Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!

Startat av Lars, 28 december 2011, 11:25:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert T

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 30 december 2011, 22:16:01 PM
Oftast ska man vara där för en stund sedan och då är det svårt att få en chufför som ska köra från sitt hem till bussbolaget
och sedan dit tåget står....

Näe Otto och hans kollegor gör det verkligen bra

/Kalle

Fast denna stormavstängning var väl ändå ganska planerad?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Robert T skrivet 30 december 2011, 22:23:32 PM
Fast denna stormavstängning var väl ändå ganska planerad?

En klass 2-varning gick ut 24 timmar före som SMHI brukar göra. Dessförinnan hade SMHI visserligen varnat i lite mer allmänna ordalag för kraftiga vindar på juldagen. Beslutet som Trafikverket tog att stoppa all tågtrafik norr om Gävle från klockan 20.00 på juldagen togs ett par timmar innan det började gälla. Så det var inte särskilt väl planerat och det är ju inte så konstigt: det är alltid svårt att planera vädret.

I går var det en klass 2-varning för i stort sett hela Västra Götalands län. Flyget fick problem, bussarna fick problem på grund av avstängda broar och sjöfarten fick problem. Men tågen gick i stort sett enligt tidtabell med undantag för ett tåg på Bohusbanan som var inställt norr om Uddevalla "i förebyggande syfte". Så bara en klass 2-varning innebär inte med automatik att tågproblemen slutar fungera.

Med de begränsade resurser som trots allt finns och med de kör- och vilotidsregler som gäller för förarna kan man inte bränna i väg en massa bussar innan man vet att det verkligen är problem.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas1968

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 december 2011, 22:45:09 PM
Natten den 26-27 december är en annan sak och faller utanför den här diskussionen. Anledningen att SJ inte satte in ersättningsbussar då var att det inte bedömdes finnas förare för en så lång resa som Luleå-Stockholm. Det krävdes ju minst två förare även om man ställer bussen i 45 minuter efter 4,5 timmar för att föraren skall få sin rast. Man fixade dock detta till morgonen den 27 december.

När SJ uppgav att de (precis som Tågkompaniet och Veolia) inte satte in bussar eftersom Trafikverket avrådde gällde fram till ungefär lunchtid 26 december och det är uppenbarligen det som Palmkvist kritiserar. Sedan fanns det alltså andra förklaringar till att det inte gick att få fram bussar just Luleå-Stockholm och vice versa, som jag dock inte sett SJ har gått ut med officiellt. Mina uppgifter har jag från en bekant som jobbade med just de här problemen. Och tro mig eller inte men han och hans kollegor gjorde ett hästjobb för att hitta lösningar. Men det är ju bara resultatet som räknas i denna värld där alla misstänker alla för att inte göra sitt bästa.

Men varför skulle man sätta in en buss hela vägen Stockholm-Luleå? Det hade väl räckt med att bussersätta förbi den sträcka där järnvägen var ofarbar den 26-27 december?

Åkarns Kalle

Robert T
Jo kanske det jag skrev oftast

Jag menar bara att dom kör ett bra jobb och får lite uppskattning,
folk idag har lite eller ingen förståelse för stopp av olika slag och det spelar ingen roll om det beror på storm, urspårning,
folk på spåret eller annat.

Ofta idiotförklarars lokförare samt övrig tågpersonal och även ersättningsbussarnas personal

"Jag hatar att åka buss och jag missar anslutningen" är ofta inställningen

men ibland händer det att folk tackar för en lugn och behaglig färd samt att ersättningsbuss var snabbt på plats.

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Robert T

Och angående att få tag i busschaufförer...

Egenåkarna sätter ingen annan än sig själv i förarstolen då de äger bussen.
De stora åkarna betalar inte chauffören tillräckligt för att svara i telefonen på annandagen.
Har jag rätt?  ;)

Jag själv hade förvisso planer, men inget värre än att jag hade kunnat planera om och kört om jag blivit tillfrågad, om jag fått skäligt betalt, vilket betyder seriös timlön och seriöst OB, alltså inget bussförarOB... Våra ca 60kr i storhelgsOB och mina 125kr timmen räcker inte riktigt ända fram.  ;D

Åkarns Kalle

Allmänt vid oplanerat stopp:
Om egenåkaren har två,tre bussar lämpad för tågersättning så far han med Setran skriker åt käringa sin:
"starta Volvon och försök få tag i nån som kör" medans han kör fram med Setran
då ska åkarkärringen komma på vilka hon han ringa i hastigheten som inte har allt för lång framkörning till bussbolaget och dom ska vara hemma och nykter samt villig att arbeta
på sin lediga kväll sedan ska även chaufförens familjen tillåta att chauffören jobbar då. ;)

Mycket har förändrats i chufförsvärlden dom värdesätter fritiden mera nu ;) ;)     

/Kalle

Robert T

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 31 december 2011, 00:06:12 AM
Mycket har förändrats i chufförsvärlden dom värdesätter fritiden mera nu ;) ;)    

Absolut, men det klassiska talesättet gäller alltid: "Allt är till salu till rätt pris"  8)

Åkarns Kalle

Jo men då är inte lönt att leja chaufförer längre för då måste man få högre ersättning från tågbolaget
och det resulterar tillslut i höjt biljettpris vilket inte alls uppskattas av de resande
Som slutar att resa och då blir det inga tågstopp aaahh där har vi lösningen eller ;)

Vilket betyder att den stackars bussåkeriägaren inte får fler körningar.

Robert T

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 31 december 2011, 00:13:52 AM
Jo men då är inte lönt att leja chaufförer längre för då måste man få högre ersättning från tågbolaget
och det resulterar tillslut i höjt biljettpris vilket inte alls uppskattas av de resande
Som slutar att resa och då blir det inga tågstopp aaahh där har vi lösningen eller ;)

Vilket betyder att den stackars bussåkeriägaren inte får fler körningar.

Folk lär ju fortfarande resa eller?
Utan tåg = mer buss.

En bekant skulle resa Leksand - Uppsala, där var bara SJ ett alternativ då Swebus och Masexpressen tar dubbelt så lång tid och går via Stockholm. Det tar emot att resa med SJ men när bussen tar dubbla tiden pga en massiv omväg samt kostar lika mycket...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas1968 skrivet 30 december 2011, 23:15:41 PM
Men varför skulle man sätta in en buss hela vägen Stockholm-Luleå? Det hade väl räckt med att bussersätta förbi den sträcka där järnvägen var ofarbar den 26-27 december?

Man måste ju i så fall ha ett tåg på andra sidan också. Det skall helst också vara städat och bäddat.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Robert T skrivet 31 december 2011, 00:07:31 AM
Absolut, men det klassiska talesättet gäller alltid: "Allt är till salu till rätt pris"  8)

Nej, det fungerar inte så. Om järnvägsföretagen skulle börja betala fantasisummor för bussersättningen driver detta på sikt upp hela kostnaden på ett sätt som blir helt oacceptabelt. Om bussbolag A tar 10 000 för en körning och bussbolag B får 20 000 för en likadan körning så kommer ju A nästa gång också att kräva 20 000.

I en seriös bransch - dit jag räknar bussbranschen - gäller att man betalar enligt avtal och prissätter efter detta. Annars binder man på sikt bara ris åt egen rygg.

Enbussåkare som kör bussersättningar är inte särskilt vanligt. Däremot är det många familjeföretag där det går till som Kalle beskriver.

HB

Nu har väl denna diskussion spårat ur (!) rätt rejält. Artikeln handlade om SJs tre argument:

Det är för långt att åka buss de här sträckorna.

Vägarna är inte säkra.

Det går inte att få tag på ersättningsbussar med kort varsel under julhelgen.

Jag stod själv på annandagens kväll vid cityterminalen i Stockholm och väntade på min dotter som skulle komma med Y-bussen från Torpshammar mellan Sundsvall och Ånge. Det är en ganska lång sträcka. Det kom massor med bussar från alla tänkbara orter runt om i Sverige (och tom Oslo). Bussarna kom på tid och dessutom var det en stor mängd extrabussar från både små eller stora bolag med och stöttade.

Uppenbarligen tycker många som reser att det går alldeles utmärkt att åka buss även på längre sträckor. Vägarna var säkra. Och det gick uppenbarligen att få tag på ersättningsbussar, även om säkert de olika trafikledningarna fick slita med det.

Staffan Sävenfjord

Citat från: HB skrivet 31 december 2011, 10:01:30 AM
Nu har väl denna diskussion spårat ur (!) rätt rejält. Artikeln handlade om SJs tre argument:

Vägarna är inte säkra.

Uppenbarligen tycker många som reser att det går alldeles utmärkt att åka buss även på längre sträckor. Vägarna var säkra. Och det gick uppenbarligen att få tag på ersättningsbussar, även om säkert de olika trafikledningarna fick slita med det.

Det första argumentet var något som någon av SJ:s presstalesmän grep till och det är naturligtvis rätt illa. Men det var inget som präglade trafikledningens ansträngningar att få till busstrafik. Det fanns säkert de som inte ville åka buss så lång väg men det möjligheten borde naturligtvis ha erbjudits men nu gick det inte som framgår av nedanstående två punkter.

Det andra argumentet: Trafikverket avrådde från att ge sig ut på vägarna i tre norrländska län under annandagen. Varför försöker Nobina/Swebus förneka det? Det drabbade ju inget av deras trafik men förståelse för att det drabbade andra bussbolag borde finnas där.

Det tredje argumentet: det gjordes försök att få fram ersättningsbussar med förare under annandagens eftermiddag när Trafikverket hävt sina restriktioner men det lyckades inte. Samma sak: varför försöker Nobina/Swebus förneka det?

HB

Men Staffan - ingen försöker att förneka något utan det som debattartikeln handlade om var de tre påståenden som SJ gått ut med:

Vägarna är inte säkra.

Vad det hela handlar om är att inte skrämma upp julresenärer i onödan om nu ett trafikslag har uppenbara problem när dom andra fungerar. Och har SJ svårt att få tag på ersättningsbussar så får man fundera över det internt. Jag vet med att det inte står hundratals bussar och bara väntar men uppenbarligen så har de andra operatörerna (Y-buss, SGS, Swebus, Stockholmståg etc) kunnat få fram bussar, om än med hårt arbete. /Henrik/

Staffan Sävenfjord

Citat från: HB skrivet 31 december 2011, 11:00:55 AM

Och har SJ svårt att få tag på ersättningsbussar så får man fundera över det internt. Jag vet med att det inte står hundratals bussar och bara väntar men uppenbarligen så har de andra operatörerna (Y-buss, SGS, Swebus, Stockholmståg etc) kunnat få fram bussar, om än med hårt arbete. /Henrik/

Men om nu Y-Buss, SGS och Swebus lyckades få fram en massa extrabussar så blev det ju ännu svårare för SJ att få fram bussar. Det må bero på att SJ var ute efter det de andra hade rensat marknaden eller på att de har en dålig entreprenör för att beställa bussarna. Det senare verkar dock konstigt eftersom SGS också är ett Björks-företag.

Det var alltså en begränsad tillgång på  bussar på annandag jul och det drabbade SJ (och Tågkompaniet i viss mån). Hur kan det skada bussbranschen att SJ påpekade det.

Hur kommer Stockholmståg in i detta?