Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland

Startat av Robert T, 11 oktober 2011, 18:19:59 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

vesslan30

Var på ett möte med Nobina folk och fick höra att det skulle vara 18 st  gamla bussar 03  ???
Inga gas bussar Nobina har fått dispans 5-6 år innan de kommer ???
Inte mycket som stämmer med upphandlingen...

Jocke Selling

Citat från: vesslan30 skrivet 22 januari 2012, 18:28:57 PM
Var på ett möte med Nobina folk och fick höra att det skulle vara 18 st  gamla bussar 03  ???
Inga gas bussar Nobina har fått dispans 5-6 år innan de kommer ???
Inte mycket som stämmer med upphandlingen...

Ja det skulle ju vara intressant att veta det du vet om vad som stod i upphandlingen  ::)

Några dispenser rörande fordon och gasdrift har inte utdelats. Däremot har UL dragit ner mängden gasdrift tills de byggt de nya depåerna.

Peter L

Citat från: vesslan30 skrivet 22 januari 2012, 18:28:57 PM
Var på ett möte med Nobina folk och fick höra att det skulle vara 18 st  gamla bussar 03  ???
Inga gas bussar Nobina har fått dispans 5-6 år innan de kommer ???
Inte mycket som stämmer med upphandlingen...

Hmmm.... kan man tänka sig 16 st. Citaro av 2004 års modell från Skåne? Eller kanske några Volvo 8700 av årsmodell 2002 och 2003...?

Robert T

Citat från: Peter L skrivet 22 januari 2012, 21:14:10 PM
Hmmm.... kan man tänka sig 16 st. Citaro av 2004 års modell från Skåne? Eller kanske några Volvo 8700 av årsmodell 2002 och 2003...?

Hur funkar så gamla bussar med Uppsalas miljözon som införs 2013?

Walter

Citat från: Peter L skrivet 22 januari 2012, 21:14:10 PM
Hmmm.... kan man tänka sig 16 st. Citaro av 2004 års modell från Skåne? Eller kanske några Volvo 8700 av årsmodell 2002 och 2003...?

Det finns ju 17 Citaro om man räknar med 5593 i Hässleholm, men alla dessa och många 8700LE och Vegor blir ju arbetslösa i Skåne senast till hösten om ingen får stanna som reserv.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Peter L

Citat från: Walter skrivet 23 januari 2012, 10:16:37 AM
Det finns ju 17 Citaro om man räknar med 5593 i Hässleholm, men alla dessa och många 8700LE och Vegor blir ju arbetslösa i Skåne senast till hösten om ingen får stanna som reserv.

Hänger inte med ser jag... är 5593 i Hässleholm nu?

Och visst blir det en fasligt massa bussar över när samtliga avtal (väl) ska gå på gas från hösten. Skulle väl passa bra i Uppland förutsatt att de uppfyller miljö- och avtalskrav...

ch buss

Hejsan, jag har ett fråga, ska Nobina köper MAN till Uppland?

// Ch buss

AO

Citat från: Robert T skrivet 22 januari 2012, 22:37:45 PM
Hur funkar så gamla bussar med Uppsalas miljözon som införs 2013?

Det borde gå att placera dem i garage som inte har alla turer till Uppsala. Tierpsgaraget har ju många turer som bara går i Norduppland till exempel.

Robert T

Citat från: AO skrivet 24 januari 2012, 21:57:54 PM
Det borde gå att placera dem i garage som inte har alla turer till Uppsala. Tierpsgaraget har ju många turer som bara går i Norduppland till exempel.

Jo visst men rätt vad det är så går en vagn sönder och någon glömmer...
Gissa varför ALLA våra bussar har tagg för att komma in på terminalerna på Arlanda? Även dom som rullar i Skutskär...

AO

Någon som vet något mer om storleken på bussarna? Kommer vissa ledvagnar att finnas kvar eller kommer det att beställas nya ledvagnar? Det ska ju bli oerhört intressant att se hur man ska lösa det kapicitetsmässigt med tanke på hur många linjer hos UL som kräver ledvagn idag. Målet är ju dessutom att fördubbla antalet resenärer så fler platser måste ju till.

Ersa

Citat från: AO skrivet 24 januari 2012, 23:39:11 PM
Någon som vet något mer om storleken på bussarna? Kommer vissa ledvagnar att finnas kvar eller kommer det att beställas nya ledvagnar? Det ska ju bli oerhört intressant att se hur man ska lösa det kapicitetsmässigt med tanke på hur många linjer hos UL som kräver ledvagn idag. Målet är ju dessutom att fördubbla antalet resenärer så fler platser måste ju till.

Man kanske löser det som SL? Att folk får stå i bussen i 1-2 timmar, eller blir kvarlämnade till nästa avgång pga kapacietsbrist sedan de hundraprocentiga lågentrékraven kom?

Ingen kritik, bara fakta.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 25 januari 2012, 06:03:28 AM
Man kanske löser det som SL? Att folk får stå i bussen i 1-2 timmar, eller blir kvarlämnade till nästa avgång pga kapacietsbrist sedan de hundraprocentiga lågentrékraven kom?

Ingen kritik, bara fakta.

Har inte SL platsgaranti på långlinjerna numera?

lil-sis

Citat från: Ersa skrivet 25 januari 2012, 06:03:28 AM
Man kanske löser det som SL? Att folk får stå i bussen i 1-2 timmar, eller blir kvarlämnade till nästa avgång pga kapacietsbrist sedan de hundraprocentiga lågentrékraven kom?

Ingen kritik, bara fakta.
Och UL tycker ju att det är ett lyxproblem att inte få sittplats på bussen/tåget  8)

homer

Citat från: Håkan_E skrivet 25 januari 2012, 08:20:51 AM
Har inte SL platsgaranti på långlinjerna numera?

på pappret ja, men det är lång väg innan det fungerar i praktiken.

Robert T

Citat från: AO skrivet 24 januari 2012, 23:39:11 PM
Någon som vet något mer om storleken på bussarna? Kommer vissa ledvagnar att finnas kvar eller kommer det att beställas nya ledvagnar? Det ska ju bli oerhört intressant att se hur man ska lösa det kapicitetsmässigt med tanke på hur många linjer hos UL som kräver ledvagn idag. Målet är ju dessutom att fördubbla antalet resenärer så fler platser måste ju till.

Man löser det väl som idag, förstärkning, förstärkning till förstärkningen, förstärkning till förstärk....