SL H47 med röda interimsskyltar

Startat av Gunnar D, 24 oktober 2011, 16:58:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Denna H47 bör vara rätt ny här vid Märsta stn i oktober 1972.

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 24 oktober 2011, 16:58:34 PM
Denna H47 bör vara rätt ny här vid Märsta stn i oktober 1972.

Mvh Gunnar
****
OJ, va´ ny och fin. Inte ofta man ser en så skinande fin buss  :)

HJP

Fredrik Klint

En del av H46:orna hade ju grått tak, hade detta något att göra med att de ursprungligen beställdes av SJ? Och hur var det med H47, skulle de också till SJ från början?
Eller minns jag helt galet... Trevlig bild på en ny sak  :).

Affe/Märsta

Hej!

Det var roligt att få se en H47:a igen det var dom som jag började köra med i Märsta.

Kul med en gammal bild från stationsområdet.

Bilden är tagen från norränden på station och där det idag är ett café och entren till pressbyrån.

Mycket trevlig bild.

Mvh Affe/Märsta.
Affe Märsta.

Björn Forslund

Citat från: Fredrik Klint skrivet 24 oktober 2011, 18:11:01 PM
En del av H46:orna hade ju grått tak, hade detta något att göra med att de ursprungligen beställdes av SJ? Och hur var det med H47, skulle de också till SJ från början?
Eller minns jag helt galet... Trevlig bild på en ny sak  :).

SL hade ju grått tak i och med SL67-målningen. Vid någon tidpunkt måste man ha bestämt sig för att det skulle vara rött och raskt infört detta under pågående produktion av H46. Både H46 och H47 skall ha varit beställda av SJ för att ersätta tågtrafiken på Roslagsbanan som skulle läggas ner helt. När SL tog över fick man även ta över kontraktet på bussarna. Någon påstod att även H49 skulle ha SJ-bakgrund.


Björn Forslund

Vid den här tidpunkten hade man väl allmänt kommit på att de där ovala Hellalysena inte var bra. Antingen har tillverkaren valt att sätta dit runda standardlyktor, eller så har SL krävt att få det.

Håkan 62

Hur som helst, en av dom snyggaste bussarna (enl. min smak).
Jag hade under några års tid SJ 1158 som "min" buss under några års tid i Trelleborg.
Ingen annan ville ju köra en "11:serie" med Wilson låda.
Dom körde hellre en "Dansk", (Volvo B10M Aabenraa) Med Alison automat, stötig och hoppig
Och studsade som en guttaperkaboll i växlarna. Men dom "hann ju med tidtabellen"  :)

AGR

Var det inte mycket ovarnligt med SL bussar med röda intreimsskyltar? Jag såg alldrig några bussar från innerstadsgaragen med röda skyltar.
Mvh AGR

Björn Forslund

Citat från: AGR skrivet 26 oktober 2011, 08:57:38 AM
Var det inte mycket ovarnligt med SL bussar med röda intreimsskyltar? Jag såg alldrig några bussar från innerstadsgaragen med röda skyltar.
Mvh AGR

Ja det är lite mysko, SL hade ju sin egen nummerserie och man visste ju vilket nummer det skulle bli. Eller fick H47 de nya regskyltarna direkt?

Hasse L

Citat från: AGR skrivet 26 oktober 2011, 08:57:38 AM
Var det inte mycket ovarnligt med SL bussar med röda intreimsskyltar? Jag såg alldrig några bussar från innerstadsgaragen med röda skyltar.
Mvh AGR

Då missade Du denna, och ytterligare två sommaravställda H27, som plötsligt befanns oundgängliga vid hösttrafikstarten 1973 och rullade några dagar med röda skyltar.

¨A 1570¨ Büssing Senator 12R 1964 - SL H27 5564.

Bussföraren

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 oktober 2011, 09:36:16 AM
Ja det är lite mysko, SL hade ju sin egen nummerserie och man visste ju vilket nummer det skulle bli. Eller fick H47 de nya regskyltarna direkt?

H47 hade aldrig gamla skyltar

Gunnar D

Intressanta inlägg! Själv såg jag de nya regskyltarna på SL-bussar ffg våren-73 (april?) men de kan förstås ha förekommit tidigare men knappast okt/nov -72.

Mvh Gunnar

Bussföraren

Citat från: Gunnar D skrivet 26 oktober 2011, 11:59:54 AM
Intressanta inlägg! Själv såg jag de nya regskyltarna på SL-bussar ffg våren-73 (april?) men de kan förstås ha förekommit tidigare men knappast okt/nov -72.

Mvh Gunnar

Det finns inga gamla nummer i A,AA,AB,B,BA,BB serierna kopplade till ex vis denna 4676

Gunnar D

Citat från: Bussföraren skrivet 26 oktober 2011, 12:43:59 PM
Det finns inga gamla nummer i A,AA,AB,B,BA,BB serierna kopplade till ex vis denna 4676

Nej, lite efterforskningar har visat att detta fordon måste ha registrerats efter den tidpunkt under 1972 när nya fordon fick de nya registreringsnumren. Tills dess de nya skyltarna började utsändas fick röda interimsskyltar användas. Det kunde nog ta flera månader.

/Gunnar