Efterlysning: CR110 turistare

Startat av mrshadow, 03 december 2011, 20:25:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mrshadow

För länge sedan.. fanns det en CR 110 turistare som bl.a trafikerade Stockholm - Åre
Om jag inte misstar mig så var det en av ytterst få som var helbyggd i Katrineholm.
Någon gång senare delen -70 tal, brann den i motorutrymmet, men renoverades.

Kan firman ha hetat "Svensk Fjällbuss" ??

Mats Karlsson

Den enda CR110 jag har antecknad på Svenska Fjällbuss är A859 / BXU469, en CR110T. Den tillverkades i 9 exemplar med kaross från tyska Vetter, men marknadsfördes som en helbyggd Scania. Den var från 1968 och såldes av Scania 1969 till Uppsala-Skogstibble Trafik. 1972 kom den till Svenska Fjällbus. Sedan vet jag inget mer än att den var till salu 1980.

bilomnibussen

Det var den första CR110T som såldes i Sverige vad jag förstår. Demovagn, vill jag minnas, först registrerad på Uppsala-Skogs-Tibble Trafik AB, med T-nummer.
Mvh Jan G

bilomnibussen

T 269 Scania CR 110 T 1968, chassinr 540915, enligt mina noteringar från början demobuss, 21 mars 1969 reg på Uppsala-Skogs-Tibble Trafik AB, Nygatan 47 c/o AB Omnibus, 702 11 Örebro. 51 pass i beställningstrafik, 49 i linjetrafik. 24 mars 1969 registrerad hos ÖÄ Stockholm med nr A 859. Man frågar sig varför man gick omvägen över Örebro om det inte var så, att bussen levererades av Normans Bilfirma i Örebro och att återförsäljarna då fortfarande hade sina revir.
Mvh Jan G

Staffan Sävenfjord

TageK har skickat denna bild på bussen i fråga samt ett produktblad för Scania CR110T för att läggas ut i Bussnack.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

mrshadow

Bara för att stöka till det så var det INTE en VETTER kaross, utan helbyggd i Katrineholm med samma "karossering" som stadsbussarna
Möjligen var det hel framruta...
Har någonstanns läst om något/några sådana byggen..

Mattias

#6
Citat från: mrshadow skrivet 04 december 2011, 23:34:07 PM
Bara för att stöka till det så var det INTE en VETTER kaross, utan helbyggd i Katrineholm med samma "karossering" som stadsbussarna
Möjligen var det hel framruta...
Har någonstanns läst om något/några sådana byggen..

Kanske var det här:

http://www.scania-cr.cjb.net

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Mats Karlsson

Citat från: mrshadow skrivet 04 december 2011, 23:34:07 PM
Bara för att stöka till det så var det INTE en VETTER kaross, utan helbyggd i Katrineholm med samma "karossering" som stadsbussarna
Möjligen var det hel framruta...
Har någonstanns läst om något/några sådana byggen..
Då var det nog en CR110L. En del av dessa levererades med "turistinredning". Det gick även att få panoramaframruta. Jag har dock ingen sådan antecknad på Svenska Fjällbuss.


Fredrik Klint

Läser från broschyren: "Bussen är avsedd för extrem turisttrafik". Det lät det, turisterna sliter kanske mer på bussarna än ligistyngel i förorterna  ;)

mrshadow

Citat från: Mats Karlsson skrivet 05 december 2011, 07:00:46 AM
Då var det nog en CR110L. En del av dessa levererades med "turistinredning". Det gick även att få panoramaframruta. Jag har dock ingen sådan antecknad på Svenska Fjällbuss.
Det kan vara som angivit, en CR110L(P) med turistinredning och panoramaruta..
Namnet på firman är en gissning och skulle kunnat vara Svensk Turistbuss också..
Så här 30 år i efterhand har nog en del uppgifter halkat ur vindlingarna.
Att denna buss var lite udda, det var dock helt klart.
När man skulle ha några delar så kom ibland kommentaren "Jasså Den.."  ;D

Antar att det finns någon som sitter på en lista över kombinationen CR110L(P) och dess ägare.

Bussföraren

Lennart Strömberg i Mattmar hade ju en CR 110:a med panoramaruta om jag inte minns fel.

Mats Karlsson

Citat från: mrshadow skrivet 05 december 2011, 13:40:58 PM
Det kan vara som angivit, en CR110L(P) med turistinredning och panoramaruta..
Namnet på firman är en gissning och skulle kunnat vara Svensk Turistbuss också..
Så här 30 år i efterhand har nog en del uppgifter halkat ur vindlingarna.
Att denna buss var lite udda, det var dock helt klart.
När man skulle ha några delar så kom ibland kommentaren "Jasså Den.."  ;D

Antar att det finns någon som sitter på en lista över kombinationen CR110L(P) och dess ägare.

Jag har svårt att få ihop detta. Det fanns 231 CR110L, där kanske ca 15 av dessa hade panoramamruta. En av dem har jag kört själv. Men jag hittar ingen på Svensk Fjällbuss eller liknande. Jag tror att det var så att Svensk Fjällbuss inte hade mer än en eller två egna bussar, medan resten hyrdes in. Den CR110L Du är ute efter var kanske inhyrd från någon annan åkare, kanske rent av från Strömberg i Mattmar.

Lulebjörnen

#13
CR110LP Y500 chnr:541310 tillhörande Biltrafik Ab Södra Ljungaverk.
Den finns avbildad på ovanstående CR110-historik. Kan det vara den som avses?

Mats Karlsson

Citat från: Lulebjörnen skrivet 05 december 2011, 20:06:32 PM
CR110LP Y500 chnr:541300 tillhörande Biltrafik Ab Södra Ljungaverk.
Den finns avbildad på ovanstående CR110-historik. Kan det vara den som avses?
Chassinr är 541310 på denna. Jag tror inte att det kan ha varit denna. Den fanns som ny från 1970 hos Biltrafik Södra Ljungaverk, från ca 1974 hos Jakobsson i Näsåker, från 1977 hos Burströms Buss i Haparanda, från 1979 hos Grunds Busstrafik i Färgelanda (där jag hade äran att köra denna buss) och från 1980 hos en trafikskola i Borlänge. Därefter vandrade den runt 1982 hos några bussföretag i Uppland innan den ställdes av i början av 1983.