Uppsala landsting köper GUB av kommunen

Startat av Jonas, 23 december 2011, 14:16:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas


Ersa

Tas även "mellanhanden" Uppsalabuss AB med till Landstingets ägo i samma veva?

Jonas

Citat från: Ersa skrivet 23 december 2011, 16:01:02 PM
Tas även "mellanhanden" Uppsalabuss AB med till Landstingets ägo i samma veva?

Både GUB och UB har köpts.

Ersa

Gissningsvis enbart UL-loggan på alla gröna bussar under 2012 då? Eventuellt får GUB-loggan vara kvar en tid.

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 23 december 2011, 16:09:24 PM
Gissningsvis enbart UL-loggan på alla gröna bussar under 2012 då? Eventuellt får GUB-loggan vara kvar en tid.

Nja varför det? GUB är ju fortfarande ett eget företag och UL kommer inte ha något med oss att göra efter nyår heller. Som jag har förstått det.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Jacob

Bra. Det är väl det värsta som skulle kunna hända, UL-loggor på stadsbussarna. Vilken förnedring rent ut sagt! UL-är ju inte direkt något man vill skylta med..

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Jo, antagligen blir GUB kvar som ett eget företag, men huvudmannen över GUB blir ju den enda huvudmannen i länet, dvs den nya myndigheten som säkerligen får ärva namnet och loggan av nuvarande UL.

Robert T

Självklart ska UL loggan på stadsbussarna. Varför inte? Någon gång får vi ju samma biljettsystem också...  ;D

Björn Ax

Citat från: Robert T skrivet 23 december 2011, 19:24:01 PM
Självklart ska UL loggan på stadsbussarna. Varför inte? Någon gång får vi ju samma biljettsystem också...  ;D

Därför UL och GUB inte har något med varandra att göra.

Tror inte det kommer vara någon skillnad bara för att vi får landstinget som "huvudman".

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Robert T

Citat från: Björn Ax skrivet 23 december 2011, 20:38:40 PM
Därför UL och GUB inte har något med varandra att göra.

Tror inte det kommer vara någon skillnad bara för att vi får landstinget som "huvudman".

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Med den mentaliteten kan ni ju skita i våra kunder också?

Hoppas man upphandlar stadstrafiken SNARAST!

Stinsen

Citat från: Björn Ax skrivet 23 december 2011, 20:38:40 PM
Därför UL och GUB inte har något med varandra att göra.

Tror inte det kommer vara någon skillnad bara för att vi får landstinget som "huvudman".

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Fast rätta mig om jag har fel. GUB är väl ett åkeri, precis som Nobina eller KR. AB Uppsalabuss är beställaren som beställer trafik av GUb, precis som UL beställer trafik av Nobina, KR mfl. Rimligen borde den här överlåtelsen vara ett första steg till att på sikt AB Uppsalbuss inte kommer existera. Istället kommer stadstrafiken att upphandlas av samma aktör (den nya myndigheten) som upphandlar regiontrafiken. På sikt kommer det bli mindre skillnad, om ens någon skillnad, mellan stadstrafiken och regiontrafiken. Tänker jag fel?

Björn Ax

Citat från: Robert T skrivet 23 december 2011, 20:50:00 PM
Med den mentaliteten kan ni ju skita i våra kunder också?

Hoppas man upphandlar stadstrafiken SNARAST!

Huh? Var kom det där ifrån? Jag bara konstaterade hur det ser ut.

2014 kommer stadstrafiken upphandlas.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Robert T

Citat från: Björn Ax skrivet 23 december 2011, 22:29:59 PM
Huh? Var kom det där ifrån? Jag bara konstaterade hur det ser ut.

2014 kommer stadstrafiken upphandlas.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

För våra kunder är det UL som bedriver all trafik. Titta gärna på http://ul.se/sv/Stadsbussarna/ så ser du hur det ser ut.

Björn Ax

Citat från: Robert T skrivet 23 december 2011, 22:32:35 PM
För våra kunder är det UL som bedriver all trafik. Titta gärna på http://ul.se/sv/Stadsbussarna/ så ser du hur det ser ut.

Jo men det är det som man måste komma ifrån. Eftersom inte alla UL kort gäller hos oss och då när resenärerna frågar varför så säger man ju att GUB och UL inte har något med varandra att göra på det viset.

Skulle UL vara huvudman för stadstrafiken så skulle alla kort gälla här också.

Vi får helt enkelt vänta och se vad som händer. Att GUB skulle förlora stadstrafiken 2014 är osannolikt men allt kan ju hända.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Ersa

Citat från: Stinsen skrivet 23 december 2011, 21:38:43 PM
Fast rätta mig om jag har fel. GUB är väl ett åkeri, precis som Nobina eller KR. AB Uppsalabuss är beställaren som beställer trafik av GUb, precis som UL beställer trafik av Nobina, KR mfl. Rimligen borde den här överlåtelsen vara ett första steg till att på sikt AB Uppsalbuss inte kommer existera. Istället kommer stadstrafiken att upphandlas av samma aktör (den nya myndigheten) som upphandlar regiontrafiken. På sikt kommer det bli mindre skillnad, om ens någon skillnad, mellan stadstrafiken och regiontrafiken. Tänker jag fel?

Jag har också uppfattat det som att två aktörer försvinner
- Dagens UL i aktiebolagsform
- Dagens (hittills kommunalägda) beställarorganisation Uppsalabuss AB
Dessa båda ersätts med den nya landstingsägda myndigheten som ärver UL:s logga och namn.

Rimligtvis borde den enda dekalen på bussarna, gula som gröna, bli samma logga som redan idag sitter på de gula bussarna. Dvs "UL i samarbete med operatör". I stadstrafikens fall "UL i samarbete med Gamla Uppsala Buss"

Huruvida Uppsalas tätortstrafik bör upphandlas eller inte vad denna tråds ämne handlar om, men för mig kan trafiken gott fortsätta gott drivas med en kommunal aktör, utan upphandlingar. Förutsatt att UL:s kort börjar gälla även på stadstrafiken. Detta pga att det blir enklare för resenärerna - Och det är ju för resenärerna, våra kunder, som vi kör för. Inte för eget bruk.