Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland

Startat av Robert T, 11 oktober 2011, 18:19:59 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

AO

Hur mkt skiljer det i pris på en dubbeldäckare och en vanlig boggi-buss/ledvagn? Är det så pass mkt billigare med boggi eller ledvagn att man då känner på att köra förstärkningsturer istället?

Robert T

Citat från: AO skrivet 26 januari 2012, 16:12:37 PM
Hur mkt skiljer det i pris på en dubbeldäckare och en vanlig boggi-buss/ledvagn? Är det så pass mkt billigare med boggi eller ledvagn att man då känner på att köra förstärkningsturer istället?

Finns extremt få linjer som går till/från Uppsala som klarar dubbeldäckare. Så det är uteslutet på nästan alla linjer.
Ledvagn finns ju enbart som puscher eller sidmotor och det verkar inte Nobina/UL vilja ha här.

Jo

Citat från: Robert T skrivet 26 januari 2012, 18:16:38 PM
Finns extremt få linjer som går till/från Uppsala som klarar dubbeldäckare. Så det är uteslutet på nästan alla linjer.
Ledvagn finns ju enbart som puscher eller sidmotor och det verkar inte Nobina/UL vilja ha här.

Är det sittplatser man är ute efter blir det ju inte så många fler med en ledvagn med låggolv/entré jämfört med 15m boggie lågentré att det kan motiveras av den ökade kostnaden. Enda anledningen till ledvagn torde i så fall vara att den kan vara smidigare i stadstrafik än ledvagnen.

Ersa

Citat från: Jo skrivet 26 januari 2012, 18:45:05 PM
Är det sittplatser man är ute efter blir det ju inte så många fler med en ledvagn med låggolv/entré jämfört med 15m boggie lågentré att det kan motiveras av den ökade kostnaden. Enda anledningen till ledvagn torde i så fall vara att den kan vara smidigare i stadstrafik än ledvagnen.

Precis så. Förutom att en B9S och en 15-meters B12B tar ungefär lika många sittande, drar B9S:en dessutom mer bränsle än en B12B och är mer högljudd, så numera är det väldigt få vinster att köra ledvagn jämfört med boogi.

Ronni Bjørn Svensson

Mvh
Ronni Bjørn Svensson

Jacob

Usch vad fult med takkåpan bak, men trevligt att få se fabriksbilder :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa


Tonniiie

Citat från: Ersa skrivet 26 februari 2012, 22:17:50 PM
Se där, det som ska bli Nobina 7531.
RME- eller gasdrift?

Tror att kåpan på taket är för baggageutrymme.  ;D

Jacob

Gasdrift. Står även i bildtexten att det är en Scania Gas. (google translate polska -> svenska)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Där ser man. Det som är totalt omöjligt i SL-trafik i Norrtälje kommun pga långa avstånd, verkar fungera på Uppsala läns landsbygd med ännu längre avstånd. ::)

Robert T

Citat från: Ronni Bjørn Svensson skrivet 26 februari 2012, 22:06:00 PM
http://www.phototrans.eu/14,538025,0,Scania_CK320UB_6x2_LB_.html = Den  nye første bus på vej til Nobina i Uppland .

HÄRLIGT! Första bilden jag ser på nya bussarna!  :D

Citat från: Ersa skrivet 26 februari 2012, 22:35:42 PM
Där ser man. Det som är totalt omöjligt i SL-trafik i Norrtälje kommun pga långa avstånd, verkar fungera på Uppsala läns landsbygd med ännu längre avstånd. ::)

Snabbtankning på lunchen?  :)

Lars

Ser att det är den första gasbussen som Scania i Polen byggt iår men att över 100 st är beställda av Nobina = det är inte många utanför Sverige som köper gasbussar!

J0han

Citat från: Ersa skrivet 26 februari 2012, 22:35:42 PM
Där ser man. Det som är totalt omöjligt i SL-trafik i Norrtälje kommun pga långa avstånd, verkar fungera på Uppsala läns landsbygd med ännu längre avstånd. ::)

Totalt omöjligt är det nog knappast inte, men det är nog mer att vi inte har ett uppbyggt nät här som dom har i tex Uppsala, och nere i Stockholm, och då vi inte har någon stans att ta gasen ifrån våran lilla stad så är det inte så lätt att satsa på.

Jacob

Som jag sade förut tycker jag att kåpan ska sitta fram. Vad tycker ni? snabbt gjord i paint (som vanligt...)



//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Lars skrivet 26 februari 2012, 22:51:55 PM
Ser att det är den första gasbussen som Scania i Polen byggt iår men att över 100 st är beställda av Nobina = det är inte många utanför Sverige som köper gasbussar!

Men det är ju ingen större överraskning att Svenska huvudmän ställer helt andra krav än huvudmän i övriga Europa, så att busstillverkarna i Tyskland och Polen får komma med specialkonstruktioner om de ska kunna sälja bussar i Sverige. Som t.ex Solaris Urbino i lågentréversion, som togs fram enbart för svenska krav. Även inhemska udda konstruktioner som Volvo B9S har ju inte direkt blivit nån exportframgång till andra EU-länder.

Det är således vi som är "det lite konstiga och udda landet" i EU. ;)