SL H47 med röda interimsskyltar

Startat av Gunnar D, 24 oktober 2011, 16:58:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

K R

Citat från: Bussföraren skrivet 26 oktober 2011, 10:12:14 AM
H47 hade aldrig gamla skyltar

Hej!

Av de samtida H49 (i princip samma buss som H47 men med dörrställning 1-1-1)
fanns det däremot vagnar som hann med att få gamla skyltar. T ex 4693, 4698 och 4701.

mvh K R

Gunnar D

Citat från: K R skrivet 26 oktober 2011, 16:39:38 PM
Av de samtida H49 (i princip samma buss som H47 men med dörrställning 1-1-1)
fanns det däremot vagnar som hann med att få gamla skyltar. T ex 4693, 4698 och 4701.

Ja, fast dessa H49 kom väl under våren 1972 till skillnad från de H47 kring 4676 som kom under hösten 1972 iaf enl SBH.

/Gunnar

K R

Citat från: Gunnar D skrivet 26 oktober 2011, 17:56:18 PM
Ja, fast dessa H49 kom väl under våren 1972 till skillnad från de H47 kring 4676 som kom under hösten 1972 iaf enl SBH.
/Gunnar

Hej!

Ja, och i detta sammanhang gjorde det verkligen hela skillnaden...
Kul med dessa bilder på rödplåtade SL-bussar i trafik vid tiden för övergången till CBR!
De kvalar ju definitivt in till träffen på Spårvägsmuseet söndagen den 13 november, se nedanstående tråd:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=48788.0

mvh K R

Fredrik Klint

Jag har uppgift om att alla H47, H49 samt uddingen H49A hade gamla reg-nr.
Och dessa var samma som inv-nr fast "A7" framför, d.v.s. H47 4660 hade reg-nr A74660 o.s.v...

Björn Forslund

Citat från: Fredrik Klint skrivet 27 oktober 2011, 11:20:57 AM
Jag har uppgift om att alla H47, H49 samt uddingen H49A hade gamla reg-nr.
Och dessa var samma som inv-nr fast "A7" framför, d.v.s. H47 4660 hade reg-nr A74660 o.s.v...

De hade tilldelats nummer i den gamla reserverade A74xxx serien, men frågan är hur många av dem som verkligen fick dessa uppsatta? Kanske ingen ide att tillverka en massa skyltar för en kort tids användning?

Bussföraren

Citat från: Fredrik Klint skrivet 27 oktober 2011, 11:20:57 AM
Jag har uppgift om att alla H47, H49 samt uddingen H49A hade gamla reg-nr.
Och dessa var samma som inv-nr fast "A7" framför, d.v.s. H47 4660 hade reg-nr A74660 o.s.v...

Ja men bara delvis.
Det kan man studera bland sparade registerkort om man har den läggningen :-)

H47 4671 tom H47 4678 tilldelades aldrig gamla skyltar
Likaså var det med H49A 4679 (som reggades 1973)

A74671 tom A74679 saknas nämligen (dessa nummer användes aldrig ens på papperet)

Övriga H47 o H49 hade en nummerserie tilldelad, i vissa fall enbart i teorin.

Richard Walter

Under 1972 utfärdades gamla registreringsnummer fram till och med 31/7 i Uppsala län som därefter endast tilldelade registreringsnummer i CBR, i övriga län så fortsatte man med gamla nummer till och med 31/8. Från och med 1/9 fick alla nyregistreringar ske i CBR.
Rödplåtarna gällde normalt i 30 dagar och skulle sedan ha ersatts med riktiga skyltar, en kvarleva från det gamla manuella registret där det kunde ta tid för administrationen att tilldela ett registreringsnummer. Efter några år så fick alla fordon registreringsskyltar redan hos importören. Volvo förregistrerade sina personbilar via magnetband direkt hos CBR och skyltarna sändes sedan ut till den återförsäljare som skulle leverera bilen.

yngrot

Citat från: Håkan 62 skrivet 26 oktober 2011, 00:17:39 AM
Hur som helst, en av dom snyggaste bussarna (enl. min smak).
Jag hade under några års tid SJ 1158 som "min" buss under några års tid i Trelleborg.
Ingen annan ville ju köra en "11:serie" med Wilson låda.
Dom körde hellre en "Dansk", (Volvo B10M Aabenraa) Med Alison automat, stötig och hoppig
Och studsade som en guttaperkaboll i växlarna. Men dom "hann ju med tidtabellen"  :)


Där gjorde du ett bra val  :D  absolut att föredra en Wilson mot Allison de var hemska till att växla men Wilson där vart det mjukkörning  :D saknar den lådan
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina