Förändringar i Borås stadstrafik

Startat av Olof Lagerkvist, 18 november 2011, 08:42:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2011, 08:01:46 AM
Det enklaste är väl att förlänga linje 2 med tre hållplatser under de tider som linje 4 inte  går. Att blanda in linje 4 gör inte saken bättre. Men Borås stad vill inte ha två olika vändhållplatser på samma linje, vilket man trots det har på linje 3 och 6.

Frågan är ju om inte detta går till överdrift. Jag tänker på Karlstadsbuss - som ju nästan ökat trafiken mest i landet under senare år och verkligen gjort succé. Där har det ju inte varit något problem att ha olika vändstationer på stomlinjerna. Men kritiken gäller ju inte här bara Borås, så ser det ju ut på många håll i landet. Kritiken gäller ju egentligen att man skapar en sämre lösning, men med en tveksam vinst.

Att tydlighet i busslinjenätet är viktigt, tror jag alla är överens om. Och det är viktigt att man inte har för många undantag på linjer. Men om man förlänger 2:an kvällstid, så får man ju naturligtivs skylta ordentligt, så att resenärerna förstår att bussen passerar via den ursprungliga ändstationen - Om man nu skall ha olika lösningar för olika tider på dygnet (vilket väl här i sådana fall snarare är grundproblemet). De som normalt åker 4:an måste ju ändå lära sig att ta tvåan och byta till 24:an.

Vad än märkligare är ju att man då inte signalerar vare sig i tidtabellen på 2:am eller 24:an att linjerna har koppling till varandra. Det om något skulle väl behövas om man vill skapa en tydlighet gentemot resenärerna? En liten not på 2:an under dessa tider att den fortsätter/utgår från annan plats om man väljer den lösningen, eller om man promt vill ge bussen ett särskilt nummer att den fortsätter som/från linje 24. Inte ens i fyrans tidtabell finns ju en hänvisning till 24:an. Nu kan ju den försiktiga och ovana resenären kanske ta en tidigare buss för att man inte vet om anslutningen fungerar...

Ibland tycks trafikhuvudmännen tro att det inte skall finnas någon merinformation i tidtabellerna alls, annat än själva tiderna. Jag tror det är att underskatta resenärerna. Dessutom, står det angivet, kan man ju alltid hänvisa till att informationen finns om det kommer klagomål.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Omnilasse skrivet 23 november 2011, 13:00:42 PM

Att tydlighet i busslinjenätet är viktigt, tror jag alla är överens om. Och det är viktigt att man inte har för många undantag på linjer. Men om man förlänger 2:an kvällstid, så får man ju naturligtivs skylta ordentligt, så att resenärerna förstår att bussen passerar via den ursprungliga ändstationen - Om man nu skall ha olika lösningar för olika tider på dygnet (vilket väl här i sådana fall snarare är grundproblemet). De som normalt åker 4:an måste ju ändå lära sig att ta tvåan och byta till 24:an.

Du har missförstått en del. Låt mig förklara på nytt.

I dag övergår linje 2 till att bli linje 4 vid Husbondegatan. Under lågtrafik gäller det alla turer, måndag-fredag fram till cirka 19.00 under högtrafik var tredje tur och så är det någon timme varannan tur. Detta är någorlunda lättbegripligt men det vore lämpligt att det framgår av tidtabellen att det är bussen på linje 2 som fortsätter. I andra riktningen övergår alla bussar på linje 4 till linje 2 vid Husbondegatan. Även detta borde förstås framgå av tidtabellen.

Från 11 december så blir det betydligt mer komplicerat. Inga bussar på linje 2 övergår till linje 4 och ingen på linje 4 till linje 2. Utan i stället blir det att alltid byta vid Husbondegatan (eller Östergårdsplan) och det finns ingen samordning i tidtabellerna eller något om att försenad buss skall inväntas. I riktning mot centrum blir det max 10 minuters väntetid men i riktning mot Högagärdsgatan kan det bli nästan 30 minuter att vänta på nästa buss om man just missar en. Linje 4 kommer att sluta att gå vid 19-tiden och går inte lördag-söndag och då gäller i stället att samtliga bussar på linje 2 fortsätter som linje 24 till Högagärdsgatan. Inte  heller detta står det något om i tidtabellen.

Det blir alltså mycket förvirrat och det var mycket förvirrat redan fram till april i år när man körde efter samma upplägg. Det är därför konstigt att man återgår till detta. Vad som omedelbart kan göras utan extra kostnad är:
1. Att  låta linje 2 fortsätta till Högagärdsgatan med samma nummer när linje 4 inte går.
2. Att se till att det blir passning mellan linje 2 och linje 4 i båda riktningarna lämpligen vid Östergårdsplan, åtminstone i riktning Högargärdsgatan. Med den planerade tidtabellen med 26 minuters reglertid på Brotorp finns det ju tid till detta.

Förvisso är det inte många resenärer det rör sig om vid de tre berörda hållplatserna, ett 30-tal om dagen, men det lär ju inte bli fler med detta krångel som med enkla medel kan åtgärdas. De här ändringarna spar inte in några bussar men boende vid Sandwallsgatan blir av med sin buss. Vinnarna är de som bor på Brotorp (ett villaområde där de flesta har minst två bilar utanför huset, de fattigaste brukar ha BMW) som får en helt ny förbindelse samt de som skall åka från Trandared till t ex sjukhuset som får en förbindelse som är 3-4 minuter snabbare än dagens.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 18 november 2011, 08:42:08 AM
I nästa tidtabell som alltså börjar gälla 11 december görs en del intressanta förändringar i Borås. Bland annat får linje 1 6-minuterstrafik på vardagar. Centrum-Sjukhuset blir det dock ingen skillnad i antal avgångar per timme eftersom linje 4 kortas av och återställs till hur den började för ett år sedan. Sandwallsgatan förlorar åter sin busstrafik och Brotorp får tillbaka sin.

Är det bara jag som tycker upplägget med linje 4/24 känns lite märkligt? Det känns som det går åt ganska mycket resurser till lite nytta till de här experimenten...

Hela linje 4 är märklig. Om Borås stad hade varit smarta så hade de förgrenat linje 2 med en gren till Sandwallsgatan och en till Brotorp, så hade problemet i princip varit löst.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 28 november 2011, 23:29:46 PM
Hela linje 4 är märklig. Om Borås stad hade varit smarta så hade de förgrenat linje 2 med en gren till Sandwallsgatan och en till Brotorp, så hade problemet i princip varit löst.

Det hade inte löst problemet för resor mellan Trandared och Hässleholmen-Sjukhuset, vilket är fyrans huvudsakliga uppgift. Vad jag vet har det inte varit något gnäll under de snart 8 månader som Brotorp inte haft någon annan bussförbindelse än linje 11, som går en gång i timmen. Det är ju inte särskilt långt att gå till Gånghestervägen där linje 159 går varje halvtimme.

Om man nu nödvändigtvis inte skall köra efter nuvarande upplägg att vissa tvåor fortsätter som fyror (och vice versa) så hade det nog varit bättre att låta linje 4 vända vid Husbondegatan. Med eller utan svängen via Sandwallsgatan. Då hade man haft en mycket bättre definierad anslutningspunkt och förarna på respektive linje haft lättare att invänta försenad buss. Och man hade lätt klarat omloppet med en buss med cirka 12 minuters körtid i varje riktning. Ännu bättre hade varit då att låta berörda tvåor fortsätta som fyror till Sjukhuset.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 november 2011, 16:46:17 PM
Det hade inte löst problemet för resor mellan Trandared och Hässleholmen-Sjukhuset, vilket är fyrans huvudsakliga uppgift. Vad jag vet har det inte varit något gnäll under de snart 8 månader som Brotorp inte haft någon annan bussförbindelse än linje 11, som går en gång i timmen. Det är ju inte särskilt långt att gå till Gånghestervägen där linje 159 går varje halvtimme.

Om man nu nödvändigtvis inte skall köra efter nuvarande upplägg att vissa tvåor fortsätter som fyror (och vice versa) så hade det nog varit bättre att låta linje 4 vända vid Husbondegatan. Med eller utan svängen via Sandwallsgatan. Då hade man haft en mycket bättre definierad anslutningspunkt och förarna på respektive linje haft lättare att invänta försenad buss. Och man hade lätt klarat omloppet med en buss med cirka 12 minuters körtid i varje riktning. Ännu bättre hade varit då att låta berörda tvåor fortsätta som fyror till Sjukhuset.

Dessutom har väl till och med klagomål från boende på Brotorp yppats om att busstrafiken dit har ökats?
Busschaufförsmeriter:
Pågående:

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 30 november 2011, 01:33:04 AM
Dessutom har väl till och med klagomål från boende på Brotorp yppats om att busstrafiken dit har ökats?

Skulle inte förvåna mig. Det är den typen av medborgare som brukar klaga på sådant som bor där. Skall bussarna nu stå där i 26 minuter och tidsreglera så måste motorn hållas i gång kalla dagar så att bussen inte blir helt utkyld och då lär det ju bli ännu mer klagomål.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 november 2011, 08:15:38 AM
Skulle inte förvåna mig. Det är den typen av medborgare som brukar klaga på sådant som bor där. Skall bussarna nu stå där i 26 minuter och tidsreglera så måste motorn hållas i gång kalla dagar så att bussen inte blir helt utkyld och då lär det ju bli ännu mer klagomål.

Precis! Skönt man slipper de bekymren. :)
Busschaufförsmeriter:
Pågående:

bjorn_k

Det finns ingen restvärmare? "automatic pause heater" e dyl?

Staffan Sävenfjord

Citat från: bjorn_k skrivet 30 november 2011, 20:16:59 PM
Det finns ingen restvärmare? "automatic pause heater" e dyl?

Nej, det finns inte i BL:s bussar. Det finns naturligtvis alternativ till att stå vid hållplatsen på tomkörning men jag har ändå en känsla - vis från andra ställen där det varit så här långa reglertider - att det blir det som gäller.

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 november 2011, 20:46:15 PM
Nej, det finns inte i BL:s bussar. Det finns naturligtvis alternativ till att stå vid hållplatsen på tomkörning men jag har ändå en känsla - vis från andra ställen där det varit så här långa reglertider - att det blir det som gäller.

Nu har vi väl inte haft så här långa reglertider vid några ändhållplatser i Borås på ganska många år. Spontant tror jag det närmsta man kommer i någorlunda modern tid att under 80-talet till mitten av 90-talet hade bussarna på linje 1 ca 15 minuter i vändningen i Brämhult (förutom de turer som fortsatte till Hyberg). Där kan jag som gammal Brämhultsbo intyga att det förekom en hel del tomgångskörning kalla vinterdagar. Men några större anledningar har det ju alltså hittills inte funnits att utrusta bussar särskilt för att klara långa tider kalla dagar utan motorn igång.

Sedan kan man också spekulera i hur länge den här linje 4 kommer att finnas, åtminstone med just det här upplägget. Mitt tips är att den blir nog ganska kortlivad.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 30 november 2011, 20:56:44 PM
Nu har vi väl inte haft så här långa reglertider vid några ändhållplatser i Borås på ganska många år. Spontant tror jag det närmsta man kommer i någorlunda modern tid att under 80-talet till mitten av 90-talet hade bussarna på linje 1 ca 15 minuter i vändningen i Brämhult (förutom de turer som fortsatte till Hyberg). Där kan jag som gammal Brämhultsbo intyga att det förekom en hel del tomgångskörning kalla vinterdagar. Men några större anledningar har det ju alltså hittills inte funnits att utrusta bussar särskilt för att klara långa tider kalla dagar utan motorn igång.

Du behöver bara gå till starten för framtidstrafiken i augusti 2004 för att hitta reglertider på uppemot 20 minuter. Linje 6 och 8 gick då med 90-minutersomlopp under kvällar, lördagar och söndagar och det gav drygt 10 minuters reglertid vid ena ändhållplatsen och 20 vid den andra. Detta ändrades ganska snart till 60-minutersomlopp och reglertid på bara några minuter.

Är det inte så också i dag att linje 1 på kvällar har 27 minuters reglertid vid Skogsfrugatan och linje 5/6 har bortåt 20 minuter vid Ängsgården på kvällar. Ser i varje fall ut så i tidtabellen. Linje 3 har 15 minuters reglertid vid Armbåga vändplats ("Ishallen") för de turer som inte går till Almenäs. Linje 5 har 13 minuter vid Ängsgården, men det är sällan som den kan hålla tiden vid ankomst dit.

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 november 2011, 22:01:19 PM
Du behöver bara gå till starten för framtidstrafiken i augusti 2004 för att hitta reglertider på uppemot 20 minuter. Linje 6 och 8 gick då med 90-minutersomlopp under kvällar, lördagar och söndagar och det gav drygt 10 minuters reglertid vid ena ändhållplatsen och 20 vid den andra. Detta ändrades ganska snart till 60-minutersomlopp och reglertid på bara några minuter.

Är det inte så också i dag att linje 1 på kvällar har 27 minuters reglertid vid Skogsfrugatan

Jo just det, det har du rätt i. Det var tidigare 12 minuter men man justerade tiderna för någon tidtabell sedan så att det skulle bli avång och ankomst samtidigt vid Södra Torget för att bättre passa byten med andra linjer på kvällarna. Det bör ha varit då det blev det så här.

och linje 5/6 har bortåt 20 minuter vid Ängsgården på kvällar. Ser i varje fall ut så i tidtabellen.

Det har du också rätt i. Frågan är väl egentligen bara om det verkligen blir så lång tid i praktiken. De där linjerna har ganska snålt tilltagna tider genom Centrum och upp till Brämhult. Men det lär väl bli ganska långa tider vid ändhållplatsen ändå.

Linje 3 har 15 minuters reglertid vid Armbåga vändplats ("Ishallen") för de turer som inte går till Almenäs. Linje 5 har 13 minuter vid Ängsgården, men det är sällan som den kan hålla tiden vid ankomst dit.

Att tanken på gamla linje 1 i Brämhult dök upp var väl snarare beroende på att den hade det här upplägget med 15 minuters vändtid hela trafikdygnet. Det var alltså inte så bara för att "styva till" glesare trafik på kvällstid eller något liknande. Men som du säger finns det nog en del exempel på åtminstone nära 15 minuter även i dagsläget.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 30 november 2011, 22:20:03 PM

Det har du också rätt i. Frågan är väl egentligen bara om det verkligen blir så lång tid i praktiken. De där linjerna har ganska snålt tilltagna tider genom Centrum och upp till Brämhult. Men det lär väl bli ganska långa tider vid ändhållplatsen ändå.

Kvällstid brukar nog tidtabellerna hålla ganska bra för såväl linje 5 som linje 6. Men eftersom bussarna tomkörs mellan Ängsgården och Sörbo så kan ju väntetiden tillbringas någonstans där det går att stå med motorn på utan att störa närboende.

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 30 november 2011, 22:20:03 PM
Att tanken på gamla linje 1 i Brämhult dök upp var väl snarare beroende på att den hade det här upplägget med 15 minuters vändtid hela trafikdygnet. Det var alltså inte så bara för att "styva till" glesare trafik på kvällstid eller något liknande. Men som du säger finns det nog en del exempel på åtminstone nära 15 minuter även i dagsläget.

Linje 3 har detta upplägg dagtid även om den inte går så ofta. Men stora delar av dagen är det bara var fjärde tur som går till Almenäs och resten vänder vid Armbåga. Linje 3 har 30-minuterstrafik. Kvällar går inte linje 3 och lördag-söndag är det ett annat upplägg med något kortare reglertid.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 november 2011, 23:00:28 PM
Kvällstid brukar nog tidtabellerna hålla ganska bra för såväl linje 5 som linje 6. Men eftersom bussarna tomkörs mellan Ängsgården och Sörbo så kan ju väntetiden tillbringas någonstans där det går att stå med motorn på utan att störa närboende.

Ändhållplatsen vid Kyllared kan ju användas.
Busschaufförsmeriter:
Pågående:

Svemicke

Vad hände egentligen med alla de andra förändringarna som man skissade på inför trafikstarten nu?

Linje 3 skulle ju åka över Norrby, linje 46 skulle slås ihop med linje 3 och gå till Almenäs, någon busslinje skulle gå i Getängsvägen och sjukhusterminalen skulle byggas om.
Busschaufförsmeriter:
Pågående: