Huvudmeny

Det smittar...

Startat av MartinMartin, 03 november 2011, 16:57:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SimonB

Citat från: Ted S skrivet 03 november 2011, 22:58:38 PM
Trevligt att flera skribenter ledigt svänger sig med ordet "koffert", som ändå får anses ålderdomligt i sammanhanget.

Kanske det. Det var vad vi sa hemma när jag var liten, och därför brukar jag använda det även nu. :)

Ersa

Citat från: SimonB skrivet 03 november 2011, 23:35:26 PM
Precis så är det. Finns det dessutom en summer och föraren har noll sikt bakom bilen (läs: lastbil) så kan man räkna med att man har barnvagnar, rullatorer och cyklar bakom en på en gång.  :-X

Om du utöver de vanliga backljusen har arbetsstrålkastare, strobe/blixtljus och backvarningssignal, så stämmer det du skriver. Ju tydligare det blinkar och låter, desto fler människor ska ställa sig bakom.

En gång svingade jag faktiskt förarväskan och drämde till armen på en kille som försökte kasta sig mellan mig och den backande bussen jag vinkade bakåt. Han blev väldigt arg på mig, men jag skrek högre... ::)

SimonB

Citat från: Ersa skrivet 03 november 2011, 23:39:07 PM
En gång svingade jag faktiskt förarväskan och drämde till armen på en kille som försökte kasta sig mellan mig och den backande bussen jag vinkade bakåt. Han blev väldigt arg på mig, men jag skrek högre... ::)

Bra. Ibland får man lust att ta folk i bakdelen av kragen när man strosar runt på stan och ser sådant...  :-X

Robert T

Citat från: Ersa skrivet 03 november 2011, 23:35:39 PM
Är det fler än jag här som använder ordet "skuffen"?

Jag blev lärd att säga skuffen, men det blev man så klart retad för i skolan av de Uppländska bondungarna, så jag säger mest bagaget numera.

bjorn_k

Men hörni... Var det bara jag som fick lära mig på trafikskolan att backa in på de platserna till höger om dig och köra in på de till vänster. Högertrafik råder även (ska råda) på en parkeringsplats, och då är det helt logiskt att göra så... Inte skulle du stanna bilen på landsväg och göra en 3-punkts till VÄNSTER? :) Nåja, så fick jag lära mig och så gör jag för det mesta...

F.ö så ligger bagaget i skuffen. Öppna skuffluckan och kontrollera! :)

Koffert är den som mr Swanson hade med sig på Amerika-Linien i mitten/slutet på 1800-talet!

Ersa

Citat från: bjorn_k skrivet 04 november 2011, 00:18:25 AM
F.ö så ligger bagaget i skuffen. Öppna skuffluckan och kontrollera! :)

Koffert är den som mr Swanson hade med sig på Amerika-Linien i mitten/slutet på 1800-talet!

Herr Swanson drog således ut kofferten från bilens skuff, och därefter tog han ur sitt bagage ur kofferten? (Ja, han var oerhört tidig att skaffa sin bil, som han körde till fartyget) ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: SimonB skrivet 03 november 2011, 23:31:55 PM
Det argumentet faller på att det är svårare och farligare att backa ut bilen där det finns trafik än att backa från den trafikerade delen in på den lugna rutan.

Det är möjligt att det är farligare att backa ut men det är definitivt lättare eftersom man kan backa ut på ett större utrymme. Dessutom finns ju en outtalad regel på parkeringsplatser att man skall ge backande företräde. Sedan är det förvisso mycket en vanesak.

Vid Bilprovningen i Borås förr var parkeringsplatsen när man väntade så utformad att man måste backa in i rutan för att kunna se när ens nummer skyltades fram. Högst var tionde bilist lyckades få in bilen i en ruta utan problem. Ytterligare två tiondelar efter att ha gjort ett par försök. Resten ställde sig i två rutor. Parkeringsplatsen byggdes sedan om så att man kan köra in i den och sedan fortsätta rakt fram. Anledningen var att det blivit alltför många plåtskador.

bjorn_k

Citat från: Ersa skrivet 04 november 2011, 00:52:44 AM
Herr Swanson drog således ut kofferten från bilens skuff, och därefter tog han ur sitt bagage ur kofferten? (Ja, han var oerhört tidig att skaffa sin bil, som han körde till fartyget) ;)
Jo, han köpte en såndäringan elektricitetsbil. =)

Affe/Märsta

Jag säger nog skuffen, det har blivit så. Ock så backar jag in för det mesta.

/Affe
Affe Märsta.