det bedömer JAG på platsen. Börjar man som SJ gör får man bara passagerare som gör som dom vill = spontanevakuering osv.

Lars

Citat från: Robert T skrivet 29 december 2011, 12:28:34 PM
Nu är vi där med säkerhetsnarkomanin igen... Det bedömer JAG på platsen. Börjar man som SJ gör får man bara passagerare som gör som dom vill = spontanevakuering osv.
Om du själv äger bussen och är ute och rattar så bedömer du själv vad som ska göras!

Är du anställd får du finna dig i att följa de rutiner som finns i det företag som du är anställd hos!

Ett exempel olika rutiner:
När jag körde på Swebus i Värmland och kom till en isig grusväg ställde jag in turen och ringde trafikledare och inväntade grusbil innan jag fortsatte om jag bedömde att det inte gick att köra.
Hos min nuvarande arbetsgivare på Norska sidan sätter jag först på kedjor och går det då fortfarande inte att köra får jag ställa in turen och invänta hjälp.

Hans Fredriksson

Ni är väl för goa!
Rubriken är om inställda tåg ska ersätta med buss.
Men nu har färden gått över både stock och sten ut på potatis- och havreåkrar.