Förändringar i Borås stadstrafik

Startat av Olof Lagerkvist, 18 november 2011, 08:42:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olof Lagerkvist

Citat från: Svemicke skrivet 01 december 2011, 15:20:05 PM
Vad hände egentligen med alla de andra förändringarna som man skissade på inför trafikstarten nu?

Linje 3 skulle ju åka över Norrby, linje 46 skulle slås ihop med linje 3 och gå till Almenäs, någon busslinje skulle gå i Getängsvägen och sjukhusterminalen skulle byggas om.

...samt att linje 41 och 47 skulle slås ihop och linje 5 skulle förlängas till Sandared via ny bussgata mellan Sjöhagen och Sandared, avkortning av linje 159 till att enbart trafikera delen Borås-Dalsjöfors osv. Jo det var ju en del på gång men det verkar inte som några verkställande beslut skulle vara fattade i de här frågorna. Märkligt nog, för det verkade ganska konkret när det framförts under det här året.

Hur är statusen på byggandet av bussgatan mellan Sjöhagen och Sandareds kyrka förresten? Är det bygget försenat på något vis?
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 01 december 2011, 15:43:04 PM
...samt att linje 41 och 47 skulle slås ihop och linje 5 skulle förlängas till Sandared via ny bussgata mellan Sjöhagen och Sandared, avkortning av linje 159 till att enbart trafikera delen Borås-Dalsjöfors osv. Jo det var ju en del på gång men det verkar inte som några verkställande beslut skulle vara fattade i de här frågorna. Märkligt nog, för det verkade ganska konkret när det framförts under det här året.

Hur är statusen på byggandet av bussgatan mellan Sjöhagen och Sandareds kyrka förresten? Är det bygget försenat på något vis?


Sammanslagningen av linje 41 och 47 sprack på att det är olika entreprenörer. Borås Lokaltrafik kör linje 41 och Veolia kör linje 47. Förlängningen av linje 5 till Sandared är fortfarande aktuell när ovannämnd bussgata är klar. Jag tror man räknar med december 2012. Sandared får då 30-minuterstrafik med linje 5 och behöver inte linje 159 längre. Linje 404 till Bollebygd kommer väl dock att gå kvar en gång i timmen och komplettera.

Ny bussterminal vid Sjukhuset är på gång och bygget beräknas sättas i gång nästa år.

Att linje 3 inte fick gå till Armbåga via Norrby hängde väl samman med att det blev dyrare med en särskild linje till Almenäs. De turer på linje 3 som går till Almenäs hinner inte om de skall köra via Norrby.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 december 2011, 16:09:51 PM
Sammanslagningen av linje 41 och 47 sprack på att det är olika entreprenörer. Borås Lokaltrafik kör linje 41 och Veolia kör linje 47. Förlängningen av linje 5 till Sandared är fortfarande aktuell när ovannämnd bussgata är klar. Jag tror man räknar med december 2012. Sandared får då 30-minuterstrafik med linje 5 och behöver inte linje 159 längre. Linje 404 till Bollebygd kommer väl dock att gå kvar en gång i timmen och komplettera.

Ny bussterminal vid Sjukhuset är på gång och bygget beräknas sättas i gång nästa år.

Att linje 3 inte fick gå till Armbåga via Norrby hängde väl samman med att det blev dyrare med en särskild linje till Almenäs. De turer på linje 3 som går till Almenäs hinner inte om de skall köra via Norrby.

Vid närmare eftertanke kanske man väntar med ytterligare förändringar av linje 3 och Bäckeskog/Armbåga/Almenäs tills dels den nya bron över Viskan vid Armbåga är klar och dels när bygget av nya riksväg 42 förbifart Sjöbo väl får nytt fastställt färdigtdatum. Den förstnämnda är ju på gång och den sistnämnda försenad för jag vet inte vilken gång i ordningen och den har ju viss betydelse för planeringen eftersom man bör dra en linje ytterligare till Sjöbo när den blir klar eftersom Sjöbo då bör bli av med linje 150 mot Fristad.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 december 2011, 16:09:51 PM
Sammanslagningen av linje 41 och 47 sprack på att det är olika entreprenörer. Borås Lokaltrafik kör linje 41 och Veolia kör linje 47. Förlängningen av linje 5 till Sandared är fortfarande aktuell när ovannämnd bussgata är klar. Jag tror man räknar med december 2012. Sandared får då 30-minuterstrafik med linje 5 och behöver inte linje 159 längre. Linje 404 till Bollebygd kommer väl dock att gå kvar en gång i timmen och komplettera.

Jaså, sprack det? När hände detta? Västtrafik klantade alltså till det lite där, men jag har även hört att 47:an ska bort helt.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 december 2011, 16:09:51 PM
Ny bussterminal vid Sjukhuset är på gång och bygget beräknas sättas i gång nästa år.

Exakt vad är planerna för terminalen där? Linje 4 är ju inte att räkna med ,långsiktigt för jag, liksom Olof, tror inte att den kommer bli långvarig. Dessutom försvinner ju servicelinjerna i 2013 och då kan deras nuvarande hållplats nyttjas av andra linjer.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 december 2011, 16:09:51 PM
Att linje 3 inte fick gå till Armbåga via Norrby hängde väl samman med att det blev dyrare med en särskild linje till Almenäs. De turer på linje 3 som går till Almenäs hinner inte om de skall köra via Norrby.

Vilken linje skulle gå i Getängsvägen?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 01 december 2011, 16:44:54 PM
Vid närmare eftertanke kanske man väntar med ytterligare förändringar av linje 3 och Bäckeskog/Armbåga/Almenäs tills dels den nya bron över Viskan vid Armbåga är klar och dels när bygget av nya riksväg 42 förbifart Sjöbo väl får nytt fastställt färdigtdatum. Den förstnämnda är ju på gång och den sistnämnda försenad för jag vet inte vilken gång i ordningen och den har ju viss betydelse för planeringen eftersom man bör dra en linje ytterligare till Sjöbo när den blir klar eftersom Sjöbo då bör bli av med linje 150 mot Fristad.


Tror Du inte att linje 150 fortsätter gå gamla vägen?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 01 december 2011, 17:31:45 PM
Tror Du inte att linje 150 fortsätter gå gamla vägen?


Nu var det inte mig du frågade men mitt svar är i alla fall:

Tror jag knappast. Kravet från Fristad-borna att få en snabbare förbindelse är för stark. Men det kan ju bli en linje som går gamla vägen också men då med betydligt glesare trafik.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Svemicke skrivet 01 december 2011, 17:30:53 PM
Jaså, sprack det? När hände detta? Västtrafik klantade alltså till det lite där, men jag har även hört att 47:an ska bort helt.

Jo, det har väl också diskuterats emellanåt. Den har ju traditionellt alltid trafikerats lite som en kortare variant av linje 153 och under någon tidtabellsperiod, tror det bör ha varit alldeles i början på 2000-talet, tror jag dessutom att linjenumret 47 försvann helt och att även de turer som vände i Ekås skyltades linje 153. Pratade med en förare för ett tag sedan som minns den tiden och att han vid ett tillfälle var halvvägs till Bredared när han kom på att turen han körde egentligen skulle vänt i Ekås. ;)

Citat från: Svemicke skrivet 01 december 2011, 17:30:53 PM
Vilken linje skulle gå i Getängsvägen?

Det var väl det som var tänkt för linje 46. Almenäs-Getängsvägen-Resecentrum-Druvefors-Göta-Bosnäs alltså.

Citat från: Svemicke skrivet 01 december 2011, 17:30:53 PM
Tror Du inte att linje 150 fortsätter gå gamla vägen?

Jag vet inte, men det troligaste är väl att man kör nya vägen med den linjen. Det lär nog bli svårt att behålla konkurrenskraften mot privat bil annars eftersom skillnaden i tid bör bli ganska stor. Det har redan med dagens upplägg framförts starka önskemål om att linje 150 inte borde ta lokala resenärer Centrum-Sjöbo för att snabba upp resorna Fristad-Borås.

Inte på de senaste ritningarna men väl på några år gamla ritningar var det hållplatsfickor inritade på nya leden ungefär mellan skroten och rörfabriken. Så någon tanke bör någon ha haft på busslinje den vägen i alla fall även om jag inte hittar något om det i nu gällande detaljplan. Vilket iofs naturligtvis inte säger något om hur man tänkt sig linjedragningen, bara att man kanske inte längre avser att bygga hållplats just där:
http://www.boras.se/download/18.4d290882129b65b4da0800051065/Planbeskrivning.pdf
http://www.boras.se/download/18.4d290882129b65b4da0800051066/Plankarta+f%C3%A4rg.pdf
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 01 december 2011, 17:30:53 PM

Exakt vad är planerna för terminalen där? Linje 4 är ju inte att räkna med ,långsiktigt för jag, liksom Olof, tror inte att den kommer bli långvarig. Dessutom försvinner ju servicelinjerna i 2013 och då kan deras nuvarande hållplats nyttjas av andra linjer.



Planbeskrivningen finns här
http://www.borasem.se/download/18.556ed85e13074032f61800041435/Samariten_planbeskrivning_SAM_110701.pdf

Även om linje 4, 10 och 14 försvinner från Sjukhuset så rör det sig om sex avgångar i timmen. Dessa kommer säkert att "ersättas" av fler avgångar på befintliga linjer eller rentav någon ny linje. För linje 1 finns väl planer på att införa 5-minuterstrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

reseguiden86

Krävs det några nya omlopp som resultarar i nya/fler begagnade bussar eller räcker den nuvarande vagnparken till för att täcka behovet??

Staffan Sävenfjord

Citat från: reseguiden86 skrivet 02 december 2011, 12:41:07 PM
Krävs det några nya omlopp som resultarar i nya/fler begagnade bussar eller räcker den nuvarande vagnparken till för att täcka behovet??

Om jag räknat rätt så behövs lika många bussar som nu förutom att det behövs fler på linje 1. Beroende på hur tight man planerar göra omloppen bör det bli två eller tre bussar till. Hur man skall lösa detta vet jag inte.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 december 2011, 18:15:32 PM
Planbeskrivningen finns här
http://www.borasem.se/download/18.556ed85e13074032f61800041435/Samariten_planbeskrivning_SAM_110701.pdf

Även om linje 4, 10 och 14 försvinner från Sjukhuset så rör det sig om sex avgångar i timmen. Dessa kommer säkert att "ersättas" av fler avgångar på befintliga linjer eller rentav någon ny linje. För linje 1 finns väl planer på att införa 5-minuterstrafik.

Ser bra ut enligt ritning. Tack för länken! Ser ut som att bussarna lättare kan komma ut på Brämhultsvägen mot stan. Förhoppningsvis blir det kollektivtrafiksignaler här också.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 december 2011, 13:57:51 PM
Om jag räknat rätt så behövs lika många bussar som nu förutom att det behövs fler på linje 1. Beroende på hur tight man planerar göra omloppen bör det bli två eller tre bussar till. Hur man skall lösa detta vet jag inte.


Åkte med BL 096 igår, så det måste åtminstone ha kommit två nya bussar till.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 01 december 2011, 18:09:05 PM

http://www.boras.se/download/18.4d290882129b65b4da0800051065/Planbeskrivning.pdf
http://www.boras.se/download/18.4d290882129b65b4da0800051066/Plankarta+f%C3%A4rg.pdf


Fler intressanta länkar.

Det man skulle kunnat göra redan nu är ju att låta en busslinje gå från Norra Sjöbo (Björksätersgatan), över Knalleland och Arenan, för att sedan gå i Getängsvägen över Norrby och resecentrum mot stan. Förslagsvis kan ju denna sedan fortsätta till Brotorp.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 02 december 2011, 23:34:42 PM
Åkte med BL 096 igår, så det måste åtminstone ha kommit två nya bussar till.

Nu börjar man känna igen numren. 096 är i min värld en Volvo B10M Wiima från mitten av 1980-talet. Men den slopades 2004.

Jag antar att nya 096 var en MAN Lion's City. Jag såg också en ny sådan i går men hann på avståndet inte uppfatta numret. Den  såg lite för ny ut för att vara 092 eller 093, som kom i september.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2011, 08:45:24 AM
Nu börjar man känna igen numren. 096 är i min värld en Volvo B10M Wiima från mitten av 1980-talet. Men den slopades 2004.

Jag antar att nya 096 var en MAN Lion's City. Jag såg också en ny sådan i går men hann på avståndet inte uppfatta numret. Den  såg lite för ny ut för att vara 092 eller 093, som kom i september.


Ja, detr var det. Hur exakt såg Du denna skillnad? Tycker de ser likadana ut, jag.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -