Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland

Startat av Robert T, 11 oktober 2011, 18:19:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CR

Ålderkrav i trafikavtalet är väl en sak. Frågan är hur slut en buss, dubbeldäckare eller inte, är efter 10 intesiva år på SL linje 676?

Nä, någon vidare riskt med detta är det sannolikt inte för Nobina då de sannolikt räknar att bussarna är slut efter avtalsperiodens slut i Norrtälje. I alla fall vad gäller dubbeldäckarna på linje 676, då dessa kommer att rulla minst 15 tusen mil per år i snitt.

Ersa

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 22 november 2011, 00:58:51 AM
Men håll med om att det skulle ju varit kul med ett gäng S431DT istället  ;)

Sådana har vi länge velat ha på två timmar långa SL639 istället för dagens B9S.
Tur att SL inte hade makten över Uppsala län. Tänk er 100% Volvo B9S på UL-linjerna 774 och 804! ::)

CR

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 22 november 2011, 00:58:51 AM
 
  Men håll med om att det skulle ju varit kul med ett gäng S431DT istället  ;)

  //Niclas

Setra vore ju förstås riktigt läckert, även om jag tror det är osannolikt (priset!!!). Men både Van Hool och Beulas är fina, har bägge fungerat fin fint i både Östergötland och i Västra Götaland!

Ersa

Citat från: CR skrivet 22 november 2011, 01:00:46 AM
Ålderkrav i trafikavtalet är väl en sak. Frågan är hur slut en buss, dubbeldäckare eller inte, är efter 10 intesiva år på SL linje 676?

Nä, någon vidare riskt med detta är det sannolikt inte för Nobina då de sannolikt räknar att bussarna är slut efter avtalsperiodens slut i Norrtälje. I alla fall vad gäller dubbeldäckarna på linje 676, då dessa kommer att rulla minst 15 tusen mil per år i snitt.

Men UL 774 och 804 är väl inte lika krävande som SL 676, och i och med detta borde väl DD på denna UL-trafik hålla längre? Särskilt om det blir välbyggda VanHool istället för den lite "billigare" VDL.

Jag får be om ursäkt om jag drar upp UL 804 om denna nu inte ska ha DD. Jag har inte alls lagt mig i trafikupplägget och vet därför inte vilken/vilka linjer till/förbi Enköping som ska får DD-krav. Enbart 774 eller både 774 & 804?

Niclas Rosenius

Citat från: CR skrivet 22 november 2011, 01:03:59 AM
Setra vore ju förstås riktigt läckert, även om jag tror det är osannolikt (priset!!!). Men både Van Hool och Beulas är fina, har bägge fungerat fin fint i både Östergötland och i Västra Götaland!

  Det låter ju trevligt att dom fungerat bra. Man får ju hoppas att det blir nåt av dessa 2 märken, men men den som lever får se...

  //Niclas

Jacob

Jaså är dubbeldäckarna tänkta mellan Uppsala och Enköping? Trodde det var mellan Uppsala och Västerås.. Alltså på 773 och 774.

Ja VanHool med Scaniachassi är det jag hoppas mest på :)

Och komfortbussarna torde bli 9700S?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Robert T

Jag vet inte hur det är med DD på 804 men med tanke på att det i princip är uteslutande normalgolvsledvagnar på 804 idag känns det som att DD kan vara att föredra. 774 däremot går med kortvagn och boggie ibland.

Bussföraren

Citat från: Jacob skrivet 22 november 2011, 03:23:57 AM
Jaså är dubbeldäckarna tänkta mellan Uppsala och Enköping? Trodde det var mellan Uppsala och Västerås.. Alltså på 773 och 774.

Ja VanHool med Scaniachassi är det jag hoppas mest på :)

Och komfortbussarna torde bli 9700S?

//Jacob

Vad gäller komfortbussarna lär man nog i första hand fylla upp med fler övertaliga gamla expresser innan det blir tal om nyinvesteringar.

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 22 november 2011, 03:23:57 AM
Jaså är dubbeldäckarna tänkta mellan Uppsala och Enköping? Trodde det var mellan Uppsala och Västerås.. Alltså på 773 och 774.

Jag har absolut inte påstått något sådant, utan ställde bara en öppen fråga. Jag vet inte alls hur trafikupplägget ser ut.

JB

Främst på 773 och 774 enligt vad jag hört. Läste en intervju med någon på UL som pratade om att de gärna skulle se dubbeldäckare även på fler linjer i framtiden. Främst 811, men där sätter järnvägsbron över Vaksalagatan käppar i hjulet.

Robert T

Ja Uppsala kommun vill ha 3,9m som högsta fria höjd under järnvägen i staden. Nyöppnade Strandbodgatan fick även den 3,9m vilket retar många lastbilschaufförer då många skåpbilar är 4,0 eller 4,5m.

Dubbeldäckarbussar är väl 4,0 eller 4,2m.

Niclas Rosenius

Citat från: Robert T skrivet 23 november 2011, 23:18:42 PM
Ja Uppsala kommun vill ha 3,9m som högsta fria höjd under järnvägen i staden. Nyöppnade Strandbodgatan fick även den 3,9m vilket retar många lastbilschaufförer då många skåpbilar är 4,0 eller 4,5m.

Dubbeldäckarbussar är väl 4,0 eller 4,2m.

  Japp, det stämmer.

  Man får väl se när den första lastbilen sitter fast i Strandbodkilen  ;)

  //Niclas

Jacob

Ersa, har heller inte påstått att du sagt något sådant. Var bara jag som uppfattade det så efter att ha läst diskussionen.

Men vad kommer hända med alla KR-bussar? Har KR verkligen så mycket trafik för alla ledvagnar? Har de vunnit något avtal någonstans? Borde inte KRs Volvoleder vara utmärkta för Nobina att överta? (förutsatt att KR inte har någon användning av dem)

//Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Niclas Rosenius

Citat från: Jacob skrivet 23 november 2011, 23:39:12 PM
Ersa, har heller inte påstått att du sagt något sådant. Var bara jag som uppfattade det så efter att ha läst diskussionen.

Men vad kommer hända med alla KR-bussar? Har KR verkligen så mycket trafik för alla ledvagnar? Har de vunnit något avtal någonstans? Borde inte KRs Volvoleder vara utmärkta för Nobina att överta? (förutsatt att KR inte har någon användning av dem)

//Jacob



  Det är inte bara att överta bussar från ett annat bolag. Allt handlar ju av vilket krav det är på fordonen och hur "smutsiga" motorerna är. KR:s ledbussar är -03 o -05 och dom har rullat en hel del mil och börjar bli slitna. Kostar en del slantar att ev. fixa till dom.

  Sedan om man har egna övertaliga bussar inom företaget så flyttar man dom istället.

  //Niclas

Jacob

Anledningen till att jag tog upp just dessa är att jag inte vet något annat ställe än uppland där KR kör ledbussar. Sedan har ju Nobina några likadana 03:or (5856-5859 samt de gamla SL-bussarna), och då borde ju en drös med 03:or och 05:or vara bra bussar att ta över. Åkte med KR 199 (05:a) igår och den var riktigt fräsch inuti.

Men om nu KR kör med ledbussar på andra ställen är det ju en helt annan sak :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!