Uppsala landsting köper GUB av kommunen

Startat av Jonas, 23 december 2011, 14:16:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Ax

Citat från: Robert T skrivet 25 december 2011, 15:52:24 PM
Men om det nu är så glasklart att det är delat. Varför ligger stadsbussarna på UL.se samt vem på GUB tror att GUB samarbetar med UL eftersom loggan klistrades på...

Jag tycker det hela verkar mycket märkligt. Typ som att när det fungerar har man samarbete men när det är något dåligt vill man inte veta av varandra...

Ja det är märkligt. Stadsbussarna ligger på ul.se för att GUB betalar UL för att ha dessa där. Om GUB skulle ha hand om tidtabellerna och allt sånt själva så skulle det inte ligga på ul.se. Då skulle endast regiontrafiken ligga på ul.se och stadstrafiken på gub.se. Så visst har dom gjort det väldigt klumpigt för resenärerna men som sagt vi får hoppas det blir bättre med nya huvudmannen.

Janne Rickman

Det är Uppsalabuss/Gatunämnden som är huvudman för stadstrafiken. Däremot har det princip lejt ut de administrativ arbetet som trafikplanering och biljettförsäljning till UL. De som Uppsalabuss hade kvar senast var jag hörde var biljettredovisningen för de som såldes på bussarna.

Tanken var att UL skulle ta över allt redan i början av 2000-talet. Då uppstod det ett problem. Det var tvungen att då göra en upphandling av stadstrafiken eftersom det inte fanns någon huvudman för den trafik som GUB hade avtalet med. Därför vart Uppsalabuss kvar, men då hade redan flytt av personal från Uppsalabuss till UL börjat.

Detta vore något för en som vill skriva en uppsats på universitet. Turerna kring stadstrafiken från 1970-talet och framåt. Alla konstiga ägandeformer och bolag samt rivaliteten mellan Uppsalabuss och Upplands Lokaltrafik.

/Janne

jocke

Om stadstrafiken upphandlas 2014 som jag läste i tråden. Kommer GUB att lägga bud då? För om ja fattat de rätt blir väl Landstinget huvudman och utövare isf, funkar de?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Anders Noren

Citat från: JDS skrivet 24 december 2011, 10:47:50 AM
Jag skulle vilja vända på frågan och undrar om det finns något län mer än Stockholms (och Gotlands förstås) som har fullständigt enhetlig taxa på all stads- och länstrafik? Exempelvis Västtrafik har väl en finansieringsmodell som medför taxemässig särbehandling i vissa kommuner.

Under min tid som regelbunden X-trafikresenär (dvs. 1989-2007) så gällde din beskrivning Gävleborgs län. Nuförtiden köper kommunen till gratisresor för pensionärer dagtid i stadstrafiken i Gävle, det är väl enda skillnaden. Vad beträffar skattefinansieringen och trafikplaneringen fanns (och finns) däremot ingen enhetlighet. Få se om det blir bättre när landstinget tar över huvudmannaskapet själva.

Björn Ax

Får skriva en lite dementi här.

Jag har tydligen haft fel. Har pratat lite med UL och tydligen får vi höra felaktiga uppgifter från GUB.

Tydligen blev denna tråd huvudämnet hos UL's huvudkontor pga detta.

Jag kan erkänna att jag numera är ännu mera förvirrad vad UL GUB UB samarbetet innefattar.

Tyvärr körde jag buss när det kom på en UL arbetare och förklarade. Får prata med honom mera när jag inte kör. :)

Jonas

Citat från: Björn Ax skrivet 06 januari 2012, 19:53:36 PM
Får skriva en lite dementi här.

Jag har tydligen haft fel. Har pratat lite med UL och tydligen får vi höra felaktiga uppgifter från GUB.

Tydligen blev denna tråd huvudämnet hos UL's huvudkontor pga detta.

Jag kan erkänna att jag numera är ännu mera förvirrad vad UL GUB UB samarbetet innefattar.

Tyvärr körde jag buss när det kom på en UL arbetare och förklarade. Får prata med honom mera när jag inte kör. :)

Tror det är ytterst få som verkligen vet hur allt hänger ihop.
Frågar du folk på UL säger de en sak, frågar du folk på GUB säger de an annan och frågar du kommunen(innan köpet dvs) så säger de en tredje.

Ingen verkar ha koll på vad som egentligen gäller.
(De gjorde ju en utredning för några år sedan med utomstående konsulter som tyckte att vi hade den rörigaste organisationen i landet! Men det är väl typiskt Uppsala..)

Får du någon klarhet på det hela kan du ju meddela oss andra  ;)

lil-sis

Citat från: Björn Ax skrivet 06 januari 2012, 19:53:36 PM
Får skriva en lite dementi här.

Jag har tydligen haft fel. Har pratat lite med UL och tydligen får vi höra felaktiga uppgifter från GUB.

Tydligen blev denna tråd huvudämnet hos UL's huvudkontor pga detta.

Jag kan erkänna att jag numera är ännu mera förvirrad vad UL GUB UB samarbetet innefattar.

Tyvärr körde jag buss när det kom på en UL arbetare och förklarade. Får prata med honom mera när jag inte kör. :)

UL som i UL-center eller kontoret? UL-center säljer biljetter som de påstår går att använda på Stadsbussarna när de inte gör det.

Det är nog så att ingen till 100% VET.

Avtalen lär vara luddiga. Det finns t ex inget vite för sent konstruerade tabeller, fast det finns ett "sista datum" när de ska vara oss tillhanda. Osv.

Björn Ax

Citat från: lil-sis skrivet 07 januari 2012, 17:49:45 PM
UL som i UL-center eller kontoret? UL-center säljer biljetter som de påstår går att använda på Stadsbussarna när de inte gör det.

Det är nog så att ingen till 100% VET.

Avtalen lär vara luddiga. Det finns t ex inget vite för sent konstruerade tabeller, fast det finns ett "sista datum" när de ska vara oss tillhanda. Osv.

UL kontoret. Där alla "chefer" sitter. :)

Det borde verkligen fixas till iom övergången till landstinget.

Kan ju inte vara bra när GUB tror det är på ett sätt och UL på ett annat sätt.

Vem ska man tro på tro på när det är så här? *sjunger* :D