Huvudmeny

Det smittar...

Startat av MartinMartin, 03 november 2011, 16:57:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MartinMartin

....tydligen att backa in bilen  ;)

pierrew

Så länge jag inte är och handlar med kundvagn och måste in i kofferten med kassarna så backar jag i 99% av fallen in på parkeringen.

Tycker det är mycket smidigare, lättare att få till en bra parkering helt enkelt, lättare att ta sig ut och bättre uppsikt när man ska iväg.

MartinMartin

Citat från: PierreW skrivet 03 november 2011, 18:14:21 PM
Så länge jag inte är och handlar med kundvagn och måste in i kofferten med kassarna så backar jag i 99% av fallen in på parkeringen.

Tycker det är mycket smidigare, lättare att få till en bra parkering helt enkelt, lättare att ta sig ut och bättre uppsikt när man ska iväg.

Absolut, samma här. Backar alltid in, men det brukar vara typ 99,9% som står med fronten innåt så Jag tykte det
var lite kul att vi stod 6 st inbackade bredvid varann  :)

SimonB

Jag förstår inte riktigt vitsen med att köra in bilen med nosen inåt om man inte behöver komma åt kofferten.
Jag backar alltid in, dels för att komma ut snabbare när jag ska iväg och dels för att det är säkrare. Man ser bättre när man ska köra ut från parkeringen om man har nosen framåt. Att backa ut kan vara som rysk roulette...

Robert T

Ja det smittar faktiskt, börjar en på min depå fortsätter många. Men det förutsätter ju att det inte är årstid för motorvärmare, då måste vi köra in.

Staffan Sävenfjord

Citat från: SimonB skrivet 03 november 2011, 19:42:33 PM
Jag förstår inte riktigt vitsen med att köra in bilen med nosen inåt om man inte behöver komma åt kofferten.
Jag backar alltid in, dels för att komma ut snabbare när jag ska iväg och dels för att det är säkrare. Man ser bättre när man ska köra ut från parkeringen om man har nosen framåt. Att backa ut kan vara som rysk roulette...

Finns en anledning till, nämligen att om man parkerar mot ett hus så går avgaserna rätt upp i lägenheterna eller kontoren i detta när man startar. I synnerhet om det är en kallstart i kyla.

Men främsta anledningen till att de flesta inte backar in är att de inte behärskar att backa bilen. Det är ytterst få som behärskar att backa in så exakt i parkeringsrutan som de på bilden.

Camilla

Jag backar också alltid in bilen för det är lättare än att backa ut den från en parkeringsficka 

1896

Behärskar man inte bilen till 100%, bör man kanske välja ett annat färdmedel.  ::)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 03 november 2011, 22:02:45 PM
Behärskar man inte bilen till 100%, bör man kanske välja ett annat färdmedel.  ::)

Det kanske man bör göra men hur många gör det? Titta på vilken parkeringsplats du vill och du skall se att av dem som försöker backa in är det högst hälften som klarar det utan problem. Då kan man väl ändå tänka sig att de som är riktigt dåliga på att backa inte ens försöker.

Ted Selander

Trevligt att flera skribenter ledigt svänger sig med ordet "koffert", som ändå får anses ålderdomligt i sammanhanget.

Peppen

Backar nästan alltid in i parkeringsfickan, mest för att det är smidigare att ta sig därifrån sedan.
Fast hur många gånger har man inte lagt i backen och ska precis börja backa när det kommer nån tok bakifrån och kör in i fickan man själv ska backa in i...? :)

Fast backa verkar vara en konst få behärskar, är alltid lika kul att stå utanför IKEA och se alla ovana förare som försöker backa med sin hyrda släpkärra...  ;D

SimonB

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 november 2011, 19:57:04 PM
Men främsta anledningen till att de flesta inte backar in är att de inte behärskar att backa bilen. Det är ytterst få som behärskar att backa in så exakt i parkeringsrutan som de på bilden.

Det argumentet faller på att det är svårare och farligare att backa ut bilen där det finns trafik än att backa från den trafikerade delen in på den lugna rutan.
Jag tror helt enkelt det är så att folk inte tänker längre än ett steg i taget. Man vill göra det så enkelt som möjligt utan att tänka på vad som kommer sen.  ::)

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 03 november 2011, 22:02:45 PM
Behärskar man inte bilen till 100%, bör man kanske välja ett annat färdmedel.  ::)

Att behärska sin egen bil är lätt. Att styra och kontrollera övrig trafik är värre! Folk verkar ju dras till lysande backljus, som flugor till skit. En bil som rör sig sakta bakåt med lysande vita backljus måste man tydligen köra/springa precis bakom. För att därefter bli oerhört arg och kränkt om bilen backar in i en.

"Backande fordon har företräde" är en utmärkt trafikregel på många bussdepåer, som borde gälla även på samtliga allmänna parkeringsplatser.

SimonB

Citat från: Ersa skrivet 03 november 2011, 23:33:01 PM
Att behärska sin egen bil är lätt. Att styra och kontrollera övrig trafik är värre! Folk verkar ju dras till lysande backljus, som flugor till skit. En bil som rör sig sakta bakåt med lysande vita backljus måste man tydligen köra/springa precis bakom. För att därefter bli oerhört arg och kränkt om bilen backar in i en.

Precis så är det. Finns det dessutom en summer och föraren har noll sikt bakom bilen (läs: lastbil) så kan man räkna med att man har barnvagnar, rullatorer och cyklar bakom en på en gång.  :-X

Ersa

Citat från: Ted S skrivet 03 november 2011, 22:58:38 PM
Trevligt att flera skribenter ledigt svänger sig med ordet "koffert", som ändå får anses ålderdomligt i sammanhanget.

Är det fler än jag här som använder ordet "skuffen"?