Nobina tog hem upphandlingen i Uppland

Startat av Robert T, 10 oktober 2011, 21:00:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert T

Citat från: Ersa skrivet 10 oktober 2011, 22:23:32 PM
Visst är det så. Som jag har skrivit förr: Bygg ut SL:s nuvarande digitala system (redan som idag täcker en rätt stor del av den västra delen av länet) så det täcker hela länet, plugga in det till UL:s helt nya Init/BussPC, och sen är det bara att kommunicera med bra ljud. Precis som vi har gjort Norrtälje samt övriga SL-trafiken sedan 2005.

Vore inte alls fel om SL 677 och UL 806 kunde prata med varandra direkt. :)

Ja det vore något! En radio som man kan prata med andra än sig själv i.  ;D

AO

Citat från: Walter skrivet 10 oktober 2011, 22:09:30 PM
160 bussar skall alltså fram till juni, det blir också en utmaning om inte en del bussar kan utgöras av befintliga. Någon som vet kraven i upphandlingen, låggolv/lågentre/normalgolv, drivmedelskrav etc?

Var det inte krav på ett antal dubbeldäckare för trafiken mot Enköping/Västerås?

Ersa

Citat från: AO skrivet 10 oktober 2011, 22:34:15 PM
Var det inte krav på ett antal dubbeldäckare för trafiken mot Enköping/Västerås?

Stämmer bra att det var tänkt så innan allt brakade samman. Huruvida denna nya upphandling skiljer sig från de dåvarande tankarna ska bli intressant att se.

Niclas Rosenius

Citat från: AO skrivet 10 oktober 2011, 22:34:15 PM
Var det inte krav på ett antal dubbeldäckare för trafiken mot Enköping/Västerås?

  Vad jag vet så skall det ha varit ett krav även i denna upphandling.

  //Niclas

jocke

Jag förändrar era liv med detta inlägg


RoggaBoy

Citat från: Robert T skrivet 11 oktober 2011, 10:16:27 AM
http://www.busstidningen.se/2011/10/10/nobina-vann-i-uppland/

Sambus fick tydligen trafik för tolv bussar.

Kul för Sambus och de småa bolagen, och fler dubbeldäckare får Nobina köpa in. Tråkigt för tvåan Keolis men antar att KR lämnade ett anbud med?

Bussmicke

Citat från: RoggaBoy skrivet 10 oktober 2011, 22:03:16 PM
http://www.busstidningen.se/2011/10/10/nobina-vann-i-uppland/

Det stora paketet vinner Nobina, sedan okänd vinnare av två små paket. Alltså inte lika stort paket som i den avbrutna upphandlingen?

Knivsta Buss i och omkring Bålsta?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

RoggaBoy

Citat från: Bussmicke skrivet 11 oktober 2011, 10:32:58 AM
Knivsta Buss i och omkring Bålsta?

Sambus tar trafiken från Knivsta buss enligt den uppdaterade artikeln, samt paketet Nobina hade kring Enköping.


Peter L

Citat från: RoggaBoy skrivet 11 oktober 2011, 10:29:16 AM
Kul för Sambus och de småa bolagen, och fler dubbeldäckare får Nobina köpa in. Tråkigt för tvåan Keolis men antar att KR lämnade ett anbud med?

Intressant formulering: "Ytterligare ett företag, Keolis, konkurrerade om det stora regionbusspaketet och lämnade näst bästa anbud."

Jag kan läsa det som att bara Nobina och Keolis lämnade anbud på det stora paketet, men om så är fallet är det å andra sidan onödigt at skriva att Keolis lämnade näst bästa anbud...   ;D

RoggaBoy

Citat från: Peter L skrivet 11 oktober 2011, 11:35:06 AM
Intressant formulering: "Ytterligare ett företag, Keolis, konkurrerade om det stora regionbusspaketet och lämnade näst bästa anbud."

Jag kan läsa det som att bara Nobina och Keolis lämnade anbud på det stora paketet, men om så är fallet är det å andra sidan onödigt at skriva att Keolis lämnade näst bästa anbud...   ;D

Jo, så kan man tolka det och håller med att de då är onödigt att skriva att Keolis lämnade det näst bästa anbudet, eftersom man automatiskt blir tvåa om de bara var dom två.

Kanske någon annan vet mer hur många som lämnade in anbud var?

RoggaBoy

UL skriver i sitt pressmeddelande http://www.ul.se/sv/Om-UL/Press/Pressmeddelande-2011-10-11/:

Citat* Samtliga anbudsgivare uppfyller samtliga krav som UL ställt vilket bland annat innebär krav på bälten och luftkonditionering i alla bussar, liksom krav på alkolås eller annat system för kontroll av nykterhet. Mot bakgrund av detta blev lägsta pris avgörande.

* Ytterligare ett företag, Keolis, konkurerade om det stora regionbusspaketet och lämnade näst bästa anbud.

Alltså var det bara Nobina och Keolis som lämnade anbud på det stora paketet, KR avstod denna gång av någon anledning och inget annat bussbolag (Veolia tex) valde att lägga ett bud.

MartinMartin

Varför har det blivit så dyrt den här gången?
Var det inte 3,4 miljarder eller nåt sånt för hela klabbet förra gången
och nu ska man köra en del av det för 5 miljarder  ??? ???

För en som inte är insatt i hur man räknar ut sånt här känns det som att man bara
slår på en snurra och chansar lite, eller finns det nån logik i det här  ???

Citat från: RoggaBoy skrivet 11 oktober 2011, 15:50:25 PM
Alltså var det bara Nobina och Keolis som lämnade anbud på det stora paketet, KR avstod denna gång av någon anledning och inget annat bussbolag (Veolia tex) valde att lägga ett bud.

KR hoppas väl kanske på att vinna sin stämmning i Tinget och tror att dom ska få hem vinsten utan utfört uppdrag  ;)

Omnilasse

Citat från: MartinMartin skrivet 11 oktober 2011, 16:13:40 PM
Varför har det blivit så dyrt den här gången?
Var det inte 3,4 miljarder eller nåt sånt för hela klabbet förra gången
och nu ska man köra en del av det för 5 miljarder  ??? ???

För en som inte är insatt i hur man räknar ut sånt här känns det som att man bara
slår på en snurra och chansar lite, eller finns det nån logik i det här  ???

KR hoppas väl kanske på att vinna sin stämmning i Tinget och tror att dom ska få hem vinsten utan utfört uppdrag  ;)


Nog är det dyrt om man ser till antal fordon - krav på miljöbränsle ger väl dock en något högre kostnad också förstås. Incitament ger större möjlighet, men även en större risk.

Men visst räknar man på ett anbud. Vad som kan vara fördyrande här - utan att ha sett underlaget, är väl att det blir rätt många produktionskilometerar per år och fordon. Sedan var ju förra priset  betydligt högre från början, men det sänktes rejält i förhandlingarna. Detta visar ju också hur fel UL:s resonemang var om hur ett fördubblingsmål skulle motivera ett betydligt lägre pris. Det kan vara om man har löften från politiskt håll om större skattefinansieringsgrad, men knappast för att man skriver under en målsättning i en verksamhetsplan...