Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!

Startat av Lars, 28 december 2011, 11:25:14 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Robert Brink

CitatJag vet med att det inte står hundratals bussar och bara väntar men uppenbarligen så har de andra operatörerna (Y-buss, SGS, Swebus, Stockholmståg etc) kunnat få fram bussar, om än med hårt arbete. /Henrik/

Jag vet inte hur många bussar dessa expressbussar kallar in som förstärkning! Men för att ersätta ETT tåg behövs minst denna mängd!

CitatEtt fullsatt Dalatåg har oftast 350-400 bokade resenärer. Det krävs upp mot 7-8 bussar för ett enda tåg.

//R

Staffan Sävenfjord

Citat från: Robert Brink skrivet 31 december 2011, 11:26:22 AM
Jag vet inte hur många bussar dessa expressbussar kallar in som förstärkning! Men för att ersätta ETT tåg behövs minst denna mängd!

//R

Bara för att ersätta tågen Stockholm-Luleå beräknades ett behov av 40 bussar. För varje buss krävdes minst två förare på olika delsträckor.  Vi får också komma ihåg att för tågersättningar så här års är det inte antalet stolar i bussen som begränsar hur många resenärer man kan ta utan bagageutrymmet. Jag antar att de som väljer expressbuss från början anpassar sin bagagemängd för detta.

HB

Inte ens i SJ-chefens våta drömmar skulle ett nattåg innehålla runt 2000 passagerare (40 buss * 50 passagerare). Som alltid vid trafikstörningar så väljer dessutom ett antal kunder andra sätt att lösa sin resa. Vissa ställer in resan, andra löser det på andra sätt som med att hyra bil, samåka med någon, finna restplats på flyg eller helt enkelt vänta till den dag tåget kör igen. Detta gör ju också att trycket minskar. /Henrik/

Robert Brink

CitatInte ens i SJ-chefens våta drömmar skulle ett nattåg innehålla runt 2000 passagerare (40 buss * 50 passagerare). Som alltid vid trafikstörningar så väljer dessutom ett antal kunder andra sätt att lösa sin resa. Vissa ställer in resan, andra löser det på andra sätt som med att hyra bil, samåka med någon, finna restplats på flyg eller helt enkelt vänta till den dag tåget kör igen. Detta gör ju också att trycket minskar. /Henrik

Nu skrev Staffan "tågen" och inte tåget! ;)

//R

Staffan Sävenfjord

Citat från: HB skrivet 31 december 2011, 12:24:24 PM
Inte ens i SJ-chefens våta drömmar skulle ett nattåg innehålla runt 2000 passagerare (40 buss * 50 passagerare). Som alltid vid trafikstörningar så väljer dessutom ett antal kunder andra sätt att lösa sin resa. Vissa ställer in resan, andra löser det på andra sätt som med att hyra bil, samåka med någon, finna restplats på flyg eller helt enkelt vänta till den dag tåget kör igen. Detta gör ju också att trycket minskar. /Henrik/

Det rörde sig om sex tåg: två Luleå-Stockholm, två Stockholm-Luleå, ett Stockholm-Storlien och ett Storlien-Stockholm. Det räcker med runt 300 resande per tåg för att det skall uppstå behov av 40 bussar, i synnerhet som bagagemängderna gör att bussarna inte kan lastas till sista plats. I den siffran har alltså höjd tagits för att många ändrar sina resplaner. Skulle man bara gått efter bokningen så skulle det behövts  betydligt fler bussar.

Edit: inlägget ändrat med anledning av en tidigare felräkning.

j-a

Är det bara jag som tycker att denna diskution börjar spåra ur ordentligt,verkar bara vara pajkastning som inte leder någonstans :(Var och en håller stenhårt på sitt å ingen ger sig,kan ni inte nu lugna ner er lite ;)Ovädret är över å tågen rullar igen,är det inte då bra,det som hänt har hänt se nu frammåt mot ett nytt bättre år. :)Gott nytt år

Jonas1968

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 december 2011, 08:54:09 AM
Man måste ju i så fall ha ett tåg på andra sidan också. Det skall helst också vara städat och bäddat.

Fast det hade man väl? Dom södergående tågen var väl i Luleå och det norrgående i Göteborg. Hade väl bara varit att köra med det ena tåget till t ex Gävle och med det andra till Umeå och sedan bussa därimellan.
Ett ostädat tåg är dessutom trotts allt bättre än att bli fast i Stockholm resp. Luleå i ett dygn till.

Robert Brink

CitatEtt ostädat tåg är dessutom trotts allt bättre än att bli fast i Stockholm resp. Luleå i ett dygn till

Nu börjar vi hamna lite väl nära Postvagnen när det börjar handla om tåg! Men jag väljer att svara här ändå på detta.
Nej, ett ostädat nattåg är inget alternativ att erbjuda! Ett dagtåg fungerar ja, men att kliva in i en kupé där främmande människor sovit och använt sängkläderna är inget som kunderna tycker är ok!

Men som sagt, detta är mera ett Postvagnsämne... ;)

Däremot måste vi även ha klart för oss, att hur många var det som var förbannade på SJ och Veolia egentligen? Var det så många som media vill få oss att tro? Jag tror att många ändå oftast tar det hela ganska bra.

//R