Förändringar i Borås stadstrafik

Startat av Olof Lagerkvist, 18 november 2011, 08:42:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olof Lagerkvist

I nästa tidtabell som alltså börjar gälla 11 december görs en del intressanta förändringar i Borås. Bland annat får linje 1 6-minuterstrafik på vardagar. Centrum-Sjukhuset blir det dock ingen skillnad i antal avgångar per timme eftersom linje 4 kortas av och återställs till hur den började för ett år sedan. Sandwallsgatan förlorar åter sin busstrafik och Brotorp får tillbaka sin.

Är det bara jag som tycker upplägget med linje 4/24 känns lite märkligt? Det känns som det går åt ganska mycket resurser till lite nytta till de här experimenten...
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 18 november 2011, 08:42:08 AM

Är det bara jag som tycker upplägget med linje 4/24 känns lite märkligt? Det känns som det går åt ganska mycket resurser till lite nytta till de här experimenten...


Nej, det är inte bara du. Linje 4 Brotorp-Sjukhuset visade sig ju rätt snabbt vara en felsatsning eftersom den bygger på att anslutning mellan linje 2 och 4 fungerar vid Husbondegatan eller Östergårdsplan. Om linje 4 liksom tidigare skall gå var 15:e minut får den väldigt svårt att hålla tiden eftersom det tar 14-15 minuter att köra sträckan med tom buss. Bara ett par resande gör alltså att bussen blir försenad. Om även linje 2 återgår till sina gamla omlopp kommer även den ofta att bli försenad, men där kan man ju lösa det genom att sätta in ett omlopp till.

När linje 4 inte går fortsätter linje 2 som linje 24 till Högagärdsgatan. Linje 24 tar ungefär 2 minuter att köra. Det är lite märkligt upplägg som är svårt att förstå men eftersom det är samma buss fungerar åtminstone bytena.

Sedan är det ju frågan hur det kommer att fungera med 6-minuterstrafik på linje 1. Redan i dag med 7/8-minuterstrafik blir det rätt ofta ledbussar men utan led på den linjen. Det vill säga att bussarna klumpar ihop sig två och två.

För övrigt verkar det inte bli några ändringar i tätortstrafiken i Borås, men det är ju inte så konstigt eftersom det kom en rejält omarbetad tidtabell i december förra året.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Lite tidsjusteringar blir det ju ..  Men som sagt upplägget med 4/24 det är väl ingen som begriper..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Omnilasse

Vad som en utsocknes framförallt kan tycka är konstigt, är att man inte presenterar det som att det ens finns en koppling mellan 2/4/24 i tidtabellen. Det är väl ändå en grund för att ha anslutningstrafik kan man ju tycka.

Sedan har man väl dragit detta med stomlinjetrafiken lite väl långt i Sverige. Det tycks vara helt förbjudet att ha olika lösningar eller slutstationer under dagen. Att i tidtabellen förlänga linje 2 dit, istället för att ha en särskild linje är väl ändå rätt vettig lösning. Givetvis förlorar utföraren möjlighet då att i enstaka fall kunna köra med olika bussar (om det skulle vara lönsamt omloppsmässigt), men när tidtabellen ändå är lagd för att hinna med vändan på 24:an känns det kanske lite väl överdrivet.

Men man kunde ju ändå ha en liten not i tidtallen att linjen fortsätter som linje 24 och vice versa. Jag tycker att man i Malmö gjort en rimlig kompromiss när det gäller stomtrafiken i det avseendet.

yngrot

Ja det är väl det minsta man kan begära att det står i tidtabeller hur bussen fortsätter. Och dessutom linje 6 har 2 olika ändstationer så i logikens namn borde även linje 2 kunna ha det .. men Västtrafik och logik går ju inte ihop  ::)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 18 november 2011, 13:18:04 PM
Ja det är väl det minsta man kan begära att det står i tidtabeller hur bussen fortsätter. Och dessutom linje 6 har 2 olika ändstationer så i logikens namn borde även linje 2 kunna ha det .. men Västtrafik och logik går ju inte ihop  ::)

Det är linje 3 och 6 som har olika ändstationer men naturligtvis skulle även linje 2 kunna ha det. Men det är Borås stad som bestämmer vilka linjenummer det skall vara i tätortstrafiken, inte Västtrafik. Självklart skall kopplingen mellan linje 2 och 24 framgår av tidtabellerna liksom dagens koppling mellan linje 2 och 4 borde göra det. Om du kommer med linje 2 till Husbondegatan och skall fortsätta med linje 4 (sedan 24) och inte är bekant med förhållandena stiger du ju av där och bussen hinner fortsätta innan du ser att den skyltat om till ny linje. Blir att vänta en halvtimme. Omskyltningen från linje 2 till linje 4 vid Husbondegatan sker i dag några sekunder efter det bussen stannat vid hållplatsen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Nu har jag tittat igenom tidtabellerna noggrannare och ser att linje 4 verkar få tre bussar i omloppet. I princip två ute och rullar och en tredje stående 26 minuter i Brotorp. Då blir frågan varför man inte kan lägga om tiderna lite så att man kan förlänga ner linjen från Sjukhuset till Södra Torget. Borde väl vara bättre utnyttjande av resurserna än att stå 26 minuter i Brotorp.

Alternativt borde man väl kunna skippa Brotorp och förlänga var tredje buss på linje 2 från Husbondegatan över Hässleholmen till Sjukhuset. Då sparar man in en buss och resenärerna slipper byta på Trandared.

Ett tredje alternativ är det jag varit inne på flera gånger senaste åren. Alltså ungefär som föregående alternativ, men köra in till Sandwallsgatan och bygga en liten bussgata över till Svensgärde och därifrån ersätta dagens linje 3 ner till Södra Torget. Jag tror att det skulle ge ett hyggligt resursutnyttjande men ändå trafik till några områden med få resenärer. Men för detta krävs lite gatuombyggnad så det kan jag förstå att det kan dra ut på tiden. Något av alternativ 1 eller 2 skulle däremot gå att införa närsomhelst.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Det låter ju helknäppt Olof om en buss står i ca 26 min då skulle det i princip kosta nada att köra till Södra torget vilket väl vore bra.

Staffan: jag har inte helt koll på stadstrafiken längre så att linje 3 oxå har 2 olika visste jag inte men om nu det är Borås stad som bestämmer detta varför kan de inte ha logik detta???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 18 november 2011, 15:36:07 PM
Nu har jag tittat igenom tidtabellerna noggrannare och ser att linje 4 verkar få tre bussar i omloppet. I princip två ute och rullar och en tredje stående 26 minuter i Brotorp. Då blir frågan varför man inte kan lägga om tiderna lite så att man kan förlänga ner linjen från Sjukhuset till Södra Torget. Borde väl vara bättre utnyttjande av resurserna än att stå 26 minuter i Brotorp.


Två bussar blir det men att det blir 26 minuter på Brotorp stämmer (Olof! Alla utom Västtrafik säger på och inte i om stadsdelar i Borås  ;). I praktiken innebär väl detta att bussarna kör ned till garaget på Strömsdal under tiden. Det blir alltså samma omlopp som man införde mot slutet innan linje 4 lades om i början av april. Det visade sig snart att det inte höll att köra med bara en buss. Det förekom dock ändå att det blev så eftersom det saknades bussar. En av mina vänner körde 4-an under de premisserna och han började vid Sjukhuset med 10 minuters försening och blev sedan 15, 20 och 25 minuter sen innan han hoppade över ett varv och var i fas igen.

En alternativ lösning hade varit att köra 4-an med 20-minuterstrafik, vilket också gett bättre anslutningar till 2-an som går var 10:e minut.

Det går inte att läsa ut ur tidtabellen om man skall köra linje 2 med 6 eller 7 omlopp men det är möjligt att man gör som i dag och står över 10 minuter på Tullen och då blir det 7. Därmed går det också hyfsat att hålla tidtabellerna.

Det går heller inte att läsa ut hur många omlopp man tänker sig på linje 1. I dag är det nästan omöjligt att hålla tiderna på den linjen med 67-68 minuters omloppstid så vi får väl hoppas att man åtminstone tar till 72 minuters omloppstid, det vill säga 12 omlopp.

Tidtabellerna ligger ute på nätet först i dag så jag har inte kunnat kolla detta förut.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 18 november 2011, 16:06:30 PM
Det låter ju helknäppt Olof om en buss står i ca 26 min då skulle det i princip kosta nada att köra till Södra torget vilket väl vore bra.

Staffan: jag har inte helt koll på stadstrafiken längre så att linje 3 oxå har 2 olika visste jag inte men om nu det är Borås stad som bestämmer detta varför kan de inte ha logik detta???

Linje 3 vänder vid Almenäs eller Armbåga vändplats (skyltas Ishallen). Linje 6 vid S:t Sigfrids Griftegård eller Regementet. I övrigt har alla linjer nu samma sträckning.

Logiken i att två linjer tillåts ha olika vändhållplatser men det inte går på linje 2 har av Borås stad planeringsansvarige förklarats med att  man har för avsikt att ändra de båda andra linjerna senare. Att förlänga turerna under lågtrafik på linje 2 till Högagärdsgatan är dessutom mindre problem eftersom det innebär en ren förlängning. Både linje 3 och 6 går olika körvägar sista delen av respektive linjegren.

Om man skall till Media Markt med linje 3 är det alltså risk att man hamnar vid Ålgårdsbron i stället för Armbåga vändplats eftersom man inte förrän det är för sent som man märker att bussen kör åt fel håll. Visserligen finns skyltar inne i bussen men vem tänker på det? Om man åker linje 2 till Högagärdsgatan men den bara går till Husbondegatan händer bara att föraren ber en byta till linje 4.









Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 november 2011, 16:25:12 PM
Två bussar blir det men att det blir 26 minuter på Brotorp stämmer

Ja, givetvis. Jag snurrade till det lite där. Men hursomhelst, av dessa två är alltså en ute och kör och en annan står 26 minuter Brotorp. ;)

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 november 2011, 16:25:12 PM
En alternativ lösning hade varit att köra 4-an med 20-minuterstrafik, vilket också gett bättre anslutningar till 2-an som går var 10:e minut.

Ja, det är ju ytterligare en tanke som borde slagit de som planerat detta. Jag vet inte om det är kilometerkörningsbaserade avgifter som ställt till det, men jag tycker att som det kommer att bli nu blir det lite smått fånigt.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Staffan nu när du skriver det så nog 17 kom jag på att 3 vänder på 2 ställen .. har ju till och med sett det själv .. men minnet i vissa lägen är ju som du vet ...  ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 18 november 2011, 16:39:03 PM
Ja, givetvis. Jag snurrade till det lite där. Men hursomhelst, av dessa två är alltså en ute och kör och en annan står 26 minuter Brotorp. ;)


En buss till blir det ju om man nu skall ha en rimlig chans att följa tidtabellen men kanske man kan ordna det så att föraren kör ner bussen till garaget (vanligen är den väl tom redan när detta passeras och bussen behöver inte gå längre) och där på något smart sätt övergår till annan tjänst så att man inte också binder upp en förare också. Ungefär som man vanligtvis gör på linje 46 i dag när den har 20 minuters reglertid vid Södra torget. Har också sett det tillämpas på linje 4 med 14 minuters reglertid vid Södra torget. Men det ställer stora krav på turlistemakarna.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Så  24 kommer tillbaka, låter ju bara löjligt att ha en så linje. Linje 4 kan väl lika gärna köra detta..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 22 november 2011, 23:55:14 PM
Så  24 kommer tillbaka, låter ju bara löjligt att ha en så linje. Linje 4 kan väl lika gärna köra detta..

Det enklaste är väl att förlänga linje 2 med tre hållplatser under de tider som linje 4 inte  går. Att blanda in linje 4 gör inte saken bättre. Men Borås stad vill inte ha två olika vändhållplatser på samma linje, vilket man trots det har på linje 3 och 6.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)